Könyv

Szegedi Katalin: Palkó

  • - dck -
  • 2013. június 30.

Könyv

Bár a másság elfogadását célzó nevelés már az óvodában elkezdődik - így jutott a fiamnak, mintegy önbeteljesítő jóslatként, a szemüveg jele -, a szocializáció kezdeti lépéseit épphogy tanuló gyerekek nagyon is gonoszak tudnak lenni; kicsúfolják a dagikat, bántják a gyengébbeket.

A képes mesekönyv elején pózoló sovány főszereplő első pillantásra nem tűnik "hátrányos helyzetűnek" - a pólóján virító hatalmas P betű és a hajában kavargó matematikai képletek miatt már-már apró szupermennek látszik -, de szemüveges, ráadásul eláll a füle. Emellett ügyetlen is, kötélmászáskor csak csimpaszkodásra képes, a futóversenyen rendre utolsó lesz, s csak egyetlen dologban első: "a kidobósban. Mindig őt dobták ki elsőnek". A történet Palkó egy napját meséli el, kezdve az iskolai megaláztatásokkal (mivel nem kap kölcsön kék ceruzát, sárgával színezi ki a Balatont), a délutáni magányos játékon át egészen addig, míg találkozik Szegedi korábbi könyvének főszereplőjével, a pöttyös ruhás, Piroskára emlékeztető kislánnyal. Az ikerkönyvek ezen a ponton metszik egymást, finoman felmutatva, hogy az egyéni emlékezetek mennyire eltérnek a "valóságtól": a mindig rajzolgató Lenka számára a rollerezés, míg Palkónak a közös rajzolgatás a legnagyobb élmény.

A meleg színekkel "megfestett", részletgazdag, finom utalásokkal és humoros elemekkel átszőtt könyv nem csak a gyerekek számára élvezetes. A kezdődő barátságról szóló történet kortól függetlenül ajánlható mindenkinek, beleértve a jelen és a jövő szemüvegeseit is.

Csimota, 2013, 32 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.