Könyv

N. Tóth Anikó: Az eszemet tudom

  • Nagy Boldizsár
  • 2013. június 30.

Könyv

Aki még nem unja az ún. svéd gyerekverseket, az máris lecsaphat N. Tóth Anikó "meskete"-gyűjteményére. Persze nem én becézem így ezeket az 1-3 oldalas szövegeket, hanem maga a kislány hangú elbeszélő.

A svéd gyerekversstílus ezúttal prózában köszön vissza, de sajnos anélkül imitálja a negyven évvel ezelőtti Ami a szívedet nyomja versantológia skandináv költőinek hangját, hogy importálná a humort, az eredetiséget, a játékos szellemet és az érzelmes őszinteséget.

A kis szövegek egy iskolás kislány hétköznapjaiba engednek bepillantást, akivel tulajdonképpen nem történik semmi, de erről nagyon részletesen beszámol. Az illusztrációkból kiderül, hogy az iskolában DVD-ket cserélgető városi kislány folyton pöttyös parasztszoknyában jár, sőt köténykéje is van, meg kék csillagszeme és pirospozsgás arca. Az anakronizmusnál viszont még zavaróbb, hogy sem egységes filozófiai világképe, sem lírai mélységei nincsenek a szövegnek, és a beleerőszakolt szójátékok is inkább bájolgásként hatnak a nyelvi cukiságok szorításában (minden oldalra jut egy babóca, papuska, kövecske, bárányka).

De nemcsak hétköznapi semmiségekről olvashatunk, hanem megerősítést kapnak a sztereotip, régimódi társadalmi nemi szerepek is. Megtudjuk, hogy anyu szegény jobban járna, ha több karja lenne, mert folyton mos-főz-takarít, apu pedig a munkából hazaérve mindig gondterhelt - de ha kell, hősként megmenti a család nő tagjait a pókoktól és egyéb veszélyektől. Megtanuljuk: "a család úgy keletkezik, hogy egy lány és egy fiú megismerkedik, és egymásba szeretnek". A számos heteronormatív példa azt bizonygatja: kizárólag a vér szerinti apa-anya-gyerek felállás számít családnak. Ezzel azért a tisztelgő gesztussal beidézett Ami a szívedet nyomja szerzői sem értettek volna egyet a hetvenes években, de ma az ilyen kirekesztő családdefiníció egyenesen kínos.

Illusztráció: Békés Rozi. Cerkabella, 2012, 72 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.