Joshua Ferris: Aztán eljött a vég

  • - köves -
  • 2009. szeptember 24.

Könyv

A fénymásoló és a meeting room közti zóna kedvelt tartózkodási helye a zeitgeist megzenésítőinek. Játszódott itt már szatíra és horror, film, könyv és vízibalett - a márkaérzékeny vállalati törtetőbe már annyian beletörölték a lábukat, hogy - hacsak elő nem kerül hamarosan egy kétfejű yuppie - új bőröket nehéz lehúzni e jól fizetett jelenségről.

Úgy tűnik azonban, hogy kellő magabiztossággal még egy ilyen leharcolt témában is sokra lehet vinni, Joshua Ferris szép karriert befutott regénye legalábbis ezt bizonyítja. Feltétlenül Ferris javára írandó, hogy felfedezte a hétfejű yuppie-t, egy valódinak tűnő, de fiktív reklámügynökség termeiben vegetáló emberi masszát, kár, hogy ezek a kirúgástól való közös félelemből elágazó fejek mind olyan használt pofák.

Íme a Holt Reklámosok Társasága: a kirúgott, akitől mindenki tart, hogy mérgében vérengzést rendez, és a másik kirúgott, aki visszajár dolgozni. De itt van a bekattanó, aki a kolléga táskájából lopkod nyugtatókat, a felcsinált és a felcsináló, a műtétre váró és a mellékesen művészkedő - az exreklámos, első könyves szerzőnek mindhez van egy jó-rossz szava. BMW-s lúzerekről szól a regény, kreatívokról és szövegírókról, akik rettegnek az elbocsátástól, s mert nincs elég meló, az elfoglaltság látszatát keltik gőzerővel. Ferris is épp ezt teszi, a regény látszatát kelti, mennyiséget termel, s mert irodalmat ír, hát igyekszik a hétköznapi banalitásokat elegánsan eltartani magától. Több mint 450 oldalon keresztül eltartani egy maximum kisregénnyi élményanyagot nem kis erőpróba, mindent sokszor kell elmondani, de kéznél a mentség: monoton az élet minálunk, az ügynökségen. Ferris könyve gördülékeny stílben tartott, de a saját súlyának többszörösére hizlalt munka, s mint az ügynökségiek BMW-je, takaros státusszimbólum. Szellemi sportautó, kiugrott reklámosok büszkesége.

Fordította: Kovács Levente. Konkrét Könyvek, 2009, 454 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”