Könyv

Arnon Grunberg: Tirza

  • Czinki Ferenc
  • 2012. július 16.

Könyv

Ez a könyv csupa jól kigondolt becsapás, ügyes trükközés, zseniális szélhámosság, kezdve azzal, hogy a címszereplő Tirzát, a tizennyolc éves holland lányt, a család napkirálynőjét annak ellenére, hogy a történet látszólag körülötte forog, a terjedelmes könyv első harmadában csak várjuk, az utolsó harmadában pedig keressük, mert afrikai utazása során eltűnik.

Mindeközben csak néhány hangsúlyos jelenet jut neki a történet jelen idejében, némi flashback a múltból, aztán nyoma vész. Ennek ellenére az első pillanattól az utolsóig úgy határoz meg és telít ki mindent a történetben, mint az elképzelt szőke lány nagyon is valós portréja a könyv borítóján. Minden eseménynek okozója, kiváltója, és amint azt látni fogjuk, elszenvedője is.

Hamar kiderül ugyanis, hogy a valódi főhős Tirza apja, Hofmeester, a bukott szerkesztő, a többször elhagyott férj, a társadalmon kívül rekedt férfi, aki egyetlen valamennyire is működő szerepét, az apáét is végletesen túljátssza. Az ő szemén, az ő gondolatain keresztül látunk mindent, leginkább persze Tirzát, a narráció is kizárólag őt szolgálja ki. Hofmeester lassan kibontakozó őrülete és a narrátor cselessége tartja fenn végig a feszültséget, és juttat el minket az utólag mindent átíró fordulathoz.

Arnon Grunberg, a sokszorosan díjazott holland szerző új szövegében kevésbé érződik A zsidó messiás nyersesége, vagy legalábbis máshogy. Ez ugyanis aprólékosan építkező, pszichologizáló szöveg egy idősödő férfi megbomlásáról, ami eleinte kevés szélsőséget mutat. De ez persze csak a pszicho-thrillerekre jellemző késleltetés, hogy aztán néhány, a szexualitás és az erőszak határán mozgó szélsőség leírásán át elérjünk a valóban mindent a feje tetejére állító zárlatig. Ez pedig több mint írói trükk, a könyv vége előtt nem sokkal ugyanis azt érezzük, hogy most azonnal el akarjuk kezdeni az egészet, elölről.

Gondolat, 2012, 432 oldal, 4200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”