Könyv

N. Tóth Anikó: Az eszemet tudom

  • Nagy Boldizsár
  • 2013. június 30.

Könyv

Aki még nem unja az ún. svéd gyerekverseket, az máris lecsaphat N. Tóth Anikó "meskete"-gyűjteményére. Persze nem én becézem így ezeket az 1-3 oldalas szövegeket, hanem maga a kislány hangú elbeszélő.

A svéd gyerekversstílus ezúttal prózában köszön vissza, de sajnos anélkül imitálja a negyven évvel ezelőtti Ami a szívedet nyomja versantológia skandináv költőinek hangját, hogy importálná a humort, az eredetiséget, a játékos szellemet és az érzelmes őszinteséget.

A kis szövegek egy iskolás kislány hétköznapjaiba engednek bepillantást, akivel tulajdonképpen nem történik semmi, de erről nagyon részletesen beszámol. Az illusztrációkból kiderül, hogy az iskolában DVD-ket cserélgető városi kislány folyton pöttyös parasztszoknyában jár, sőt köténykéje is van, meg kék csillagszeme és pirospozsgás arca. Az anakronizmusnál viszont még zavaróbb, hogy sem egységes filozófiai világképe, sem lírai mélységei nincsenek a szövegnek, és a beleerőszakolt szójátékok is inkább bájolgásként hatnak a nyelvi cukiságok szorításában (minden oldalra jut egy babóca, papuska, kövecske, bárányka).

De nemcsak hétköznapi semmiségekről olvashatunk, hanem megerősítést kapnak a sztereotip, régimódi társadalmi nemi szerepek is. Megtudjuk, hogy anyu szegény jobban járna, ha több karja lenne, mert folyton mos-főz-takarít, apu pedig a munkából hazaérve mindig gondterhelt - de ha kell, hősként megmenti a család nő tagjait a pókoktól és egyéb veszélyektől. Megtanuljuk: "a család úgy keletkezik, hogy egy lány és egy fiú megismerkedik, és egymásba szeretnek". A számos heteronormatív példa azt bizonygatja: kizárólag a vér szerinti apa-anya-gyerek felállás számít családnak. Ezzel azért a tisztelgő gesztussal beidézett Ami a szívedet nyomja szerzői sem értettek volna egyet a hetvenes években, de ma az ilyen kirekesztő családdefiníció egyenesen kínos.

Illusztráció: Békés Rozi. Cerkabella, 2012, 72 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.