Könyv

Ugyanarról, másképp

Szilágyi István: Katlanváros

  • B.I.
  • 2020. február 18.

Könyv

Hat személyes hangú, önéletrajzi ihletésű esszét tartalmaz a Kolozsváron élő Szilágyi István kötete.

Mindegyik megjelent már az Utunk évkönyveiben 1974 és 1986 között, a címadó Katlanváros például egy évvel azelőtt, hogy az író hírnevét és irodalmi rangját megalapozó regényét (Kő hull apadó kútba, 1975) kiadták. Az életmű kedvelőinek, vagy a filológus hajlamú olvasóknak a szerzőtől szokatlan vallomásos jelleg, vagy a neves pályatársakról elejtett villanásszerű anekdoták, részletesebb rajzok mellett azért is érdekes lehet e gyűjtemény, mert bennük a nemcsak kedvező kritikai visszhangot kiváltó, de honi mércével kifejezetten közönségsikernek tekinthető nagy művek forrásvidékét is kedvére kutathatja mindenki. E vizsgálódásra főleg az a három írás ad alkalmat, amelyekben a szerző szűkebb hazáját, a Szilágyságot és Zilah városát idézi meg (Katlanváros, Asszonyélet egy sírkövön, Vesztesek). Persze, nem arról van szó, hogy bármely életrajzi elem vagy konkrét személy megfeleltethető lenne Gönczi Ilkának (Kő hull…), a rejtélyes barlangkovácsoknak (Agancsbozót, 1990) vagy az állandó fenyegetettségben létező Reveknek (Hollóidő, 2001). Ám míg a regények ideje és tere elképzeltségük ellenére is nemegyszer beazonosíthatónak tetszik (vagy legalábbis erős az erre irányuló befogadói szándék), addig e visszaemlékezéseket olvasva sokszor támad az a benyomásunk, hogy az ezekben megjelenített idő és tér gyakran tűnik imagináriusnak. Igaz, ez utóbbit nyilván a kimondhatóság határai is befolyásolták. Például a már említett nyitódarabban – amely a gyűjtemény talán legerősebb minőségű munkája – az elhallgatásnak nem csak esztétikai funkciója van. „Az történt ugyanis, hogy míg két-három emberöltővel ezelőtt, apáink és nagyapáink világrajöttének idején, 4–12 gyermek született Zilahon is, mint Szilágyság-szerte a családok zömében, anélkül, hogy a város lakóinak a száma ettől valamit is változzék, egyszerre csak – mikor már családonként a három gyerek is ritkaságszámba ment – elkezdjen a város sokasodni, s lakosainak a száma megduplázódjék huszonöt év alatt, hogy aztán a harmadik nyolcezerrel való gyarapodáshoz végül öt esztendőre se legyen már szükség.” 1974-ben aligha lehetett volna nyíltan írni vagy beszélni egy hajdan háromnegyed részben, de még az ötvenes években is enyhén magyar többségű város etnikai arányainak erőltetett megváltoztatásáról. De nem pusztán a szerző cinkos kikacsintása ez; e balladisztikus homállyal Szilágyi István Zilah elrománosítását elemeli tértől és időtől, és ezzel egyúttal a történelembe vetett egyén biztonság- és otthonosságérzetének a törékenységéről is beszél; sőt, elsősorban erről beszél. Ezt nevezik mindközönségesen írói tehetségnek.

MMA Kiadó, 2019, 208 oldal, 3400 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.