Könyv

Tamás Zsuzsa: Macskakirálylány

  • - urfi -
  • 2013. június 30.

Könyv

Ne sajnáljuk többször (f)elolvasni ezt a többfenekű mesét, másodszorra és harmadszorra is lesz benne meglepetés. Nem mintha az alapszituáció ne lenne rögtön érthető: erdő mélyén házikó, benne egy kellőképpen különös alkalmi társaság rendez szomorúságversenyt.

A világgá ment királyfi, a gyors és heves románc után elhagyott rongybaba és a nevelt lányát annak házassága miatt elveszítő fa mind főállású búsulók, de egyikük története se olyan letaglózó, mint az amúgy pajkos macska meséje Holdfénylányról. Akinek előbb minden vizét, utána a könnyét issza ki a "szíveszomorú madár", majd egyenest a szívére száll.

Nem lett volna baj, ha a többiek bánata is komolyabb és komorabb színeket kapott volna, mielőtt szépen lassan ráérzünk retorikájukban az önsajnáltatásra, kicsinyességre, gyarlóságra. De mire a panaszvetélkedő véget ér, vagyis miután mindenki narratívát gyártott saját fájdalmából, már nem is tűnik oly borúsnak a helyzet. A mese működésének szép allegóriája ez, és épp attól megkapó, hogy a megfejtése nincs a szánkba rágva. Ahogyan semmi más se: ritka átgondolt és kiegyensúlyozott szöveg a Macskakirálylány, Radnóti Blanka eredeti és alázatos rajzai pedig remek partnerei. Költőiség és humor, kifigurázva megőrzött klasszikus meseelemek és kortársi problémák, közérthetőség és rejtélyesség jó ritmusú váltakozása teszi változatossá a könyvet, amelynek finom és gazdaságos mondatai csak a versbetétekben válnak olykor kimódolttá és nyögvenyelőssé.

Illusztráció: Radnóti Blanka. Naphegy, 2013, 64 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.