78 milliárd forintos fizetési felszólítást kapott Magyarország

  • narancs.hu
  • 2024. július 24.

Külpol

A kormány vizsgálja „az ítélet jelentős részének való megfelelés módját és eszközeit”.

Levelet és fizetési felszólítást küldött a magyar kormánynak az Európai Bizottság (EB) július 16-án – írja a Népszava.

Az EB szóvivője, Christian Wiegand arról tájékoztatta a napilapot, hogy a testület egyrészt tájékoztatást kért írásban Magyarországtól arról, hogyan akarja végrehajtani az idén június 13-án és a 2020. december 17-én hozott európai bírósági ítéletet. Az EB emellett 45 napos határidőt szab a 200 millió eurós bírság kifizetésére.

A teljes jelenlegi tartozásunk több mint 240 millió euró, és ez naponta 1 millió euróval emelkedik, amíg a kormány nem hozza összhangba menekültügyi jogszabályait az uniós normával.

Ha a most megállapított 45 napos fizetési határidő alatt nem teljesít a kormány, újabb felszólítás érkezik, ezúttal 15 napos határidőről. Ha ezután sem fizetünk, az Unió elkezdi behajtani a kamatokkal növelt összeget a Magyarországnak járó közösségi támogatások rovására.

Az ítéletben – amely a magyar kormány szerint nem méltányos – az Európai Unió Bírósága (EUB) azt kifogásolta, hogy a magyar állam korlátozza bizonyos országok állampolgárainak a hozzáférését a menedékjogi eljáráshoz, nem tartotta tiszteletben az érintettek jogát a jogorvoslathoz. A tranzitzónákban szokásos magyar eljárás ellen is szót emeltek a bírák. A magyar állam bezárta a tranzitzónákat, az ítélet többi részét azonban nem vette figyelembe. Az Európai Bizottság 2022 februárjában keresetet nyújtott be a magyar állam ellen, kérve, hogy a bíróság állapítson meg átalányösszeget és napi tételes pénzbírságot az ítélet szabotálása miatt. Két hónapja született meg a 240 millió eurós bírságról szóló ítélet. Ezt Orbán Viktor miniszterelnök felháborítónak és elfogadhatatlannak nevezte, a brüsszeli bürokraták zsarolásáról beszélt, és Soros György is megint terítékre került

A konszolidált válasz úgy hangzott július 10-én Bóka János Európa-ügyi miniszter szájából, hogy Magyarország megkapta a bíróság ítéletét, megvizsgálják „az ítélet jelentős részének való megfelelés módját és eszközeit, a fizetési kötelezettségen kívül”, és ez a munka folyamatban van.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.