Könyv

Átdolgozott életek

Berta Ádám: Magamat rajzolom középre

Kritika

A szemérmes önéletrajzi próza, a traumaelbeszélés és a generációs regény határvidékéről érkezett Berta Ádám immár ötödik regénye.

A műfordítóként és novellistaként is jeleskedő szerző a 2012-es debütálása óta eltelt szűk évtizedben nagyon markáns életművet épített fel, amely olvasható az 1990-es és a 2000-es évek transzgresszív, kísérleti próza­poé­tikája, elsősorban talán Hazai Attila életműve felől, de a posztmodern magyar próza egyik erős vonulatának (Garaczi – Németh Gábor – Kukorelly), sőt, távolabbról még az amerikai minimalista iskola bizonyos alkotóinak (Raymond Carver és Denis Johnson) hatása is érezhető benne. Berta korábbi könyvei egyszerre keresték és feszegették az én-elbeszélés határait, a tárgyias nyelv teherbíró képességét és a történet nélküli történetekben rejlő lehetőségeket. A jellemzően nagyvárosi miliőben kallódó, alámerülő és fel-felbukkanó narrátorok afféle ködlovagokként kóborolták be a maguk végtelenül idegen és mégis zavarba ejtően ismerős tájait. A korszellem kétségtelenül hatott rájuk, miközben irtóztak is az adott korszak minden elemétől. A legjelentősebb kérdése e szövegeknek mind poétikailag, mind gondolatilag az volt, hogyan lehetne valódi téttel megtölteni a képlékeny korba vetett még képlékenyebb narrátori alkatok köré szőtt antitörténeteket. Az új regény mintha ezen a téren lépett volna egy határozottat a korábbi művekhez képest.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."