Nekrológ

Pompás virágzás

Domonkos István (1940–2024)

  • Orcsik Roland
  • 2024. november 20.

Könyv

Először Magyarországon találkoztam a műveivel, az évet is tudom, 1994-ben. Akkor jelent meg az Ex Symposion című folyóirat (az újvidéki Új Symposion egyik örökösének) róla készült tematikus száma.

Domonkos (vagy Domi, ahogy barátai, ismerősei hívják, hívták) ekkor már nagyjából visszahúzódott az irodalomtól, tizenöt éve a svédországi emigrációjában élt, az a Jugoszlávia pedig, amelyben szocializálódott, soviniszta szemétdombbá, háborús romhalmazzá, téves csatatérré változott.

Domonkos 1940. augusztus 7-én született Ókéren (szerbül Zmajevo, németül Altker). A falu a Jugoszláv Királysághoz tartozott, amely egy évvel később, a náci Blietzkrieg során felbomlott. Domonkos életének első öt éve az ideiglenes német megszállás alatt zajlott. A háború végén megalakult a Demokratikus Föderatív Jugoszlávia, később a demokratikus jelzőt más ideológiai konstrukciókkal cserélték le.

Irodalmi tevékenysége az ún. Második Jugoszlávia (1945–1991) idején bontakozott ki. Az impériumváltások nyomot hagytak a műveiben, számos alkalommal utalt az ebből fakadó létbizonytalanságra, az elvágyódásra, a hazátlanságra, az identitásválságra, a cenzúrára, a társadalompolitikai tabukra.

Első publikációit még álnéven, Diósi Illésként jegyezte, tán önbizalomhiányból is. Az Ifjúság nevű hetilap Symposion mellékletében (1961–1963) már valódi nevén jelentek meg versei, esszéi és délszláv nyelvekből a műfordításai. Aztán Újvidéken megalakult az Új Symposion folyóirat (1965–1992), melynek szerkesztőségi tagja és „symposionistája” lett. Majdnem optimistát írtam, Sinkó Ervin nagyszabású tanácsköztársasági regénye alapján (Optimisták, 1953), amely nagy hatással volt az Új Symposion titánjaira. Talán nem hülyeség azt állítani, hogy a szocreálra jellemző világnézeti optimizmust az Új Symposion meghatározó szerzői symposionizmusra váltották. Míg a szocreál optimizmust az államideológiához való lojalitás, addig a symposionizmust a kritikai attitűd, a társadalmi bálványok, a provincializmus megkérdőjelezése és az esztétikai kísérletezés jellemezte. Ez persze nem jelenti automatikusan, hogy minden symposionista távol tartotta magát a hatalomtól, de még emellett is próbálkoztak a meglévő keretek feszegetésével, ami időnként betiltásokhoz, leváltásokhoz és egyéb botrányokhoz vezetett. Az Új Symposion története ambivalens jugo­szláv történet, amely nem értelmezhető a szovjet típusú sztálinista kultúrpolitika kontextusából. Nem véletlen, hogy az Új Symposionban (és az ugyancsak újvidéki Híd folyóiratban) olyan magyar szerzők is publikálhattak, akik Magyarországon feketelistások voltak.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.