Könyv

Tallér Edina: Lehetek én is

Könyv

"Ráláthatunk életünkre: mégis mennyi furcsaság történik velünk" - ismerteti a Lehetek én is küldetését a fülszöveg, és bár az olvasó bízik benne, hogy ennél komplexebb gondolatokat is kap Tallér Edina második regényétől, a végén be kell érnie a "mennyi furcsaság történik velünk, nőkkel" kiegészítéssel.

Tallér nézőpontjának egyetlen jól definiálható jellemzője ugyanis nőisége. A fejezetek egy panellakásban élő középkorú írónő mindennapjairól, férjével, anyjával, gyerekeivel fenntartott kapcsolatáról mesélnek. Ezt egészítik ki a szemközti épület lakóinak aprólékos leírásai, valamint egy tizenhat éves, jóslással foglalkozó vidéki lány misztikumba hajló története.

A tematikus sokrétűség műfaji sokszínűséggel párosul: az alapvetően a naplóírás fikciójára építő mű drámai betéteket is tartalmaz, az elbeszélést itt-ott mellékszereplők veszik át, a fiatal jósnő történetszála pedig értelmezhető a főhős vágyálmaként, stilizált múltjaként és az anya-lánya viszony jelenből való kiemeléseként is. Tallér a befogadók elbizonytalanítására utazik, akikben fölmerülhet, hogy a könyvet nem regényként, hanem rövid tárcanovellák füzéreként érdemes olvasni, a visszatérő motívumok pedig egy szabad asszociációs teret hoznak működésbe. A kibillentés, az intertextualitás, a játék mögött azonban alig sejlik fel a tartalom, és az is olyasféle banalitásokból áll, mint hogy a jövendőmondók azt adják, amit az emberek hallani akarnak, vagy hogy az internetes játékfüggőség megkeseríti a nyilván eleve kövér és antiszociális ember életét. Az írónő leginkább a dramatizált párbeszédeknél van elemében, ezek néhol egészen érzékletesen mutatják be a nüanszokat, melyeken a házastársi kapcsolat elcsúszhat, mégsem képesek megváltoztatni a helyenként kínos, helyenként unalmas összképet. A popkulturális mítoszok irodalmi feldolgozása szép gondolat, de azért egy ilyen munkától többet várnánk, mint egy Vad Fruttik-számtól.

Kalligram, 2013, 145 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.