Film

Művészetterápia

Greg Kwedar: Sing Sing

  • 2025. február 12.

Kritika

A Sing Sing a világ egyik leghíresebb börtöne.

Mondhatnánk hírhedtet is, a jövőre 200 éves intézmény története bővelkedik brutális testi fenyítésekben, kínzásokban, kivégzésekben, és a mai napig a legszigorúbb börtönök közé tartozik, ahol a legkeményebb bűnözők töltik nemritkán életfogytig tartó büntetésüket, de a körülmények jóval civilizáltabbak, mint a múlt században, és többféle (eredetileg is a Sing Singből indult és az Egyesült Államokban országos mozgalommá terebélyesedett) rehabilitációs program is létezik azok számára, akik előbb-utóbb kiszabadulnak, és nem akarnak visszakerülni. Ezen művészetterápiás foglalkozások egyike a színjátszás segítségével ébreszti fel a fogvatartottakban az igényt életük átgondolására és megváltoztatására. Nem is eredménytelenül: míg az ilyen súlyos börtönökből szabadulók többsége visszaesik, addig a terápiát választóknak mindössze 3 százaléka tér vissza a bűnözéshez (bár valószínűleg eleve azok jelentkeznek, akik már a foglalkozások megkezdése előtt hoztak egy döntést a jövőjükről). Van, aki ezen (mindig kiscsoportos) alkalmak során találkozik először irodalmi szöveggel és a szövegek saját életükre vonatkoztatott értelmezésével. Az egyes előadások nem úgy hordoznak (mert hordoznak!) művészi értéket, ahogyan a profik által létrehozott, kizárólag esztétikailag értelmezhető előadások, amelyekben a színész: színész, és az is kell, hogy legyen. Itt – és ez talán más „amatőr” előadásokra is áll – a szereplés, a játékmód elválaszthatatlan a szerepet játszó személytől: és az is kell, hogy legyen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."