Könyv

Mr. Darcy horoszkópja

Sandro Monetti: Colin Firth - Aki a király hangján szólt

  • - kg -
  • 2012. július 12.

Könyv

 


A nyár strandholmikért kiált, és Monetti sztáréletrajza úgy emberileg (a szerző az embert keresi a sztárban), mint szakmailag (említi a filmjeit is) megfelel a strandholmik ismérveinek. A brit újságírónál megfigyelhető azonban az a műfajtól szokatlan törekvés, hogy kerek, egész, az előzőekből következő és a következőkhöz illeszkedő mondatokban fejezze ki magát, és ez méltánylandó. Miként az is, hogy a Firth-ről keringő információk egybegyűjtésével legalább 45 percnyi internetes keresgélést spórolt meg mindenkinek. Az sem kizárt - bár ez csak a legáldozatkészebb biográfusok ismérve -, hogy előfizetéses online-oldalakon is kutakodott! Noha munkáját nehezítette, hogy Firth nem állt rendelkezésére, egy tökös biográfus ilyenkor sem csügged, inkább kutat, és bármit talál, azt kétszer mondja el. Nem árt a nyomatékosítás, különösen, ha eddig nem ismert részletek és összefüggések kerülnek napvilágra. Ilyen például Colin régi iskolájának szigorú egyenruha-viselési szabályzata, vagy Firth és Hugh Grant horoszkópjának összehasonlító elemzése. Ha Firth-t nem is, James Lowmant azért sikerült megszólaltatnia Monettinek; a férfiú nem másról nevezetes, mint hogy a sztárral egyazon iskola padjait koptatta, igaz, sok évvel Firth után. James exkluzív nyilatkozata szinte mindent elmond a sztár nélküli sztáréletrajzírás technikájáról: "Nem emlékszem, hogy valaha is szóba került volna Colin Firth neve. Hogy annak idején ő is oda járt." Sandro Monetti könyve kifogyhatatlan a Jamesekből.

 

Fordította Gellért Marcell. Athenaeum, 2012, 271 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.