A koronavírust eddig lazán kezelő Brazília is nagyarányú tesztelésre készül
Bolsonaro.jpg

A koronavírust eddig lazán kezelő Brazília is nagyarányú tesztelésre készül

  • Narancs.hu/MTI
  • 2020. április 21.

Külpol

Az elnök szerint csak egy „megfázás“ a Covid-19, Brazíliában mégis a lakosság nagyszabású szűrésre készülnek a koronavírus terjedésének megállapítására.

Nelson Teich egészségügyi miniszter közölte, hogy a korábban tervezett 24 millió helyett 46 millió koronavírus-tesztet fognak elvégezni reprezentatív módon, hogy a felmérés minden szempontból tükrözze a lakosság összetételét.
Leszögezte ugyanakkor, hogy a vizsgálatot nem terjesztik ki az egész, 210 milliós lakosságra. A példaként követhető Dél-Koreában egymillió lakosonként tízezer tesztet végeztek - emlékeztetett.
A lakhely elhagyási tilalom enyhítése csak fokozatosan történhet majd, és arról az egyes szövetségi államok kormányzata dönthet, az nem a központi kormány hatásköre - mondta a videón közvetített sajtótájékoztatón.

Jair Bolsonaro Brazília szélsőjobboldali elnöke eddig nem igazán vette komolyan a koronavírus járvány okozta fenyegetést, korábban „aprócska megfázásnak“ nevezte a Covid-19-et, és keményen bírálta azokat a korlátozó intézkedéseket. Vasárnap Bolsonaro is részt vett egy, a korlátozások ellen szervezett tüntetésen Sao Paoloban. Az elnök nem viselt maszkot, a Reuters szerint időnként köhögött, és hazafinak nevezte a lezárások ellen tüntetőket.

A 210 milliós Brazíliában a hivatalos adatok szerint hétfőig 2575 ember hunyt el a SARS-CoV-2 vírus okozta Covid-19 betegségben, és 40 ezer fölé emelkedett a kimutatott fertőzések száma. Ez 24 óra alatt 113 új elhalálozást jelent, 4,85 százalékos napi növekedést mutatva. A fertőzöttek száma 4,98 százalékkal nőtt ennyi idő alatt. Kórházban 8318 beteget kezelnek. A betegség miatt elhunytak 70 százaléka 60 évesnél idősebb volt, és gyakorlatilag mindannyian más, súlyos kórtól is szenvedtek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.