Könyv

Tűzforró kása

John le Carré: Ügynök a terepen

  • Bori Erzsébet
  • 2020. február 9.

Könyv

Az MI6 veterán terepügynök-futtatóját hazarendelik a Baltikumból.

Megint átszervezés van, egyesek előlépnek, az idők szavát nem értő masztodonokat várja a nyugdíj vagy a parkolópálya az újoncoktatásban. (De előtte még egy kis ungabunga.) Nat két kellemetlen meglepetésben is részesül: eddigi főnöke, Bryn, akivel közös múlt és kölcsönös megértés fűzi össze, elérhetetlenné vált, legfőbb kapcsolattartóként ingázik London és Wa­shington között. Az új felettes, Dom is régi kolléga, anno Budapesten villogtatta életlen eszét és gyakorlati alkalmatlanságát. (Arra azért volt gógyija, hogy a saját neve alatt továbbítsa Nat jelentéseit.) Nemrég újranősült, és a pénzvilági nagyvad, arisztokrata feleség kiterjedt kapcsolatai révén jó magasra lökte a vásári kecskét a pályán. Ez a Dom ajánl most hősünknek obskúrus feladatot, mielőtt végleg lapátra tennék.

A Haven külső alosztály vezetését kéne átvennie, ami szívmelengető elnevezését meghazudtolóan valójában lejárt szavatosságú informátorok, kiöregedett ügynökök elfekvője, ám újabban nyugtalanító életjeleket mutat. Köszönhetően a „tehetséges, de csiszolatlan” Florence-nek, aki lányiskolai akcentussal ejti a „kőműves szókincs” érdesebb kifejezéseit, s bár két éve próbaidős, mert nem teljes iránta a bizalom, meglepő privilégiumokban részesül: míg a húsz éve szolgáló Natet alsógatyára vetkőzteti a belső ellenőrzés, addig Florence simán közli az űrlapján, hogy nem óhajt beszámolni például szexuális orientációjáról, és a kutya nem ellenőrzi, miért ütik egymást a megadott elérhetőségei. Most Rózsabimbó néven olyan nagyszabású, merész akciót tervez egy egészen a Kremlig bekötött ukrán oligarcha ellen, amelytől a Menedék felett mennyei magasságban trónoló felettes szerv, az Orosz Részleg is visszariad.

A 47 éves, remek kondícióban lévő Nat, klubjának örökös tollaslabdabajnoka nem áll készen a visszavonulásra. Feltett szándéka viszont a megtérés családja kebelére, ahonnét némi csélcsapság eltávolította. Pru, a végtelen türelmű feleség – egykori bajtárs a moszkvai állomáson, ma emberjogi ügyvéd, harcban a gyógyszercégekkel – benne van a kapcsolat helyreállításában, ám Steff, a zűrös, lázadó kamaszkor után valamelyest lehiggadni látszó, de még mindig kiszámíthatatlan lánygyermek sokkal keményebb dió. Lesajnálja az apját, aki külszolgálatosként még volt valaki, míg itthon csak szürke hivatalnok. Ideje megtudnia, hogy titkosügynökkel áll szemben.

Nat átrendeződő életében látszólag sínre kerülnének a dolgok, ha közbe nem lép Ed. A nyomulós Ed, a munkásosztály/legalsó középosztály levakarhatatlan fia, aki hírből sem ismeri az olyan brit kötelező gyakorlatokat, mint az understatement, a visszafogottság, a diszkréció. És Nat, a toborzás, a beszervezés, a csapdába csalás, a rábeszélés, az édesgetés, a sarokba szorítás nagymestere ugyanolyan véd- és eszköztelen vele szemben, mint a saját lányával. Az apai ösztön mellett az fegyverzi le, hogy mindketten européerek, német vonzalmakkal.

Nat a tollasmeccsekről szóló első személyű beszámolóiban egyszer csak elkezd célozni arra, hogy a kollégái hamarosan baljós érdeklődést fognak tanúsítani a labdázást követő, sör melletti beszélgetéseik iránt. Innentől vadul felpörögnek az események. Egymást érik a várt és nem várt fordulatok, több titkosszolgálat kapcsolódik vagy keveredik bele a nagy játszmába, van false flag művelet, kompromat, csalás és öncsalás. Ismét találkozunk Le Carré kedvenc témáival – bürokratizálódó titkosügynökségek, az apróvad kíméletlen eltiprása, korrupt, pénz­éhes elitek, az Ügy (milyen Ügy?) szolgálata helyett ezek szolgálatába szegődő állami szervek és hivatalnokok – de újdonságban sincs hiány.

Kezdve ott, hogy 2018 van, az Egyesült Királyságra rázárult az eszelős Brexit csapdája, amelynek szükségszerű velejárója a Trump Amerikájához való dörgölőzés. Le Carré nem rejti véka alá (hősei) véleményét: az ország mélyrepülésben, tizedrangú tory kormány, a Munkáspárt sem különb, teljesen fogalmatlan külügyminiszter (ez Nat, családon belül); „kibaszott etoni, önimádó, elvtelen elitista” (Ed, ugyanarról).

A 88 éves kémregényszerző nyaktörő sebességet diktál, fokozódnak az izgalmak, egészen a kissé kurta-furcsa végkifejletig, amely hiányérzetet hagy maga után az odaadó olvasóban, aki titokban talán reménykedik a folytatásban.

Fordította: Orosz Anna. Agave, 2019, 270 oldal, 3480 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.