Könyv

A legnagyobb zene­szerző, akit nem hallgat senki

Harvey Sachs: Schönberg – Miért fontos

Kritika

Arnold Schönberg azért fontos zeneszerző, mert beteljesítette a zenei fejlődésnek azt a fordulatát, amelyet – ha merészek vagyunk – Bach „jól hangolt” zongorája óta ígért a zenetörténet.

Ha máshonnan nem, hát Krasznahorkai László regényéből, Az ellenállás melankóliájából ismerjük a problémát, hogy a temperált skálák létrehozása szükségképpen együtt járt a tökéletességről való lemondással; hiszen a zongora fekete és fehér billentyűi által megtestesített hangok a tiszta hangoláshoz képest egy uniformizált rendszert alkotnak, hogy szabadon játszhassunk bármely hangnemben. Ez a hangnemi gazdagság vezetett aztán a bővülő harmóniai kínálathoz, és Liszt, Schumann, Berlioz, majd Wagner zenéjében a dúr/moll keretek végletes kitágításához. A Trisztán előjátéka sokat idézett példa erre: a dallamok ugyan követik azt az ívet, amelyik a fülünknek a megérkezés érzetét nyújtja, de a harmóniák nem. Amikor Schönberg a századelőn radikális módon saját rendszert hozott létre, amelyben a tizenkétfokú skála minden tagja egyenlő volt – és ezzel megfosztotta a hallgatót a tónusnak nevezett hangnemi „középponttól” –, Pandóra szelencéje nyitva volt már. Nem ő nyitotta ki, hanem az előző generációk, ám ő volt az, aki valami pozitivista hatás nyomán szélsőséges bizalommal hitt a fejlődésben. Miután kidolgozta az elméletét, nem volt rest azzal nyugtatni barátait, hogy legalább száz évre biztosította a germán zene elsőségét a világban.

Miért szép századunk zenéje? – ezt a kérdést tette fel címében ötven évvel ezelőtt egy hazai antológia, ami rögtön magában foglalt egy problémát. A múlt század zenéjét a hallgatók többsége nem tartotta szépnek, ám sokáig nem kopott ki az az elképzelés, hogy ami tegnap még csúnyán modernnek hatott, azt a holnap közönsége értékelni fogja majd. (Hogy egy másik, viccesebb példát említsek: MZ/X, a Mézga család 30. századbeli rokona az egyik epizódban bekapcsol valami szörnyű, kakofón ricsajt, majd az arcán mozarti derűvel, önfeledten ringatózik rá.) Több mint egy évszázaddal az első olyan Schönberg-művek után, amelyek meghaladták a tonalitást (Három zongoradarab, Öt zenekari darab stb.), már azt is látjuk, hogy a zeneszerző művei nemhogy közelebb nem kerültek a közönséghez, de egyre kevesebbszer szerepelnek műsoron. A legtöbbet játszott darabja a fiatalkori, késő romantikus szextett, a Megdicsőült éj. (Nem ő az egyetlen, aki így járt: Ligeti György leggyakrabban játszott alkotása az a meglehetősen középszerű Concert Românesc, amelyet még az ötvenes évek vonalas, hamis népiessége szerint komponált, és amelynek később sikertelenül próbálta megakadályozni a kiadását.) A Megdicsőült éj azonban elsőrendű zene, és noha ma a korabeli Bécs túláradó szentimentalizmusát halljuk benne, megjegyzendő, hogy a maga idején merész harmóniái és tabudöntő programtémája miatt elutasítás fogadta. Egy olyan ízig-vérig schönbergi, atonális opus azonban, mint a Mózes és Áron, félszáz évben egyszer, ha műsorra kerül az európai operaházakban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.