Könyv

Szegedi Katalin: Palkó

  • - dck -
  • 2013. június 30.

Könyv

Bár a másság elfogadását célzó nevelés már az óvodában elkezdődik - így jutott a fiamnak, mintegy önbeteljesítő jóslatként, a szemüveg jele -, a szocializáció kezdeti lépéseit épphogy tanuló gyerekek nagyon is gonoszak tudnak lenni; kicsúfolják a dagikat, bántják a gyengébbeket.

A képes mesekönyv elején pózoló sovány főszereplő első pillantásra nem tűnik "hátrányos helyzetűnek" - a pólóján virító hatalmas P betű és a hajában kavargó matematikai képletek miatt már-már apró szupermennek látszik -, de szemüveges, ráadásul eláll a füle. Emellett ügyetlen is, kötélmászáskor csak csimpaszkodásra képes, a futóversenyen rendre utolsó lesz, s csak egyetlen dologban első: "a kidobósban. Mindig őt dobták ki elsőnek". A történet Palkó egy napját meséli el, kezdve az iskolai megaláztatásokkal (mivel nem kap kölcsön kék ceruzát, sárgával színezi ki a Balatont), a délutáni magányos játékon át egészen addig, míg találkozik Szegedi korábbi könyvének főszereplőjével, a pöttyös ruhás, Piroskára emlékeztető kislánnyal. Az ikerkönyvek ezen a ponton metszik egymást, finoman felmutatva, hogy az egyéni emlékezetek mennyire eltérnek a "valóságtól": a mindig rajzolgató Lenka számára a rollerezés, míg Palkónak a közös rajzolgatás a legnagyobb élmény.

A meleg színekkel "megfestett", részletgazdag, finom utalásokkal és humoros elemekkel átszőtt könyv nem csak a gyerekek számára élvezetes. A kezdődő barátságról szóló történet kortól függetlenül ajánlható mindenkinek, beleértve a jelen és a jövő szemüvegeseit is.

Csimota, 2013, 32 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.