Könyv

A vajdaságiasság zamattya

Vass Szabolcs: Rokon Ilonka evangéliuma

  • Radics Viktória
  • 2022. április 13.

Kritika

Vass Szabolcs számítógépes grafikával kollázsokat kezdett készíteni tipikus vajdasági mondásokból, frázisokból és régimódian giccses angyalkás képecskékből. A korszerű giccs sokkal rafináltabb – ez itt naiv ó giccs, amilyet élőben már ritkán látni. Susan Sontag fogalmával élve: nekünk ez camp, idézőjelek közé tett és immár reflektálhatóvá vált ősgiccs, amelynek tanúságereje van.

Mi volt előbb, a szó vagy a kép? Bizonyára bogarat ültettek a szerző fülébe a tipikusan vajdasági népnyelvi formulák: frázisok és közhelyek, hétköznapi mondások, szólásmondások, állandósult szókapcsolatok, amelyekre mi, akik a Vajdaságban élünk, már fel sem kapjuk a fejünket, hiszen nyelvbe öltött élettapasztalatként léteznek bennünk. És mivel ez a nyelv ízes és szaftos, ezen kifejezései már-már elveszítik közhelyjellegüket.

Ezek a nyelvi elemek a vizuális elemek kontrapunktjai nélkül elmosódnának, és az ikonikusan közhelyes képek is csak ironikusan és humorral nézhetők. A képekkel keretezett nyelvi formulák így megkapják a maguk elidegenítő effektusait, így együtt válnak reflektálhatókká és nevettetőkké. A nevetés a ráébredés öröme, felszabadító.

Ma még akár manuálisan is össze lehetett volna ragasztgatni a kollázsokat, amelyek elemei a mézeskalács szíveken, a karácsonyi meg a húsvéti képeslapokon, falvédőkön meg szentképeken megtalálható angyalkák, virá­gok, szűz kisleányok és kispajtások. Mindezzel egy giccskultúrát ment meg a szerző a feledéstől; kár is volna veszni hagyni ezt a vásári esztétikát, amely oly sokáig életünk része és a vidéki életmód velejárója volt. Ez a régi giccs „felújítva”, szerzői intervenciókkal, falusi motívumokkal (traktor, „prikolica”, tévé stb.) megtoldva, grafikusi tehetséggel komponálva van jelen Vass Szabolcs kollázsain, és az „örök giccs” emblémájává válik, aminek a megosztók átlagfilmjei vagy a közösségi oldalak cicás posztjai csak technikailag érettebb és modernebb variációi. A giccs életünk szervesült része, kár tagadni, inkább játsszunk vele!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.