Könyv

A legnagyobb zene­szerző, akit nem hallgat senki

Harvey Sachs: Schönberg – Miért fontos

Kritika

Arnold Schönberg azért fontos zeneszerző, mert beteljesítette a zenei fejlődésnek azt a fordulatát, amelyet – ha merészek vagyunk – Bach „jól hangolt” zongorája óta ígért a zenetörténet.

Ha máshonnan nem, hát Krasznahorkai László regényéből, Az ellenállás melankóliájából ismerjük a problémát, hogy a temperált skálák létrehozása szükségképpen együtt járt a tökéletességről való lemondással; hiszen a zongora fekete és fehér billentyűi által megtestesített hangok a tiszta hangoláshoz képest egy uniformizált rendszert alkotnak, hogy szabadon játszhassunk bármely hangnemben. Ez a hangnemi gazdagság vezetett aztán a bővülő harmóniai kínálathoz, és Liszt, Schumann, Berlioz, majd Wagner zenéjében a dúr/moll keretek végletes kitágításához. A Trisztán előjátéka sokat idézett példa erre: a dallamok ugyan követik azt az ívet, amelyik a fülünknek a megérkezés érzetét nyújtja, de a harmóniák nem. Amikor Schönberg a századelőn radikális módon saját rendszert hozott létre, amelyben a tizenkétfokú skála minden tagja egyenlő volt – és ezzel megfosztotta a hallgatót a tónusnak nevezett hangnemi „középponttól” –, Pandóra szelencéje nyitva volt már. Nem ő nyitotta ki, hanem az előző generációk, ám ő volt az, aki valami pozitivista hatás nyomán szélsőséges bizalommal hitt a fejlődésben. Miután kidolgozta az elméletét, nem volt rest azzal nyugtatni barátait, hogy legalább száz évre biztosította a germán zene elsőségét a világban.

Miért szép századunk zenéje? – ezt a kérdést tette fel címében ötven évvel ezelőtt egy hazai antológia, ami rögtön magában foglalt egy problémát. A múlt század zenéjét a hallgatók többsége nem tartotta szépnek, ám sokáig nem kopott ki az az elképzelés, hogy ami tegnap még csúnyán modernnek hatott, azt a holnap közönsége értékelni fogja majd. (Hogy egy másik, viccesebb példát említsek: MZ/X, a Mézga család 30. századbeli rokona az egyik epizódban bekapcsol valami szörnyű, kakofón ricsajt, majd az arcán mozarti derűvel, önfeledten ringatózik rá.) Több mint egy évszázaddal az első olyan Schönberg-művek után, amelyek meghaladták a tonalitást (Három zongoradarab, Öt zenekari darab stb.), már azt is látjuk, hogy a zeneszerző művei nemhogy közelebb nem kerültek a közönséghez, de egyre kevesebbszer szerepelnek műsoron. A legtöbbet játszott darabja a fiatalkori, késő romantikus szextett, a Megdicsőült éj. (Nem ő az egyetlen, aki így járt: Ligeti György leggyakrabban játszott alkotása az a meglehetősen középszerű Concert Românesc, amelyet még az ötvenes évek vonalas, hamis népiessége szerint komponált, és amelynek később sikertelenül próbálta megakadályozni a kiadását.) A Megdicsőült éj azonban elsőrendű zene, és noha ma a korabeli Bécs túláradó szentimentalizmusát halljuk benne, megjegyzendő, hogy a maga idején merész harmóniái és tabudöntő programtémája miatt elutasítás fogadta. Egy olyan ízig-vérig schönbergi, atonális opus azonban, mint a Mózes és Áron, félszáz évben egyszer, ha műsorra kerül az európai operaházakban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.