Lemez

Először a melódiát

Budapest Jazz Orchestra/Dániel Hofecker: New Days Ahead

Kritika

A lassan, de biztosan magára találó magyar jazzélet a kilencvenes évek második felében jutott el odáig, hogy egy állandó, professzionális big band ne csak elinduljon, hanem meg is maradjon.

A Cotton Club Singers mögül előlépő zenekart, a Budapest Jazz Orchestrát (BJO) a kezdeti időszakot követően az ambiciózus trombitás, zeneszerző és stúdiózenész, Fekete-Kovács Kornél fogta össze. Az első, igazán sikeres évek után 2005-ben megint foghatták a fejüket a rajongók: a zenekar és vezetőjének útjai szétváltak, Fekete-Kovács ezután indította útjára a Modern Jazz Orchestrát, akikkel a kortárs big band szerepkörébe álltak bele. Az első sokk óta viszont dörzsölhetjük a kezünket, mert immár két, igazán profi big bandünk bizonyított évtizedes távlatban.

A BJO Schreck Ferenc harsonás és Kollmann Gábor szaxofonos művészeti vezetésével továbbvitte eredeti koncepcióját. A műfajon belül inkább az aktuális mainstreamnek nevezhető repertoárt és hangzásideált követik, és pompás lemezeket adtak ki, többek között Oláh Kálmán, Kevin Mahogany, Dave Liebman és Butch Lacy kíséretében, de – gyakran ciklusban adott – koncertjeik a megjelent albumoknál sokkal színesebb képet mutatnak. Arról, hogy a professzionális státuszuk mennyire hasonlítható például a szimfonikus zenekarainkéhoz, más alkalommal essék szó, ám a művészi teljesítményükre nemzetközi mércével sem lehet panasz, külföldön is koncerteznek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.