Könyv

A vajdaságiasság zamattya

Vass Szabolcs: Rokon Ilonka evangéliuma

  • Radics Viktória
  • 2022. április 13.

Kritika

Vass Szabolcs számítógépes grafikával kollázsokat kezdett készíteni tipikus vajdasági mondásokból, frázisokból és régimódian giccses angyalkás képecskékből. A korszerű giccs sokkal rafináltabb – ez itt naiv ó giccs, amilyet élőben már ritkán látni. Susan Sontag fogalmával élve: nekünk ez camp, idézőjelek közé tett és immár reflektálhatóvá vált ősgiccs, amelynek tanúságereje van.

Mi volt előbb, a szó vagy a kép? Bizonyára bogarat ültettek a szerző fülébe a tipikusan vajdasági népnyelvi formulák: frázisok és közhelyek, hétköznapi mondások, szólásmondások, állandósult szókapcsolatok, amelyekre mi, akik a Vajdaságban élünk, már fel sem kapjuk a fejünket, hiszen nyelvbe öltött élettapasztalatként léteznek bennünk. És mivel ez a nyelv ízes és szaftos, ezen kifejezései már-már elveszítik közhelyjellegüket.

Ezek a nyelvi elemek a vizuális elemek kontrapunktjai nélkül elmosódnának, és az ikonikusan közhelyes képek is csak ironikusan és humorral nézhetők. A képekkel keretezett nyelvi formulák így megkapják a maguk elidegenítő effektusait, így együtt válnak reflektálhatókká és nevettetőkké. A nevetés a ráébredés öröme, felszabadító.

Ma még akár manuálisan is össze lehetett volna ragasztgatni a kollázsokat, amelyek elemei a mézeskalács szíveken, a karácsonyi meg a húsvéti képeslapokon, falvédőkön meg szentképeken megtalálható angyalkák, virá­gok, szűz kisleányok és kispajtások. Mindezzel egy giccskultúrát ment meg a szerző a feledéstől; kár is volna veszni hagyni ezt a vásári esztétikát, amely oly sokáig életünk része és a vidéki életmód velejárója volt. Ez a régi giccs „felújítva”, szerzői intervenciókkal, falusi motívumokkal (traktor, „prikolica”, tévé stb.) megtoldva, grafikusi tehetséggel komponálva van jelen Vass Szabolcs kollázsain, és az „örök giccs” emblémájává válik, aminek a megosztók átlagfilmjei vagy a közösségi oldalak cicás posztjai csak technikailag érettebb és modernebb variációi. A giccs életünk szervesült része, kár tagadni, inkább játsszunk vele!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.