Könyv

Örök Évi-fantáziák

  • Pócs Gergely
  • 2018. május 5.

Könyv

Címe ellenére Marczinka Csaba kisregényében a fantáziák örök tárgyáról, Éviről nem túl sokat tudunk meg. Ellenben megismerjük a lecsúszott pesti bölcsészt, aki számon tartja a kiállításmegnyitókat, hogy ingyen pezsgőhöz jusson, időnként kéziratokkal házal, de nem jár szerencsével. Aztán ez a mellékszál elhal. Egyébként nincs szó másról, mint a főszereplő érthetetlen ragaszkodásáról egy olyan párkapcsolathoz, amit már az elején röviden le kellett volna zárni. Hat év után is felteszi a kérdést, van-e esély a révbe érésre. Egy öreg szerzetes nyugalmával szemléli Évi kicsapongásait, miközben úgy vágyik a szerelmére, mint egy kiskamasz. Egyforma találkozások végtelen folyamát látjuk, amelyekben a legapróbb részletekig ismétlődnek a szertartások, a kókuszos csoki kicsomagolásától a végkifejletig, a történet elején bőségesen adagolt szabadtéri szextől a nyögvenyelős együttlét váratlan megszakadásáig. Fordulatra egészen a negyvenkettedik oldalig kell várni, ahol Évi a szokásos vadító fekete bőr miniszoknya helyett cinóberpirosat visel. Amúgy meg csak a párhuzamosan tartott pasik nevei váltakoznak. Némelyiket elhagyja, némelyik meghal, vagy egyszerre tűnnek fel a bölcsész Karesz álmában Dulifuli, Tréfi meg Törpapa képében, ahogy próbálnak közel férkőzni Hófehérkéhez. Ám róluk sem tudunk meg semmit azon kívül, hogy valójában rájuk sincs szüksége senkinek. A történet nincs lezárva, az újrakezdés lehetősége az utolsó oldalon is megjelenik. Annak bemutatása, hogy az élet egy nagy mókuskerék, egészen hátborzongató is lehetne, ha a szereplők viselkedése nem lenne vállalhatatlanul kínos.

Garbo Kiadó, 2017, 72 oldal, 2300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.