HANGADÓ - Könyv

Papíron szimfónia

Kis Petronella: Fantázia és fúga – Csáth és a zene

Zene

Ha valaki a századelő budapesti zenei életének a rekonstruálására törekszik – annak az idő­szak­nak, amelyben Bartók és Kodály, az olasz verizmus, Debussy és az új francia zene vagy a korszak jelentős hangszeresei megjelentek –, nem tévesztheti szem elől Csáth Géza zenei írásait.

Ezek a hangversenykritikák, esszék és újságcikkek nemcsak azért érdekes olvasmányok ma is, mert olykor Ady Endre vagy Enrico Caruso is felbukkan bennük. Csáth jó korban és jó helyen, jó megközelítéssel írt a zenéről, amikor a Bachtól Wagnerig tartó történeti ív organikus fejlődésnek hatott, és éppen elindultak az első modernek. De Csáth zeneszerző is volt, és írásművészetéből is kiirthatatlan a zenei gondolkodás.

Kis Petronella évek óta kutatja a Csáth-életmű zenét, irodalmat, színházat és reáltudományokat magában foglaló jegyeit. Ugyan nem ő az első, aki észreveszi, hogy a századelőn keletkezett novellákban, és különösen A varázsló kertjében gyakran a szonáta, a rondó és más, zárt és kerek zenei formákra bukkanni, és az sem újdonság, hogy orvosi praxisának és tudományos érdeklődésének tanulságai beszűrődnek az írásaiba, de meglepő, hogy ezeket a megállapításokat, amelyek eddig inkább csak méltatásokban, kritikai reflexiókban bukkantak fel, milyen pontosan igazolják a szövegek. Csáth erről így beszélt: „Mert a művész, akármekkora is a közönsége – ha valóban nagy művész –, csak magános ember, eszméivel, színötleteivel, zenei gondolataival együtt. Hangban, színben, rajzban és betűkben kifejezésre törekszik, és éppen a kifejezés módjai­ban nyilatkoztatja ki lelkének legmélyebb titkait. Ezek a titkok a muzsikában csodálatra méltóbbak, nagyszerűbbek, mint bármely más művészetben.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.