Tévésorozat

Testvér testvért

Breslau: Egy sorozatgyilkos nyomában

  • - turcsányi -
  • 2025. szeptember 24.

Kritika

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

A város teljes összeomlása még messze van, az olimpiát övező nemzetközi érdeklődés miatt a hitleráj is a barátságosabbik pofáját igyekszik mutatni, még úgy is, hogy nincs neki olyan: a zsidó üzletekről lekerültek a megkülönböztető jelek, de a zsidóüldözés ez idő alatt is könyörtelenül folyik. De a város még tartja magát, a kor bizonyos ábrázolatainak megfelelően mondén hely, nagyvilági és félvilági alakok járják a foxtrottot a szállodák báltermeiben, nyakig ér az alkoholos italok hömpölygése, s a sarkon túl kínai ópiumbarlang is várja kedves vendégeit minden néposztályból. A házakat kívül-belül horogkeresztes zászlók borítják, az utcán az SS és az SA uniformisában mászkálnak rossz arcú emberek, de mindenki együtt tud élni mindezzel. Mindezzel igen, de egymással már sokkal kevésbé: a felszínen produkált életjelek az otthonok magányában már kihunynak, az első a család, amelyet megvisel a kinti haláltánc. Az összes házasság rossz ezen a képernyőn, s a magányos életek még elfuseráltabbak. Erről szól ez a tévésorozat, a haláltánc csetlő-botló lépéseiről. A sorozatgyilkosság és a sorozatgyilkos utáni hajsza csak úgy kell ide, ahogy a magyar címbe is került: púpnak a hátra.

Pedig van sorozatgyilkosság, van sorozatgyilkos (meglehet, nem is egy), van detektív, van rendőrfőnök, s fölöttük ott basáskodik a fekete egyenruhás Sturmbannführer, majd kisvártatva maga Himmler is megjelenik. A sorozatgyilkos védjegye (minden sorozatgyilkosnak van védjegye ti.), hogy klórsavval kiégeti áldozatainak szemét. Van védjegye a főnyomozónak is, történetesen az, hogy iszik, mint a lyuk. Egyszer például annyira bepiál Lengyelország valamiért éppen itt készülődő olimpiai válogatottjának tagságával, hogy Himmler szeme láttára hányja le a fent említett Sturmbannführert, amiért persze rögtön elcsapják. De semmi vész, mert már az előző rész végén is elcsapták, s a következő rész végén is el fogják csapni, hacsak már a közepén nem esik meg vele. Amikor meg nem csapják el, akkor kézbe veszi a dolgot, s beleveti magát az Oderába. De meglesz-e így a sorozatgyilkos? Oh, semmi kétség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.