Könyv

Örök Évi-fantáziák

  • Pócs Gergely
  • 2018. május 5.

Könyv

Címe ellenére Marczinka Csaba kisregényében a fantáziák örök tárgyáról, Éviről nem túl sokat tudunk meg. Ellenben megismerjük a lecsúszott pesti bölcsészt, aki számon tartja a kiállításmegnyitókat, hogy ingyen pezsgőhöz jusson, időnként kéziratokkal házal, de nem jár szerencsével. Aztán ez a mellékszál elhal. Egyébként nincs szó másról, mint a főszereplő érthetetlen ragaszkodásáról egy olyan párkapcsolathoz, amit már az elején röviden le kellett volna zárni. Hat év után is felteszi a kérdést, van-e esély a révbe érésre. Egy öreg szerzetes nyugalmával szemléli Évi kicsapongásait, miközben úgy vágyik a szerelmére, mint egy kiskamasz. Egyforma találkozások végtelen folyamát látjuk, amelyekben a legapróbb részletekig ismétlődnek a szertartások, a kókuszos csoki kicsomagolásától a végkifejletig, a történet elején bőségesen adagolt szabadtéri szextől a nyögvenyelős együttlét váratlan megszakadásáig. Fordulatra egészen a negyvenkettedik oldalig kell várni, ahol Évi a szokásos vadító fekete bőr miniszoknya helyett cinóberpirosat visel. Amúgy meg csak a párhuzamosan tartott pasik nevei váltakoznak. Némelyiket elhagyja, némelyik meghal, vagy egyszerre tűnnek fel a bölcsész Karesz álmában Dulifuli, Tréfi meg Törpapa képében, ahogy próbálnak közel férkőzni Hófehérkéhez. Ám róluk sem tudunk meg semmit azon kívül, hogy valójában rájuk sincs szüksége senkinek. A történet nincs lezárva, az újrakezdés lehetősége az utolsó oldalon is megjelenik. Annak bemutatása, hogy az élet egy nagy mókuskerék, egészen hátborzongató is lehetne, ha a szereplők viselkedése nem lenne vállalhatatlanul kínos.

Garbo Kiadó, 2017, 72 oldal, 2300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."