Könyv

Tallér Edina: Lehetek én is

Könyv

"Ráláthatunk életünkre: mégis mennyi furcsaság történik velünk" - ismerteti a Lehetek én is küldetését a fülszöveg, és bár az olvasó bízik benne, hogy ennél komplexebb gondolatokat is kap Tallér Edina második regényétől, a végén be kell érnie a "mennyi furcsaság történik velünk, nőkkel" kiegészítéssel.

Tallér nézőpontjának egyetlen jól definiálható jellemzője ugyanis nőisége. A fejezetek egy panellakásban élő középkorú írónő mindennapjairól, férjével, anyjával, gyerekeivel fenntartott kapcsolatáról mesélnek. Ezt egészítik ki a szemközti épület lakóinak aprólékos leírásai, valamint egy tizenhat éves, jóslással foglalkozó vidéki lány misztikumba hajló története.

A tematikus sokrétűség műfaji sokszínűséggel párosul: az alapvetően a naplóírás fikciójára építő mű drámai betéteket is tartalmaz, az elbeszélést itt-ott mellékszereplők veszik át, a fiatal jósnő történetszála pedig értelmezhető a főhős vágyálmaként, stilizált múltjaként és az anya-lánya viszony jelenből való kiemeléseként is. Tallér a befogadók elbizonytalanítására utazik, akikben fölmerülhet, hogy a könyvet nem regényként, hanem rövid tárcanovellák füzéreként érdemes olvasni, a visszatérő motívumok pedig egy szabad asszociációs teret hoznak működésbe. A kibillentés, az intertextualitás, a játék mögött azonban alig sejlik fel a tartalom, és az is olyasféle banalitásokból áll, mint hogy a jövendőmondók azt adják, amit az emberek hallani akarnak, vagy hogy az internetes játékfüggőség megkeseríti a nyilván eleve kövér és antiszociális ember életét. Az írónő leginkább a dramatizált párbeszédeknél van elemében, ezek néhol egészen érzékletesen mutatják be a nüanszokat, melyeken a házastársi kapcsolat elcsúszhat, mégsem képesek megváltoztatni a helyenként kínos, helyenként unalmas összképet. A popkulturális mítoszok irodalmi feldolgozása szép gondolat, de azért egy ilyen munkától többet várnánk, mint egy Vad Fruttik-számtól.

Kalligram, 2013, 145 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.