Könyv

Szegedi Katalin: Palkó

  • - dck -
  • 2013. június 30.

Könyv

Bár a másság elfogadását célzó nevelés már az óvodában elkezdődik - így jutott a fiamnak, mintegy önbeteljesítő jóslatként, a szemüveg jele -, a szocializáció kezdeti lépéseit épphogy tanuló gyerekek nagyon is gonoszak tudnak lenni; kicsúfolják a dagikat, bántják a gyengébbeket.

A képes mesekönyv elején pózoló sovány főszereplő első pillantásra nem tűnik "hátrányos helyzetűnek" - a pólóján virító hatalmas P betű és a hajában kavargó matematikai képletek miatt már-már apró szupermennek látszik -, de szemüveges, ráadásul eláll a füle. Emellett ügyetlen is, kötélmászáskor csak csimpaszkodásra képes, a futóversenyen rendre utolsó lesz, s csak egyetlen dologban első: "a kidobósban. Mindig őt dobták ki elsőnek". A történet Palkó egy napját meséli el, kezdve az iskolai megaláztatásokkal (mivel nem kap kölcsön kék ceruzát, sárgával színezi ki a Balatont), a délutáni magányos játékon át egészen addig, míg találkozik Szegedi korábbi könyvének főszereplőjével, a pöttyös ruhás, Piroskára emlékeztető kislánnyal. Az ikerkönyvek ezen a ponton metszik egymást, finoman felmutatva, hogy az egyéni emlékezetek mennyire eltérnek a "valóságtól": a mindig rajzolgató Lenka számára a rollerezés, míg Palkónak a közös rajzolgatás a legnagyobb élmény.

A meleg színekkel "megfestett", részletgazdag, finom utalásokkal és humoros elemekkel átszőtt könyv nem csak a gyerekek számára élvezetes. A kezdődő barátságról szóló történet kortól függetlenül ajánlható mindenkinek, beleértve a jelen és a jövő szemüvegeseit is.

Csimota, 2013, 32 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.