Film

Benn a farkas

Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy

Kritika

Mivel a mainstream filmek és sorozatok sorra állnak elő apokaliptikus történetekkel, jövőjósló sci-fikkel és olyanokkal, ahol ez a kettő alig különbözik, úgyszólván logikus, hogy egyre nagyobb az igény a félelmes jövő elől az egyszerűségbe menekülni.

Ezért is lehet, hogy az elmúlt években egyre növekvő figyelmet kapnak a gyeplőt mind tartalmi, mind formai szempontból visszafogó, szűkszavú és még szűkebb érzelmi skálával dolgozó darabok, amelyek csendben a nézőre hagyják a gondolkodást és megélést (Ásatás; Minari; Nomádok földje). És mi lehetne egyszerűbb, szűkszavúbb és -érzelműbb, mint egy férfi? Hát, két férfi és azok barátsága, ahogy azt nemrég A sziget szellemei is bizonyította. Az efféle zsigeri barátság, fő konfliktusként legalábbis nem túl sűrű jelenség, így a téma viszonylagos felkapottsága maga is egyfajta, az elidegenedő világra adott válaszként tudható be.

Számos tekintetben tehát mintát követ a Paolo Cognetti azonos című regényéből készült Nyolc hegy, miközben a főszereplői épp azért dolgoznak, hogy megtörjék azokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.