Nekrológ

Pompás virágzás

Domonkos István (1940–2024)

  • Orcsik Roland
  • 2024. november 20.

Könyv

Először Magyarországon találkoztam a műveivel, az évet is tudom, 1994-ben. Akkor jelent meg az Ex Symposion című folyóirat (az újvidéki Új Symposion egyik örökösének) róla készült tematikus száma.

Domonkos (vagy Domi, ahogy barátai, ismerősei hívják, hívták) ekkor már nagyjából visszahúzódott az irodalomtól, tizenöt éve a svédországi emigrációjában élt, az a Jugoszlávia pedig, amelyben szocializálódott, soviniszta szemétdombbá, háborús romhalmazzá, téves csatatérré változott.

Domonkos 1940. augusztus 7-én született Ókéren (szerbül Zmajevo, németül Altker). A falu a Jugoszláv Királysághoz tartozott, amely egy évvel később, a náci Blietzkrieg során felbomlott. Domonkos életének első öt éve az ideiglenes német megszállás alatt zajlott. A háború végén megalakult a Demokratikus Föderatív Jugoszlávia, később a demokratikus jelzőt más ideológiai konstrukciókkal cserélték le.

Irodalmi tevékenysége az ún. Második Jugoszlávia (1945–1991) idején bontakozott ki. Az impériumváltások nyomot hagytak a műveiben, számos alkalommal utalt az ebből fakadó létbizonytalanságra, az elvágyódásra, a hazátlanságra, az identitásválságra, a cenzúrára, a társadalompolitikai tabukra.

Első publikációit még álnéven, Diósi Illésként jegyezte, tán önbizalomhiányból is. Az Ifjúság nevű hetilap Symposion mellékletében (1961–1963) már valódi nevén jelentek meg versei, esszéi és délszláv nyelvekből a műfordításai. Aztán Újvidéken megalakult az Új Symposion folyóirat (1965–1992), melynek szerkesztőségi tagja és „symposionistája” lett. Majdnem optimistát írtam, Sinkó Ervin nagyszabású tanácsköztársasági regénye alapján (Optimisták, 1953), amely nagy hatással volt az Új Symposion titánjaira. Talán nem hülyeség azt állítani, hogy a szocreálra jellemző világnézeti optimizmust az Új Symposion meghatározó szerzői symposionizmusra váltották. Míg a szocreál optimizmust az államideológiához való lojalitás, addig a symposionizmust a kritikai attitűd, a társadalmi bálványok, a provincializmus megkérdőjelezése és az esztétikai kísérletezés jellemezte. Ez persze nem jelenti automatikusan, hogy minden symposionista távol tartotta magát a hatalomtól, de még emellett is próbálkoztak a meglévő keretek feszegetésével, ami időnként betiltásokhoz, leváltásokhoz és egyéb botrányokhoz vezetett. Az Új Symposion története ambivalens jugo­szláv történet, amely nem értelmezhető a szovjet típusú sztálinista kultúrpolitika kontextusából. Nem véletlen, hogy az Új Symposionban (és az ugyancsak újvidéki Híd folyóiratban) olyan magyar szerzők is publikálhattak, akik Magyarországon feketelistások voltak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.