Könyv

Arnon Grunberg: Tirza

  • Czinki Ferenc
  • 2012. július 16.

Könyv

Ez a könyv csupa jól kigondolt becsapás, ügyes trükközés, zseniális szélhámosság, kezdve azzal, hogy a címszereplő Tirzát, a tizennyolc éves holland lányt, a család napkirálynőjét annak ellenére, hogy a történet látszólag körülötte forog, a terjedelmes könyv első harmadában csak várjuk, az utolsó harmadában pedig keressük, mert afrikai utazása során eltűnik.

Mindeközben csak néhány hangsúlyos jelenet jut neki a történet jelen idejében, némi flashback a múltból, aztán nyoma vész. Ennek ellenére az első pillanattól az utolsóig úgy határoz meg és telít ki mindent a történetben, mint az elképzelt szőke lány nagyon is valós portréja a könyv borítóján. Minden eseménynek okozója, kiváltója, és amint azt látni fogjuk, elszenvedője is.

Hamar kiderül ugyanis, hogy a valódi főhős Tirza apja, Hofmeester, a bukott szerkesztő, a többször elhagyott férj, a társadalmon kívül rekedt férfi, aki egyetlen valamennyire is működő szerepét, az apáét is végletesen túljátssza. Az ő szemén, az ő gondolatain keresztül látunk mindent, leginkább persze Tirzát, a narráció is kizárólag őt szolgálja ki. Hofmeester lassan kibontakozó őrülete és a narrátor cselessége tartja fenn végig a feszültséget, és juttat el minket az utólag mindent átíró fordulathoz.

Arnon Grunberg, a sokszorosan díjazott holland szerző új szövegében kevésbé érződik A zsidó messiás nyersesége, vagy legalábbis máshogy. Ez ugyanis aprólékosan építkező, pszichologizáló szöveg egy idősödő férfi megbomlásáról, ami eleinte kevés szélsőséget mutat. De ez persze csak a pszicho-thrillerekre jellemző késleltetés, hogy aztán néhány, a szexualitás és az erőszak határán mozgó szélsőség leírásán át elérjünk a valóban mindent a feje tetejére állító zárlatig. Ez pedig több mint írói trükk, a könyv vége előtt nem sokkal ugyanis azt érezzük, hogy most azonnal el akarjuk kezdeni az egészet, elölről.

Gondolat, 2012, 432 oldal, 4200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.