Joshua Ferris: Aztán eljött a vég

  • - köves -
  • 2009. szeptember 24.

Könyv

A fénymásoló és a meeting room közti zóna kedvelt tartózkodási helye a zeitgeist megzenésítőinek. Játszódott itt már szatíra és horror, film, könyv és vízibalett - a márkaérzékeny vállalati törtetőbe már annyian beletörölték a lábukat, hogy - hacsak elő nem kerül hamarosan egy kétfejű yuppie - új bőröket nehéz lehúzni e jól fizetett jelenségről.

Úgy tűnik azonban, hogy kellő magabiztossággal még egy ilyen leharcolt témában is sokra lehet vinni, Joshua Ferris szép karriert befutott regénye legalábbis ezt bizonyítja. Feltétlenül Ferris javára írandó, hogy felfedezte a hétfejű yuppie-t, egy valódinak tűnő, de fiktív reklámügynökség termeiben vegetáló emberi masszát, kár, hogy ezek a kirúgástól való közös félelemből elágazó fejek mind olyan használt pofák.

Íme a Holt Reklámosok Társasága: a kirúgott, akitől mindenki tart, hogy mérgében vérengzést rendez, és a másik kirúgott, aki visszajár dolgozni. De itt van a bekattanó, aki a kolléga táskájából lopkod nyugtatókat, a felcsinált és a felcsináló, a műtétre váró és a mellékesen művészkedő - az exreklámos, első könyves szerzőnek mindhez van egy jó-rossz szava. BMW-s lúzerekről szól a regény, kreatívokról és szövegírókról, akik rettegnek az elbocsátástól, s mert nincs elég meló, az elfoglaltság látszatát keltik gőzerővel. Ferris is épp ezt teszi, a regény látszatát kelti, mennyiséget termel, s mert irodalmat ír, hát igyekszik a hétköznapi banalitásokat elegánsan eltartani magától. Több mint 450 oldalon keresztül eltartani egy maximum kisregénnyi élményanyagot nem kis erőpróba, mindent sokszor kell elmondani, de kéznél a mentség: monoton az élet minálunk, az ügynökségen. Ferris könyve gördülékeny stílben tartott, de a saját súlyának többszörösére hizlalt munka, s mint az ügynökségiek BMW-je, takaros státusszimbólum. Szellemi sportautó, kiugrott reklámosok büszkesége.

Fordította: Kovács Levente. Konkrét Könyvek, 2009, 454 oldal, 3499 Ft

Figyelmébe ajánljuk