Film

Prokrusztész-ágy

Nadir Moknèche: A tengert ígérted nekem

Kritika

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Utóbbiak a polgárrá válás útján kívántak szabadulni a földesurak zsarnoksága alól, míg Moknèche hősei a múltjuktól, tiltott vágyaiktól menekülnének – paradox módon épp a családjuk által szorgalmazott önkéntes rabság útján. Saïd (Youssouf Abi-Ayad), egy algériai halal hentes meleg fia, Hadjira (Kenza Fortas) egy drogdílerrel szövődött szerencsétlen románcot követően épp börtönből szabadult. Nem is lehetnének távolabb egymástól. Családjaik a szégyentől félve elrendezett házasságba terelik a két fiatalt. Lelkesedésükről sokat elárul, hogy a film nyitójelenetében Saïd anyja szerelmi bájitalt diktál fiába; cukorral ihatóvá varázsolt keserű főzetbe áztatja Hadjira arcképét egy arab varázsigével. A fiú az esküvő napján többször is megfutamodik az oltár elől; először zsibbadtra issza magát, aztán szerelméhez, a jazz-zenész Vincent-hoz szökik. A sorsukat nem kerülhetik el, a kényszerházasság pedig épp olyan nyomorúságot hoz mindkettejüknek, mint amilyet a bevezetés alapján várhatunk.

Az ifjú pár Saïd apró lakótelepi lakásába költözik, ahol társaságot csak a fiú díszhalai szolgáltatnak. Hadjirát nyomasztja, hogy mindenki unokát vár tőle (lehetőleg minél hamarabb), Saïd pedig éjszakai kocogást tettetve titkos légyottokra szökik vadidegen férfiakkal. További feszültséget szül a kapcsolatban, hogy a lány múltbeli bűneiért vallásos rítusokkal vezekel, amit a szekulárisabb férj némi idegenkedéssel fogad. Moknèche ragaszkodik megszokott témáihoz (a társadalmi elvárások között vergődő nonkonformista hősök), de előző filmjei harsányabb hangvételével ellentétben (Apám Lola; Éljen Algéria!; Paloma) itt csendesebben mesél. Nincsenek eltúlzott érzelmek, Saïd és Hadjira történetében inkább a dacos egymásrautaltságot és szavak nélküli alkudozást hangsúlyozza. Ironikus módon ők ketten látják a legtisztábban egymást, és egyből megértik, hogy mindketten szerepeket játszanak; a szófogadó gyermekét, az illedelmes feleségét, a tiszteletre méltó férjét (Saïd ráadásul rendszeresen alkalmi szexpartnerei ízléséhez igazítja magát, időnként saját muszlim identitását szexualizálva).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)