Film

Pompás elszigeteltség

Danny Boyle: 28 évvel később

Kritika

Lehet a zombifilmeket szeretni vagy nem szeretni, ám kétségtelen, hogy a maguk ormótlan módján rezonálnak koruk társadalmi-politikai jelenségeire.

George A. Romero Holtak-trilógiájának jót tettek a részek között eltelt nagyjából tízéves szünetek: az első darab a rasszizmust, a középső az érett kapitalizmust, a harmadik a hadviselés és a tudomány istentelen szövetségét kritizálta. Boyle és Garland felgyorsították Romero lomha élő­halottait és a fertőzés lefolyását (továbbá szándékosan nem zombiként azonosították fertőzöttjeiket), ami valami kaotikus és punkos lendületet adott a 28 nappal későbbnek (2002). Más tekintetben viszont hűek maradtak a hagyományokhoz. 28-as – immár – trilógiájukban (de az ígéretek szerint a filmfolyam tovább bővül majd) a múló idő újabb és újabb, kevéssé szofisztikált metaforákat hoz a felszínre. Az első darabot könnyű a 9/11-es terrortámadás utáni felfokozott katonai készenlét és az inváziós paranoia friss kivetüléseként olvasni. A 28 héttel később (2007) ennek logikus folytatása az Amerika vezette (fiktív) NATO-beavatkozással és a (valós) iraki megszállás párhuzamaival (ezért a részért Juan Carlos Fresnadillo felelt, de a történet illeszkedett a Boyle és Garland alkotta cselekményvilágba). 23 évvel a legelső rész után pedig túl vagyunk a valaha elképzelhetetlennek hitt Brexiten és egy igazi világjárványon. Boyle-nak és Garlandnak kétségtelenül van min rágódniuk.

Nem meglepő módon 28 évvel járunk a vérrel terjedő, veszettségjellegű járvány megjelenése után. Az Egyesült Királyságot letarolta a fertőzés, csupán a középkori körülmények közé visszasüllyedt civilizáció kis szigetei tartják magukat a területen. A szigetország körül nemzetközi katonai erők fenntartotta karantén biztosítja, hogy az európai szárazföld védett maradjon a kórtól. A tizenkét esztendős Spike (Alfie Williams) keménykötésű apjával (Aaron Taylor-Johnson) és mentálisan labilis, állandó ápolásra szoruló anyjával (Jodie Comer) él az önellátásra berendezkedett, a brit szárazföldtől elzárt Lindisfarne szigetén. A sziget közössége egy apály idején járható földnyelven merészkedik csak a partokra, hogy tűzifát és élelmet gyűjtsön. Őseikhez hasonlóan az egyszerű, piros-fehér Szent György-keresztes lobogó jelöli területük hatá­rát, és egészséges ellenérzésekkel viseltetnek a karantént buzgón érvényre juttató franciák iránt. „Pompás elszigeteltségüket” pogány rítusok és hagyományos szerepeket erősítő közösségi események mélyítik. A fiú életében először lép a szárazföldre, hogy megtanuljon gyilkolni, de egész más vágyakkal tér haza: kíváncsiság ébred benne és remény, hogy orvost találjon, aki talán segíthet a titokzatos kórtól gyötört anyján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.