Kiállítás

A hiányzó kilences

Lakner László: Zahlen

Kritika

A magyar neoavantgárd egyik legfontosabb alakjának életműve igen sokszínű.

Mindez talán csak a „korai műveire” nem áll, amikor is az egymásra épülő, stiláris „fejlődése” során végigment a realista, mágikus realista, szürnaturalista periódusokon, és ennek jegyében 1964-től pop-art, a hatvanas évek végétől pedig konceptuális munkákat készített. Ha az életmű egészére gondolunk, kicsit olyan, mintha nem is egyetlen művész alkotásairól lenne szó, de azért Lakner, az örök kísérletező, gyakran visszanyúl a régi témáihoz, hogy ismételten felvessen korábbi művészi kérdéseket és problémákat.

Most négy Lakner-mű látható a kilencvenes évekből, s bár egy „kilóg” az összképből, de mindegyiken számok szerepelnek. A műveket Paul Celan (eredeti nevén Paul Antschel, 1920–1970) romániai születésű, zsidó német költő köti össze, akire indirekt módon a kiállítás címe is utal, s aki Lakner számára a németországi emigrációja során vált fontossá, elsősorban traumafeldolgozási „mankóként” (idegenségérzet, a holokauszt morális „öröksége”), de a német nyelv megismerésének eszközeként is. Lakner itt kezdte Celan Halálfúga című kötetének verseit magyarra fordítani; az 1971-ben készült első citátummű után a témához a nyolcvanas, majd a kilencvenes években is visszatért.

Amikor a művész 1981-ben elnyerte a New York-i PS1 Contemporary Art ösztöndíját, nemcsak minden korábbinál hatalmasabb műveket alkotott, hanem itt vált fontos témájává a citátumok (idézetek és híres művészek aláírásai) „megfestése”. Legyen az a legkorábbi latin betűs, magyar szövegemlék, a Halotti beszéd második mondata (ýſa pur eſ chomuv uogmuc) a maga expresszionizmusával, ákombákomszerű, botladozó, fájdalmas üvöltésként ható betűivel, a Halálfúga kezdő sora (Schwarze Milch der Frühe), Duchamp, Leonardo, Rimbaud, Soutine aláírásai és levelei.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."