Kiállítás

A hiányzó kilences

Lakner László: Zahlen

Kritika

A magyar neoavantgárd egyik legfontosabb alakjának életműve igen sokszínű.

Mindez talán csak a „korai műveire” nem áll, amikor is az egymásra épülő, stiláris „fejlődése” során végigment a realista, mágikus realista, szürnaturalista periódusokon, és ennek jegyében 1964-től pop-art, a hatvanas évek végétől pedig konceptuális munkákat készített. Ha az életmű egészére gondolunk, kicsit olyan, mintha nem is egyetlen művész alkotásairól lenne szó, de azért Lakner, az örök kísérletező, gyakran visszanyúl a régi témáihoz, hogy ismételten felvessen korábbi művészi kérdéseket és problémákat.

Most négy Lakner-mű látható a kilencvenes évekből, s bár egy „kilóg” az összképből, de mindegyiken számok szerepelnek. A műveket Paul Celan (eredeti nevén Paul Antschel, 1920–1970) romániai születésű, zsidó német költő köti össze, akire indirekt módon a kiállítás címe is utal, s aki Lakner számára a németországi emigrációja során vált fontossá, elsősorban traumafeldolgozási „mankóként” (idegenségérzet, a holokauszt morális „öröksége”), de a német nyelv megismerésének eszközeként is. Lakner itt kezdte Celan Halálfúga című kötetének verseit magyarra fordítani; az 1971-ben készült első citátummű után a témához a nyolcvanas, majd a kilencvenes években is visszatért.

Amikor a művész 1981-ben elnyerte a New York-i PS1 Contemporary Art ösztöndíját, nemcsak minden korábbinál hatalmasabb műveket alkotott, hanem itt vált fontos témájává a citátumok (idézetek és híres művészek aláírásai) „megfestése”. Legyen az a legkorábbi latin betűs, magyar szövegemlék, a Halotti beszéd második mondata (ýſa pur eſ chomuv uogmuc) a maga expresszionizmusával, ákombákomszerű, botladozó, fájdalmas üvöltésként ható betűivel, a Halálfúga kezdő sora (Schwarze Milch der Frühe), Duchamp, Leonardo, Rimbaud, Soutine aláírásai és levelei.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.