Könyv

Már megint csak beszélnek

Douglas Coupland: „A” generáció

  • k. kabai lóránt
  • 2012. május 8.

Könyv


Az egész egy méhcsípéssel kezdődött. Pontosabban öttel: a nem túl távoli jövőben a méhek korábbi kihalása és ennek hatásai miatt nem kis szenzáció ez – de akkor sem egészen értjük, az öt megcsípett személlyel miért is történik az, ami. (Egyáltalán: mi történik velük?) Eme öt fiatal felváltva, egymásra következő, idővel összeérő elbeszélései adják ki a regényt, melynek címét az egyik mottó tanúsága szerint Vonneguttól vette a szerző (aki „egy döbbenetes diadal- és kudarcsorozat kezdetének” nevezte a Syracuse Egyetem „ifjú balfácán” hallgatóit 1994-ben).

Azonban az „A” generáció mégsem a szerző „új víziója a pusztuló világról”, ahogyan azt a borító ígéri, mert bár valóban vannak fenyegetőnek láttatott momentumok, a pusztulás mégis meglehetősen távolinak tűnik. Hiába roskad meg a mezőgazdaság a növényeket beporzó fullánkosok nélkül, hiába hódít a Solon nevű, nagy sikerű kedélyjavító (mely némiképp a Szép új világ szómájára emlékeztet), amely addiktív hatását a magányfüggőségben fejti ki, hiába az olykor motiválatlan és reflektálatlan agresszió, mégis kevésnek tűnik ahhoz, hogy egy valóban pusztuló világot körülírjon. Vagy csak túlságosan ismerősek ma ezek a tünetek? Számomra inkább úgy tűnik fel, a szerző nem mert elég bátor lenni egy igazán nyomasztó disztópia megalkotásához – mint például Szorokin a Cukor-Kremlben.

Az öt fiatalt a csípés után előbb egy hónapig vizsgálják egy-egy tökéletesen steril és ingermentes szobában, majd egy sarkvidéki szigetre viszik őket, ahol kényszerűen történeteket mesélnek egymásnak (azaz nem önszántukból, mint a hivatkozott Dekameronban vagy az X generációban) és titokzatos(kodó) „fogvatartójuknak”. E történetek olyika kifejezetten szellemes mese vagy fantasy, egyik-másik egyszerűen csak banális sztori, és némelyikükben felvázolódik egy lehetséges, szanaszét rohadó világ. Bár „parancsolójuk” szerint „bizonyos értelemben ugyanazt a történetet mesélik”, ez számunkra nagyon nem mutatkozik meg. Még akkor sem, ha épp eme kijelentése után buktatja le (némi internetes keresés után) az egyik elbeszélő, s így tudatja a többiekkel is, hogy minden a Solon miatt történt és történik: a méhek eltűnése, majd az ő mentességük e szertől aktivál olyan fehérjéket, melyek a csípést kiprovokálták – s mindenről a magát megmentőnek aposztrofáló biológus „fogvatartó” tehet.

Tovább nem részletezném a regény egyébként egyszerű sztroriját, melyet mintha a narratív szerkezet ilyetén szétszabdaltságával, álmontázsával próbált volna menteni a szerző. Pedig a lehetősége meglett volna alaposabban kidolgozni és fordulatosabbá tenni a szüzsét, rafináltabbá a szerkezetet. Ehelyett az olcsóbb és egyszerűbb megoldást választotta. A regény terjedelméhez képest ez már majdnem bűn.

Fordította: Pék Zoltán. Európa Könyvkiadó, 2012, 339 oldal, 2990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.