Film

Pompás elszigeteltség

Danny Boyle: 28 évvel később

Kritika

Lehet a zombifilmeket szeretni vagy nem szeretni, ám kétségtelen, hogy a maguk ormótlan módján rezonálnak koruk társadalmi-politikai jelenségeire.

George A. Romero Holtak-trilógiájának jót tettek a részek között eltelt nagyjából tízéves szünetek: az első darab a rasszizmust, a középső az érett kapitalizmust, a harmadik a hadviselés és a tudomány istentelen szövetségét kritizálta. Boyle és Garland felgyorsították Romero lomha élő­halottait és a fertőzés lefolyását (továbbá szándékosan nem zombiként azonosították fertőzöttjeiket), ami valami kaotikus és punkos lendületet adott a 28 nappal későbbnek (2002). Más tekintetben viszont hűek maradtak a hagyományokhoz. 28-as – immár – trilógiájukban (de az ígéretek szerint a filmfolyam tovább bővül majd) a múló idő újabb és újabb, kevéssé szofisztikált metaforákat hoz a felszínre. Az első darabot könnyű a 9/11-es terrortámadás utáni felfokozott katonai készenlét és az inváziós paranoia friss kivetüléseként olvasni. A 28 héttel később (2007) ennek logikus folytatása az Amerika vezette (fiktív) NATO-beavatkozással és a (valós) iraki megszállás párhuzamaival (ezért a részért Juan Carlos Fresnadillo felelt, de a történet illeszkedett a Boyle és Garland alkotta cselekményvilágba). 23 évvel a legelső rész után pedig túl vagyunk a valaha elképzelhetetlennek hitt Brexiten és egy igazi világjárványon. Boyle-nak és Garlandnak kétségtelenül van min rágódniuk.

Nem meglepő módon 28 évvel járunk a vérrel terjedő, veszettségjellegű járvány megjelenése után. Az Egyesült Királyságot letarolta a fertőzés, csupán a középkori körülmények közé visszasüllyedt civilizáció kis szigetei tartják magukat a területen. A szigetország körül nemzetközi katonai erők fenntartotta karantén biztosítja, hogy az európai szárazföld védett maradjon a kórtól. A tizenkét esztendős Spike (Alfie Williams) keménykötésű apjával (Aaron Taylor-Johnson) és mentálisan labilis, állandó ápolásra szoruló anyjával (Jodie Comer) él az önellátásra berendezkedett, a brit szárazföldtől elzárt Lindisfarne szigetén. A sziget közössége egy apály idején járható földnyelven merészkedik csak a partokra, hogy tűzifát és élelmet gyűjtsön. Őseikhez hasonlóan az egyszerű, piros-fehér Szent György-keresztes lobogó jelöli területük hatá­rát, és egészséges ellenérzésekkel viseltetnek a karantént buzgón érvényre juttató franciák iránt. „Pompás elszigeteltségüket” pogány rítusok és hagyományos szerepeket erősítő közösségi események mélyítik. A fiú életében először lép a szárazföldre, hogy megtanuljon gyilkolni, de egész más vágyakkal tér haza: kíváncsiság ébred benne és remény, hogy orvost találjon, aki talán segíthet a titokzatos kórtól gyötört anyján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.