Könyv

Örök Évi-fantáziák

  • Pócs Gergely
  • 2018. május 5.

Könyv

Címe ellenére Marczinka Csaba kisregényében a fantáziák örök tárgyáról, Éviről nem túl sokat tudunk meg. Ellenben megismerjük a lecsúszott pesti bölcsészt, aki számon tartja a kiállításmegnyitókat, hogy ingyen pezsgőhöz jusson, időnként kéziratokkal házal, de nem jár szerencsével. Aztán ez a mellékszál elhal. Egyébként nincs szó másról, mint a főszereplő érthetetlen ragaszkodásáról egy olyan párkapcsolathoz, amit már az elején röviden le kellett volna zárni. Hat év után is felteszi a kérdést, van-e esély a révbe érésre. Egy öreg szerzetes nyugalmával szemléli Évi kicsapongásait, miközben úgy vágyik a szerelmére, mint egy kiskamasz. Egyforma találkozások végtelen folyamát látjuk, amelyekben a legapróbb részletekig ismétlődnek a szertartások, a kókuszos csoki kicsomagolásától a végkifejletig, a történet elején bőségesen adagolt szabadtéri szextől a nyögvenyelős együttlét váratlan megszakadásáig. Fordulatra egészen a negyvenkettedik oldalig kell várni, ahol Évi a szokásos vadító fekete bőr miniszoknya helyett cinóberpirosat visel. Amúgy meg csak a párhuzamosan tartott pasik nevei váltakoznak. Némelyiket elhagyja, némelyik meghal, vagy egyszerre tűnnek fel a bölcsész Karesz álmában Dulifuli, Tréfi meg Törpapa képében, ahogy próbálnak közel férkőzni Hófehérkéhez. Ám róluk sem tudunk meg semmit azon kívül, hogy valójában rájuk sincs szüksége senkinek. A történet nincs lezárva, az újrakezdés lehetősége az utolsó oldalon is megjelenik. Annak bemutatása, hogy az élet egy nagy mókuskerék, egészen hátborzongató is lehetne, ha a szereplők viselkedése nem lenne vállalhatatlanul kínos.

Garbo Kiadó, 2017, 72 oldal, 2300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.