Könyv

Tűzforró kása

John le Carré: Ügynök a terepen

  • Bori Erzsébet
  • 2020. február 9.

Könyv

Az MI6 veterán terepügynök-futtatóját hazarendelik a Baltikumból.

Megint átszervezés van, egyesek előlépnek, az idők szavát nem értő masztodonokat várja a nyugdíj vagy a parkolópálya az újoncoktatásban. (De előtte még egy kis ungabunga.) Nat két kellemetlen meglepetésben is részesül: eddigi főnöke, Bryn, akivel közös múlt és kölcsönös megértés fűzi össze, elérhetetlenné vált, legfőbb kapcsolattartóként ingázik London és Wa­shington között. Az új felettes, Dom is régi kolléga, anno Budapesten villogtatta életlen eszét és gyakorlati alkalmatlanságát. (Arra azért volt gógyija, hogy a saját neve alatt továbbítsa Nat jelentéseit.) Nemrég újranősült, és a pénzvilági nagyvad, arisztokrata feleség kiterjedt kapcsolatai révén jó magasra lökte a vásári kecskét a pályán. Ez a Dom ajánl most hősünknek obskúrus feladatot, mielőtt végleg lapátra tennék.

A Haven külső alosztály vezetését kéne átvennie, ami szívmelengető elnevezését meghazudtolóan valójában lejárt szavatosságú informátorok, kiöregedett ügynökök elfekvője, ám újabban nyugtalanító életjeleket mutat. Köszönhetően a „tehetséges, de csiszolatlan” Florence-nek, aki lányiskolai akcentussal ejti a „kőműves szókincs” érdesebb kifejezéseit, s bár két éve próbaidős, mert nem teljes iránta a bizalom, meglepő privilégiumokban részesül: míg a húsz éve szolgáló Natet alsógatyára vetkőzteti a belső ellenőrzés, addig Florence simán közli az űrlapján, hogy nem óhajt beszámolni például szexuális orientációjáról, és a kutya nem ellenőrzi, miért ütik egymást a megadott elérhetőségei. Most Rózsabimbó néven olyan nagyszabású, merész akciót tervez egy egészen a Kremlig bekötött ukrán oligarcha ellen, amelytől a Menedék felett mennyei magasságban trónoló felettes szerv, az Orosz Részleg is visszariad.

A 47 éves, remek kondícióban lévő Nat, klubjának örökös tollaslabdabajnoka nem áll készen a visszavonulásra. Feltett szándéka viszont a megtérés családja kebelére, ahonnét némi csélcsapság eltávolította. Pru, a végtelen türelmű feleség – egykori bajtárs a moszkvai állomáson, ma emberjogi ügyvéd, harcban a gyógyszercégekkel – benne van a kapcsolat helyreállításában, ám Steff, a zűrös, lázadó kamaszkor után valamelyest lehiggadni látszó, de még mindig kiszámíthatatlan lánygyermek sokkal keményebb dió. Lesajnálja az apját, aki külszolgálatosként még volt valaki, míg itthon csak szürke hivatalnok. Ideje megtudnia, hogy titkosügynökkel áll szemben.

Nat átrendeződő életében látszólag sínre kerülnének a dolgok, ha közbe nem lép Ed. A nyomulós Ed, a munkásosztály/legalsó középosztály levakarhatatlan fia, aki hírből sem ismeri az olyan brit kötelező gyakorlatokat, mint az understatement, a visszafogottság, a diszkréció. És Nat, a toborzás, a beszervezés, a csapdába csalás, a rábeszélés, az édesgetés, a sarokba szorítás nagymestere ugyanolyan véd- és eszköztelen vele szemben, mint a saját lányával. Az apai ösztön mellett az fegyverzi le, hogy mindketten européerek, német vonzalmakkal.

Nat a tollasmeccsekről szóló első személyű beszámolóiban egyszer csak elkezd célozni arra, hogy a kollégái hamarosan baljós érdeklődést fognak tanúsítani a labdázást követő, sör melletti beszélgetéseik iránt. Innentől vadul felpörögnek az események. Egymást érik a várt és nem várt fordulatok, több titkosszolgálat kapcsolódik vagy keveredik bele a nagy játszmába, van false flag művelet, kompromat, csalás és öncsalás. Ismét találkozunk Le Carré kedvenc témáival – bürokratizálódó titkosügynökségek, az apróvad kíméletlen eltiprása, korrupt, pénz­éhes elitek, az Ügy (milyen Ügy?) szolgálata helyett ezek szolgálatába szegődő állami szervek és hivatalnokok – de újdonságban sincs hiány.

Kezdve ott, hogy 2018 van, az Egyesült Királyságra rázárult az eszelős Brexit csapdája, amelynek szükségszerű velejárója a Trump Amerikájához való dörgölőzés. Le Carré nem rejti véka alá (hősei) véleményét: az ország mélyrepülésben, tizedrangú tory kormány, a Munkáspárt sem különb, teljesen fogalmatlan külügyminiszter (ez Nat, családon belül); „kibaszott etoni, önimádó, elvtelen elitista” (Ed, ugyanarról).

A 88 éves kémregényszerző nyaktörő sebességet diktál, fokozódnak az izgalmak, egészen a kissé kurta-furcsa végkifejletig, amely hiányérzetet hagy maga után az odaadó olvasóban, aki titokban talán reménykedik a folytatásban.

Fordította: Orosz Anna. Agave, 2019, 270 oldal, 3480 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.