Tévésorozat

Felelős nélkül

A gyanúsított: Jean Charles de Menezes lelövése

  • - turcsányi -
  • 2025. május 14.

Kritika

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

A címből, pontosabban a címbe foglalt névből meg a félmúlt történelméből már tudható minden, nincs mit elspoilerezni, a mű sem takargatja egy másodpercig sem, hogy hőseivel mi történik majd a végén. Sem azt, hogy kicsodák és micsodák, vagy épp hol és mikor élnek. Hogyan néznek ki, mi az aktuális rendfokozatuk, milyen a bőrük színe. Legkevésbé a véleményét rejti véka alá. Mégis az első percétől az utolsóig hallatlanul izgalmas, magas feszültségen pörgő, s nem használ semmiféle dramaturgiai vagy filmtechnikai trükköt, mutatványt. Elmesél egy igaz történetet, mely attól még tökéletesen igaz marad, hogy feltételezések, kitalált szereplők is kerülnek bele, vagy helyenként épp az időt kezeli szabadon.

Jean Charles de Menezes története úgy indult, hogy ő még benne sem volt. S tulajdonképpen úgy is folytatódott.

A hírhedt 7/7-es terrorakcióval kezdődött. 2005. július 7-én reggel összehangolt támadás érte a londoni tömegközlekedést: 3 robbanás a metróban történt, a negyedik bomba valamivel később, egy buszon robbant fel. A pusztítás emberfeletti volt, az öngyilkos merényletek 56 halálos áldozatot követeltek. Az utóhatás hasonlóan borzasztó volt. A rendőrség hajtóvadászatot indított, a társadalom páni félelembe dermedt, az emberek egymást fixírozták a metrón, kinél van hátizsák vagy a szokásostól kicsit is eltérő csomag… kinek barna a bőre. Ilyen közállapotok között jött egy újabb merényletsorozat július 21-én. Egy tökéletesen sikertelen, bár nagyon hasonló merényletsorozat, amelynek során három táska robbanóanyag sült be a metrón, s egy ugyancsak valamelyik buszon. Az elkövetők mindkét esetben komolyabb bűnügyi előélettel nem rendelkező, törvényes módon Londonban élő bevándorlók voltak, akik közül a 21-iek túl is élték saját merényletüket, s azonmód ismertté is váltak a hatóságok előtt – a térfigyelő kamerák felvételei, illetve hátrahagyott „öngyilkos merénylői névjegyeik” alapján könnyen azonosították őket. (A névjegy valami olyasmi, plasztikkártya, bármi, ami túlél egy robbanást, hogy bizonyítsa, ki volt az elkövető, ki volt önképe szerint a „hős”.) Az egyik merénylő azonban nem akart hős lenni, s ő egy edzőtermi társa belépőjét hagyta a helyszínen, aki így szintén gyanúsítottá vált, keresték is égre-földre, ennek keretében megfigyelték a lakóhelyét is, egy társasházat, amelyben Jean Charles de Menezes, egy diákvízummal szabályosan Londonban élő fiatal brazil villanyszerelő is lakott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.

Orbán a román spájzban

Az államfő ideiglenesen tölti be posztját, a kormányfő ugyancsak. A költségvetés rendezését felfüggesztették, a nemzeti valuta értéke csökken, az euróval szemben átlépte az 5 lejes pszichológiai határt. A bukaresti tőzsde lejtmenetben, a bankok nem adnak kölcsönt az államnak, az IMF be-bekukucskál, a jegybank mozgósítja valutatartalékait. Az országra ki­helyezték a táblát: „Welcome to Romania – Under (re)construction”.