Film

Prokrusztész-ágy

Nadir Moknèche: A tengert ígérted nekem

Kritika

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Utóbbiak a polgárrá válás útján kívántak szabadulni a földesurak zsarnoksága alól, míg Moknèche hősei a múltjuktól, tiltott vágyaiktól menekülnének – paradox módon épp a családjuk által szorgalmazott önkéntes rabság útján. Saïd (Youssouf Abi-Ayad), egy algériai halal hentes meleg fia, Hadjira (Kenza Fortas) egy drogdílerrel szövődött szerencsétlen románcot követően épp börtönből szabadult. Nem is lehetnének távolabb egymástól. Családjaik a szégyentől félve elrendezett házasságba terelik a két fiatalt. Lelkesedésükről sokat elárul, hogy a film nyitójelenetében Saïd anyja szerelmi bájitalt diktál fiába; cukorral ihatóvá varázsolt keserű főzetbe áztatja Hadjira arcképét egy arab varázsigével. A fiú az esküvő napján többször is megfutamodik az oltár elől; először zsibbadtra issza magát, aztán szerelméhez, a jazz-zenész Vincent-hoz szökik. A sorsukat nem kerülhetik el, a kényszerházasság pedig épp olyan nyomorúságot hoz mindkettejüknek, mint amilyet a bevezetés alapján várhatunk.

Az ifjú pár Saïd apró lakótelepi lakásába költözik, ahol társaságot csak a fiú díszhalai szolgáltatnak. Hadjirát nyomasztja, hogy mindenki unokát vár tőle (lehetőleg minél hamarabb), Saïd pedig éjszakai kocogást tettetve titkos légyottokra szökik vadidegen férfiakkal. További feszültséget szül a kapcsolatban, hogy a lány múltbeli bűneiért vallásos rítusokkal vezekel, amit a szekulárisabb férj némi idegenkedéssel fogad. Moknèche ragaszkodik megszokott témáihoz (a társadalmi elvárások között vergődő nonkonformista hősök), de előző filmjei harsányabb hangvételével ellentétben (Apám Lola; Éljen Algéria!; Paloma) itt csendesebben mesél. Nincsenek eltúlzott érzelmek, Saïd és Hadjira történetében inkább a dacos egymásrautaltságot és szavak nélküli alkudozást hangsúlyozza. Ironikus módon ők ketten látják a legtisztábban egymást, és egyből megértik, hogy mindketten szerepeket játszanak; a szófogadó gyermekét, az illedelmes feleségét, a tiszteletre méltó férjét (Saïd ráadásul rendszeresen alkalmi szexpartnerei ízléséhez igazítja magát, időnként saját muszlim identitását szexualizálva).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?