Könyv

Ugyanarról, másképp

Szilágyi István: Katlanváros

  • B.I.
  • 2020. február 18.

Könyv

Hat személyes hangú, önéletrajzi ihletésű esszét tartalmaz a Kolozsváron élő Szilágyi István kötete.

Mindegyik megjelent már az Utunk évkönyveiben 1974 és 1986 között, a címadó Katlanváros például egy évvel azelőtt, hogy az író hírnevét és irodalmi rangját megalapozó regényét (Kő hull apadó kútba, 1975) kiadták. Az életmű kedvelőinek, vagy a filológus hajlamú olvasóknak a szerzőtől szokatlan vallomásos jelleg, vagy a neves pályatársakról elejtett villanásszerű anekdoták, részletesebb rajzok mellett azért is érdekes lehet e gyűjtemény, mert bennük a nemcsak kedvező kritikai visszhangot kiváltó, de honi mércével kifejezetten közönségsikernek tekinthető nagy művek forrásvidékét is kedvére kutathatja mindenki. E vizsgálódásra főleg az a három írás ad alkalmat, amelyekben a szerző szűkebb hazáját, a Szilágyságot és Zilah városát idézi meg (Katlanváros, Asszonyélet egy sírkövön, Vesztesek). Persze, nem arról van szó, hogy bármely életrajzi elem vagy konkrét személy megfeleltethető lenne Gönczi Ilkának (Kő hull…), a rejtélyes barlangkovácsoknak (Agancsbozót, 1990) vagy az állandó fenyegetettségben létező Reveknek (Hollóidő, 2001). Ám míg a regények ideje és tere elképzeltségük ellenére is nemegyszer beazonosíthatónak tetszik (vagy legalábbis erős az erre irányuló befogadói szándék), addig e visszaemlékezéseket olvasva sokszor támad az a benyomásunk, hogy az ezekben megjelenített idő és tér gyakran tűnik imagináriusnak. Igaz, ez utóbbit nyilván a kimondhatóság határai is befolyásolták. Például a már említett nyitódarabban – amely a gyűjtemény talán legerősebb minőségű munkája – az elhallgatásnak nem csak esztétikai funkciója van. „Az történt ugyanis, hogy míg két-három emberöltővel ezelőtt, apáink és nagyapáink világrajöttének idején, 4–12 gyermek született Zilahon is, mint Szilágyság-szerte a családok zömében, anélkül, hogy a város lakóinak a száma ettől valamit is változzék, egyszerre csak – mikor már családonként a három gyerek is ritkaságszámba ment – elkezdjen a város sokasodni, s lakosainak a száma megduplázódjék huszonöt év alatt, hogy aztán a harmadik nyolcezerrel való gyarapodáshoz végül öt esztendőre se legyen már szükség.” 1974-ben aligha lehetett volna nyíltan írni vagy beszélni egy hajdan háromnegyed részben, de még az ötvenes években is enyhén magyar többségű város etnikai arányainak erőltetett megváltoztatásáról. De nem pusztán a szerző cinkos kikacsintása ez; e balladisztikus homállyal Szilágyi István Zilah elrománosítását elemeli tértől és időtől, és ezzel egyúttal a történelembe vetett egyén biztonság- és otthonosságérzetének a törékenységéről is beszél; sőt, elsősorban erről beszél. Ezt nevezik mindközönségesen írói tehetségnek.

MMA Kiadó, 2019, 208 oldal, 3400 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.