Tévésorozat

Testvér testvért

Breslau: Egy sorozatgyilkos nyomában

  • - turcsányi -
  • 2025. szeptember 24.

Kritika

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

A város teljes összeomlása még messze van, az olimpiát övező nemzetközi érdeklődés miatt a hitleráj is a barátságosabbik pofáját igyekszik mutatni, még úgy is, hogy nincs neki olyan: a zsidó üzletekről lekerültek a megkülönböztető jelek, de a zsidóüldözés ez idő alatt is könyörtelenül folyik. De a város még tartja magát, a kor bizonyos ábrázolatainak megfelelően mondén hely, nagyvilági és félvilági alakok járják a foxtrottot a szállodák báltermeiben, nyakig ér az alkoholos italok hömpölygése, s a sarkon túl kínai ópiumbarlang is várja kedves vendégeit minden néposztályból. A házakat kívül-belül horogkeresztes zászlók borítják, az utcán az SS és az SA uniformisában mászkálnak rossz arcú emberek, de mindenki együtt tud élni mindezzel. Mindezzel igen, de egymással már sokkal kevésbé: a felszínen produkált életjelek az otthonok magányában már kihunynak, az első a család, amelyet megvisel a kinti haláltánc. Az összes házasság rossz ezen a képernyőn, s a magányos életek még elfuseráltabbak. Erről szól ez a tévésorozat, a haláltánc csetlő-botló lépéseiről. A sorozatgyilkosság és a sorozatgyilkos utáni hajsza csak úgy kell ide, ahogy a magyar címbe is került: púpnak a hátra.

Pedig van sorozatgyilkosság, van sorozatgyilkos (meglehet, nem is egy), van detektív, van rendőrfőnök, s fölöttük ott basáskodik a fekete egyenruhás Sturmbannführer, majd kisvártatva maga Himmler is megjelenik. A sorozatgyilkos védjegye (minden sorozatgyilkosnak van védjegye ti.), hogy klórsavval kiégeti áldozatainak szemét. Van védjegye a főnyomozónak is, történetesen az, hogy iszik, mint a lyuk. Egyszer például annyira bepiál Lengyelország valamiért éppen itt készülődő olimpiai válogatottjának tagságával, hogy Himmler szeme láttára hányja le a fent említett Sturmbannführert, amiért persze rögtön elcsapják. De semmi vész, mert már az előző rész végén is elcsapták, s a következő rész végén is el fogják csapni, hacsak már a közepén nem esik meg vele. Amikor meg nem csapják el, akkor kézbe veszi a dolgot, s beleveti magát az Oderába. De meglesz-e így a sorozatgyilkos? Oh, semmi kétség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.