A moszkvai főrabbi Magyarországon át menekült el Oroszországból

  • narancs.hu
  • 2022. június 8.

Külpol

Feleségével azért kellett elhagyniuk hazájukat, mert nem voltak hajlandók támogatni az Ukrajna elleni inváziót.

A moszkvai főrabbi, Pinchász Goldschmidt azután utazott el feleségével Oroszországból, hogy egyre nagyobb lett rajta a nyomás, támogassa nyilvánosan az Ukrajna elleni háborút (vagyis az oroszok szerint különleges katonai műveletet). Azonban erre sem ő, sem felesége nem volt hajlandó.

Bár Goldschmidt nyilvánosan nem kommentálta az értesülést, menye, az Egyesült Államokban újságíróként dolgozó Avita Chizhik-Goldschmidt megerősítette a történteket, és meg is osztott néhány részletet – szúrta ki a Hvg.hu.

A főrabbi feleségével együtt két héttel az orosz invázió után repült Magyarországra,

majd Kelet-Európában több helyre is elutaztak, hogy az ukrajnai menekülteknek gyűjtsenek adományt. Innen Jeruzsálembe mentek, ahol a főrabbi édesapját akkor éppen kórházban ápolták. A házaspár továbbra is száműzetésben él.

„Családunk elmúlt hónapokban átélt fájdalmára és félelmeire nincsenek szavak. A moszkvai Korál Zsinagóga hangjai még mindig csengenek a fülünkben. Soha nem felejtem el az ottani eljegyzésünket 2014-ben, és amikor a gyerekeinket elvittük oda 2018 Sávuót ünnepén. Hálás vagyok, hogy a szüleink biztonságban vannak, de betegre aggódom magam sok másért” – írta Avita Chizhik-Goldschmidt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.