T´DOOR Hot Godot ("Te Ajtó!"): Elült Alíz.

  • 1996. december 19.

Könyv

T´DOOR Hot Godot ("Te Ajtó!")

Nem várta. Ülve várta volna a halált? A madár nem tud róla. Hogy az jön, amaz Ajtó nyílik. Szépségesen ült. Háttal nekünk. A fűfészekben. Mozdulatlan. Abból lehetett tudni. Valamit mintha elfűfészkeltek volna.

Adtak még félórát. Kinek, minek? Magunknak, neki? Annak a 12 év és 2 hónap és két hét együttlétnek.

Mint egy hiteltelenül vallásosan megfejelt Graham Greene-könyvben, Alíz halála azóta is derekasan hozza az áldást. Például ilyenekre gondolok: ma, egy hónapra rá, hogy elment, nagyot aludtam. Mondhatni, békésen. Felébredtem, s ezt jegyeztem föl:

"Szeretnék én senkit nem szeretni, de csak magamat tudom." (Ez az abszolút önközpontúság.)

Kihalnak az emberből az anabolikus szeretidok, ilyen vad senkiházi lenne az, aki... vagy csak védekezem?

Az Alíz-nótában (de jó a magyar duma, a fordítás, abban) ez áll: egy hatalmas kő van a szívem helyén. Nekem ideges légritkaság inkább.

Napra nap kimentem a sírjához/jukhoz, aztán minek, így, napra nap? De: gyakran.

Volt ez: "Ha elmegy Alíz..." Tessék, elment, mi van? Azt se érzékelem, mi nincs. Lásd fentebb. Halálra unja mindenki, hogy "biztos érzek, csak nem érzem". Halálra unható vagy, de azért élsz. De miért?

Egyrészt, mert ahogy a dadaisták is mondták, az élet annyi fáradást se ér, hogy eldobd. Én: esetleg túl szép ívben történne. A fiola, az emlegetett kapszula (ami nekem nincs; de amit, úgy fektemben, délután, mikor pont semmi se "fáj, baj", franc, minden jól van, gyerünk innen), átalakult Allice Kapszulává, allergia ellen.

Erre jutunk. Másrészt.

Öröklétre születünk, de közben meghalunk, elrohadás jön, netán lángok martalékai lesz(ünk), lesz mi?

Erre jutunk: a halálos kapszula allergia elleni kapszula a végén. Egyelőre. Patikai reklám (halálra unható, hogy mondom, mondom): "Allergiám már nem lakik itt. Allicével élek."

Meghalni, annyi mint. Annyi "hogyan is". Annyi hasonlat. Akkor meg: élsz, tessék. Na és?

Még azzal is eleget kéne tennem valakinek, valaminek? Nem elég a pörhalasztás, az utált kín, a közöny, a packa, a nagymonológ, a kérdésesség mindig, maga? Élek, mert Plumpton pályáján egyszer kint tébláboltam, eleredt az eső. Egyszer u.e. a pályát látom a képernyőn, hát mi van? Tél, eleredt a hó. Változatos az élet, meg olyan közel a vasúthoz a szegény kis plumptoni pálya, olyan jó plump az egész, nem nagy fáradás élni érte. Meg egy sor ilyen emlékért, Pilinszky is beszél erről.

Nem, nem. "Mi legyen a cikk címe", "hagyjuk ki ezt a sort", "ja-el-is-felejtettem-a-szerződést", "igen-de-a tavalyi-honor-jó-lesz-e", "mi-volt-magával-mikor-ezt-fordította", "csak a felét fizethetjük", "majd-én-mondom-mit-felejtettél-ki", "sajnálattal-közöljük-hogy"... És így tovább. A cikkek, a könyvek, a nyilatkozások mindig: elégtételek. Azaz: eleget kell tenni. Valakiknek, valaminek. Nem elégtétel az a kevés eset, amikor nem.

Mert itt nem kell, ezzel nem kell, írom. Be is fejezem, ne éljek vissza azzal, hogy ezt írni "jó". A francot jó ezt is.

De hogy még a meghalással is igyekeznek némelyek? Jól csinálják, tényleg, ne aztán gégemetszés, gyomorfürdő? Nem, köszönöm.

Én nem igyekszem. Élek.

Nem igyekszem meghalni.

Igyekezzen velem a halál.

De Alíz ezt egyelőre nem akarja, és hogy erre gondolhatok, hát ez az: "Vigasztalan egyedüllétemben még egyedüli vigaszom" (ugye, könyéken jön ki máris a mondás) "még akkor mindig az egyedüllét".

Gyere, Alíz, nézzünk ki Plumptonba, vagy a bécsi Krieauba legalább, eredjen el a hó, mit tudom én.

Dőljön, dőljön rajtad át valami, te Ajtó, legalább a huzat, kapjunk a fejünkhöz, megvagyunk. Ez a megfejtés.

Eresszük el, akkor hátha.

Nincs más hátha, csak előre. Hátha tényleg nincs. Az az izé, esetleg, ott van elöl. Nem tegnap történt, de holnaputánra végre várható.

Nem ő Godot?

"Kérek egy Hot-Godot-t"...

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.