Film

Művészetterápia

Greg Kwedar: Sing Sing

  • 2025. február 12.

Kritika

A Sing Sing a világ egyik leghíresebb börtöne.

Mondhatnánk hírhedtet is, a jövőre 200 éves intézmény története bővelkedik brutális testi fenyítésekben, kínzásokban, kivégzésekben, és a mai napig a legszigorúbb börtönök közé tartozik, ahol a legkeményebb bűnözők töltik nemritkán életfogytig tartó büntetésüket, de a körülmények jóval civilizáltabbak, mint a múlt században, és többféle (eredetileg is a Sing Singből indult és az Egyesült Államokban országos mozgalommá terebélyesedett) rehabilitációs program is létezik azok számára, akik előbb-utóbb kiszabadulnak, és nem akarnak visszakerülni. Ezen művészetterápiás foglalkozások egyike a színjátszás segítségével ébreszti fel a fogvatartottakban az igényt életük átgondolására és megváltoztatására. Nem is eredménytelenül: míg az ilyen súlyos börtönökből szabadulók többsége visszaesik, addig a terápiát választóknak mindössze 3 százaléka tér vissza a bűnözéshez (bár valószínűleg eleve azok jelentkeznek, akik már a foglalkozások megkezdése előtt hoztak egy döntést a jövőjükről). Van, aki ezen (mindig kiscsoportos) alkalmak során találkozik először irodalmi szöveggel és a szövegek saját életükre vonatkoztatott értelmezésével. Az egyes előadások nem úgy hordoznak (mert hordoznak!) művészi értéket, ahogyan a profik által létrehozott, kizárólag esztétikailag értelmezhető előadások, amelyekben a színész: színész, és az is kell, hogy legyen. Itt – és ez talán más „amatőr” előadásokra is áll – a szereplés, a játékmód elválaszthatatlan a szerepet játszó személytől: és az is kell, hogy legyen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”