Folyóirat

Rubicon

  • - barotányi -
  • 2013. november 3.

Könyv

Ne tagadjuk: a mohácsi csata iránti legújabb keletű közérdeklődést az egyik kertévén sugárzott kétes történeti hitelességű török szappanopera, a Szulejmán izzította fel. A Rubicon folyóirat legutóbbi számának vezető anyaga, B. Szabó János dolgozata viszont arra tesz kísérletet, hogy friss szempontok alapján tekintse át a csata már ismert forrásait.

A tabló jórészt ismert szereplőket és motívumokat rejt - legfeljebb azzal kell szembesülnünk, milyen mélyen formálták a történelmi tudatot a korabeli politikai szempontok szerint gyártott misztifikációk. A tanulmány alapján meggyőzően állítható, hogy a királyi sereg a lehető legjobb összeállításban lépett a mohácsi csatatérre, hogy a csatát akkor már aligha lehetett volna elkerülni, s hogy az eredménye - az összegyűlt magyar, horvát, cseh, szerb és lengyel csapatok hősies helytállása dacára - borítékolható volt. B. Szabó hathatósan cáfolja azt a 19. századi hiedelmet, hogy tizenkét évvel a Dózsa-felkelés után nem merték felfegyverezni a parasztokat (sajnos a kiképzetlen csapatok harcértéke akkor is igen csekély volt - ennek ellenére Lajos harcba szólította a környékbeli jobbágyokat). Szintén meggyőzően érvel amellett, hogy a Szapolyai János erdélyi vajda árulásáról és törökkel való korai paktálásáról szóló rágalmak a Ferdinánd-párti propaganda karaktergyilkos termékei.

Ide is kapcsolódnak Kurucz György és Varga Kálmán szintén e gazdag lapszámban (amelyben a Károlyiak Horthy-kori történetéről, a reformkori mágnások nevelési stratégiáiról vagy Széchenyi Naplójának humoráról is olvashatunk) található remek főúri családtörténetek - elvégre az egyaránt horvát származású Festetics- és Grassalkovich-famíliák felemelkedése is a török korban kezdődött. Ráadásul ezekből a tanulmányokból is kiderül, hogy a birtok és a vagyon gyarapodását akkoriban szintén az uralkodók kegye, no meg a kreatív vállalkozó hajlam szolgálta a legeredményesebben.

2013/8., 82 oldal, 695 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.