Könyv

Tallér Edina: Lehetek én is

Könyv

"Ráláthatunk életünkre: mégis mennyi furcsaság történik velünk" - ismerteti a Lehetek én is küldetését a fülszöveg, és bár az olvasó bízik benne, hogy ennél komplexebb gondolatokat is kap Tallér Edina második regényétől, a végén be kell érnie a "mennyi furcsaság történik velünk, nőkkel" kiegészítéssel.

Tallér nézőpontjának egyetlen jól definiálható jellemzője ugyanis nőisége. A fejezetek egy panellakásban élő középkorú írónő mindennapjairól, férjével, anyjával, gyerekeivel fenntartott kapcsolatáról mesélnek. Ezt egészítik ki a szemközti épület lakóinak aprólékos leírásai, valamint egy tizenhat éves, jóslással foglalkozó vidéki lány misztikumba hajló története.

A tematikus sokrétűség műfaji sokszínűséggel párosul: az alapvetően a naplóírás fikciójára építő mű drámai betéteket is tartalmaz, az elbeszélést itt-ott mellékszereplők veszik át, a fiatal jósnő történetszála pedig értelmezhető a főhős vágyálmaként, stilizált múltjaként és az anya-lánya viszony jelenből való kiemeléseként is. Tallér a befogadók elbizonytalanítására utazik, akikben fölmerülhet, hogy a könyvet nem regényként, hanem rövid tárcanovellák füzéreként érdemes olvasni, a visszatérő motívumok pedig egy szabad asszociációs teret hoznak működésbe. A kibillentés, az intertextualitás, a játék mögött azonban alig sejlik fel a tartalom, és az is olyasféle banalitásokból áll, mint hogy a jövendőmondók azt adják, amit az emberek hallani akarnak, vagy hogy az internetes játékfüggőség megkeseríti a nyilván eleve kövér és antiszociális ember életét. Az írónő leginkább a dramatizált párbeszédeknél van elemében, ezek néhol egészen érzékletesen mutatják be a nüanszokat, melyeken a házastársi kapcsolat elcsúszhat, mégsem képesek megváltoztatni a helyenként kínos, helyenként unalmas összképet. A popkulturális mítoszok irodalmi feldolgozása szép gondolat, de azért egy ilyen munkától többet várnánk, mint egy Vad Fruttik-számtól.

Kalligram, 2013, 145 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.