Folyóirat

Rubicon

  • - barotányi -
  • 2013. november 3.

Könyv

Ne tagadjuk: a mohácsi csata iránti legújabb keletű közérdeklődést az egyik kertévén sugárzott kétes történeti hitelességű török szappanopera, a Szulejmán izzította fel. A Rubicon folyóirat legutóbbi számának vezető anyaga, B. Szabó János dolgozata viszont arra tesz kísérletet, hogy friss szempontok alapján tekintse át a csata már ismert forrásait.

A tabló jórészt ismert szereplőket és motívumokat rejt - legfeljebb azzal kell szembesülnünk, milyen mélyen formálták a történelmi tudatot a korabeli politikai szempontok szerint gyártott misztifikációk. A tanulmány alapján meggyőzően állítható, hogy a királyi sereg a lehető legjobb összeállításban lépett a mohácsi csatatérre, hogy a csatát akkor már aligha lehetett volna elkerülni, s hogy az eredménye - az összegyűlt magyar, horvát, cseh, szerb és lengyel csapatok hősies helytállása dacára - borítékolható volt. B. Szabó hathatósan cáfolja azt a 19. századi hiedelmet, hogy tizenkét évvel a Dózsa-felkelés után nem merték felfegyverezni a parasztokat (sajnos a kiképzetlen csapatok harcértéke akkor is igen csekély volt - ennek ellenére Lajos harcba szólította a környékbeli jobbágyokat). Szintén meggyőzően érvel amellett, hogy a Szapolyai János erdélyi vajda árulásáról és törökkel való korai paktálásáról szóló rágalmak a Ferdinánd-párti propaganda karaktergyilkos termékei.

Ide is kapcsolódnak Kurucz György és Varga Kálmán szintén e gazdag lapszámban (amelyben a Károlyiak Horthy-kori történetéről, a reformkori mágnások nevelési stratégiáiról vagy Széchenyi Naplójának humoráról is olvashatunk) található remek főúri családtörténetek - elvégre az egyaránt horvát származású Festetics- és Grassalkovich-famíliák felemelkedése is a török korban kezdődött. Ráadásul ezekből a tanulmányokból is kiderül, hogy a birtok és a vagyon gyarapodását akkoriban szintén az uralkodók kegye, no meg a kreatív vállalkozó hajlam szolgálta a legeredményesebben.

2013/8., 82 oldal, 695 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.