Mindeközben csak néhány hangsúlyos jelenet jut neki a történet jelen idejében, némi flashback a múltból, aztán nyoma vész. Ennek ellenére az első pillanattól az utolsóig úgy határoz meg és telít ki mindent a történetben, mint az elképzelt szőke lány nagyon is valós portréja a könyv borítóján. Minden eseménynek okozója, kiváltója, és amint azt látni fogjuk, elszenvedője is.
Hamar kiderül ugyanis, hogy a valódi főhős Tirza apja, Hofmeester, a bukott szerkesztő, a többször elhagyott férj, a társadalmon kívül rekedt férfi, aki egyetlen valamennyire is működő szerepét, az apáét is végletesen túljátssza. Az ő szemén, az ő gondolatain keresztül látunk mindent, leginkább persze Tirzát, a narráció is kizárólag őt szolgálja ki. Hofmeester lassan kibontakozó őrülete és a narrátor cselessége tartja fenn végig a feszültséget, és juttat el minket az utólag mindent átíró fordulathoz.
Arnon Grunberg, a sokszorosan díjazott holland szerző új szövegében kevésbé érződik A zsidó messiás nyersesége, vagy legalábbis máshogy. Ez ugyanis aprólékosan építkező, pszichologizáló szöveg egy idősödő férfi megbomlásáról, ami eleinte kevés szélsőséget mutat. De ez persze csak a pszicho-thrillerekre jellemző késleltetés, hogy aztán néhány, a szexualitás és az erőszak határán mozgó szélsőség leírásán át elérjünk a valóban mindent a feje tetejére állító zárlatig. Ez pedig több mint írói trükk, a könyv vége előtt nem sokkal ugyanis azt érezzük, hogy most azonnal el akarjuk kezdeni az egészet, elölről.
Gondolat, 2012, 432 oldal, 4200 Ft