Film

Pompás elszigeteltség

Danny Boyle: 28 évvel később

Kritika

Lehet a zombifilmeket szeretni vagy nem szeretni, ám kétségtelen, hogy a maguk ormótlan módján rezonálnak koruk társadalmi-politikai jelenségeire.

George A. Romero Holtak-trilógiájának jót tettek a részek között eltelt nagyjából tízéves szünetek: az első darab a rasszizmust, a középső az érett kapitalizmust, a harmadik a hadviselés és a tudomány istentelen szövetségét kritizálta. Boyle és Garland felgyorsították Romero lomha élő­halottait és a fertőzés lefolyását (továbbá szándékosan nem zombiként azonosították fertőzöttjeiket), ami valami kaotikus és punkos lendületet adott a 28 nappal későbbnek (2002). Más tekintetben viszont hűek maradtak a hagyományokhoz. 28-as – immár – trilógiájukban (de az ígéretek szerint a filmfolyam tovább bővül majd) a múló idő újabb és újabb, kevéssé szofisztikált metaforákat hoz a felszínre. Az első darabot könnyű a 9/11-es terrortámadás utáni felfokozott katonai készenlét és az inváziós paranoia friss kivetüléseként olvasni. A 28 héttel később (2007) ennek logikus folytatása az Amerika vezette (fiktív) NATO-beavatkozással és a (valós) iraki megszállás párhuzamaival (ezért a részért Juan Carlos Fresnadillo felelt, de a történet illeszkedett a Boyle és Garland alkotta cselekményvilágba). 23 évvel a legelső rész után pedig túl vagyunk a valaha elképzelhetetlennek hitt Brexiten és egy igazi világjárványon. Boyle-nak és Garlandnak kétségtelenül van min rágódniuk.

Nem meglepő módon 28 évvel járunk a vérrel terjedő, veszettségjellegű járvány megjelenése után. Az Egyesült Királyságot letarolta a fertőzés, csupán a középkori körülmények közé visszasüllyedt civilizáció kis szigetei tartják magukat a területen. A szigetország körül nemzetközi katonai erők fenntartotta karantén biztosítja, hogy az európai szárazföld védett maradjon a kórtól. A tizenkét esztendős Spike (Alfie Williams) keménykötésű apjával (Aaron Taylor-Johnson) és mentálisan labilis, állandó ápolásra szoruló anyjával (Jodie Comer) él az önellátásra berendezkedett, a brit szárazföldtől elzárt Lindisfarne szigetén. A sziget közössége egy apály idején járható földnyelven merészkedik csak a partokra, hogy tűzifát és élelmet gyűjtsön. Őseikhez hasonlóan az egyszerű, piros-fehér Szent György-keresztes lobogó jelöli területük hatá­rát, és egészséges ellenérzésekkel viseltetnek a karantént buzgón érvényre juttató franciák iránt. „Pompás elszigeteltségüket” pogány rítusok és hagyományos szerepeket erősítő közösségi események mélyítik. A fiú életében először lép a szárazföldre, hogy megtanuljon gyilkolni, de egész más vágyakkal tér haza: kíváncsiság ébred benne és remény, hogy orvost találjon, aki talán segíthet a titokzatos kórtól gyötört anyján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.