Könyv

Szegedi Katalin: Palkó

  • - dck -
  • 2013. június 30.

Könyv

Bár a másság elfogadását célzó nevelés már az óvodában elkezdődik - így jutott a fiamnak, mintegy önbeteljesítő jóslatként, a szemüveg jele -, a szocializáció kezdeti lépéseit épphogy tanuló gyerekek nagyon is gonoszak tudnak lenni; kicsúfolják a dagikat, bántják a gyengébbeket.

A képes mesekönyv elején pózoló sovány főszereplő első pillantásra nem tűnik "hátrányos helyzetűnek" - a pólóján virító hatalmas P betű és a hajában kavargó matematikai képletek miatt már-már apró szupermennek látszik -, de szemüveges, ráadásul eláll a füle. Emellett ügyetlen is, kötélmászáskor csak csimpaszkodásra képes, a futóversenyen rendre utolsó lesz, s csak egyetlen dologban első: "a kidobósban. Mindig őt dobták ki elsőnek". A történet Palkó egy napját meséli el, kezdve az iskolai megaláztatásokkal (mivel nem kap kölcsön kék ceruzát, sárgával színezi ki a Balatont), a délutáni magányos játékon át egészen addig, míg találkozik Szegedi korábbi könyvének főszereplőjével, a pöttyös ruhás, Piroskára emlékeztető kislánnyal. Az ikerkönyvek ezen a ponton metszik egymást, finoman felmutatva, hogy az egyéni emlékezetek mennyire eltérnek a "valóságtól": a mindig rajzolgató Lenka számára a rollerezés, míg Palkónak a közös rajzolgatás a legnagyobb élmény.

A meleg színekkel "megfestett", részletgazdag, finom utalásokkal és humoros elemekkel átszőtt könyv nem csak a gyerekek számára élvezetes. A kezdődő barátságról szóló történet kortól függetlenül ajánlható mindenkinek, beleértve a jelen és a jövő szemüvegeseit is.

Csimota, 2013, 32 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.