Folyóirat

Rubicon

  • - barotányi -
  • 2013. november 3.

Könyv

Ne tagadjuk: a mohácsi csata iránti legújabb keletű közérdeklődést az egyik kertévén sugárzott kétes történeti hitelességű török szappanopera, a Szulejmán izzította fel. A Rubicon folyóirat legutóbbi számának vezető anyaga, B. Szabó János dolgozata viszont arra tesz kísérletet, hogy friss szempontok alapján tekintse át a csata már ismert forrásait.

A tabló jórészt ismert szereplőket és motívumokat rejt - legfeljebb azzal kell szembesülnünk, milyen mélyen formálták a történelmi tudatot a korabeli politikai szempontok szerint gyártott misztifikációk. A tanulmány alapján meggyőzően állítható, hogy a királyi sereg a lehető legjobb összeállításban lépett a mohácsi csatatérre, hogy a csatát akkor már aligha lehetett volna elkerülni, s hogy az eredménye - az összegyűlt magyar, horvát, cseh, szerb és lengyel csapatok hősies helytállása dacára - borítékolható volt. B. Szabó hathatósan cáfolja azt a 19. századi hiedelmet, hogy tizenkét évvel a Dózsa-felkelés után nem merték felfegyverezni a parasztokat (sajnos a kiképzetlen csapatok harcértéke akkor is igen csekély volt - ennek ellenére Lajos harcba szólította a környékbeli jobbágyokat). Szintén meggyőzően érvel amellett, hogy a Szapolyai János erdélyi vajda árulásáról és törökkel való korai paktálásáról szóló rágalmak a Ferdinánd-párti propaganda karaktergyilkos termékei.

Ide is kapcsolódnak Kurucz György és Varga Kálmán szintén e gazdag lapszámban (amelyben a Károlyiak Horthy-kori történetéről, a reformkori mágnások nevelési stratégiáiról vagy Széchenyi Naplójának humoráról is olvashatunk) található remek főúri családtörténetek - elvégre az egyaránt horvát származású Festetics- és Grassalkovich-famíliák felemelkedése is a török korban kezdődött. Ráadásul ezekből a tanulmányokból is kiderül, hogy a birtok és a vagyon gyarapodását akkoriban szintén az uralkodók kegye, no meg a kreatív vállalkozó hajlam szolgálta a legeredményesebben.

2013/8., 82 oldal, 695 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.