A német kancellár mesélt Orbán kivonulásáról

  • narancs.hu
  • 2023. december 15.

Külpol

Az ilyen helyzeteket Scholz szerint nem lehet mindig azzal megoldani, hogy az illető menjen ki. 

Ukrajna nagy lépést tett az Európai Unió felé, mindenkinek köszönöm, aki ezt lehetővé tette – mondta Olaf Scholz, miután az uniós állam- és kormányfők úgy döntöttek: megnyitják a csatlakozási tárgyalásokat a keleti tagjelölttel.

A német kancellár a pénteki brüsszeli sajtótájékoztatóján akár Orbán Viktorra is gondolhatott, mert a magyar miniszterelnök végül kivonult a döntésnél, amit a saját elmondása alapján ellenzett, de ezzel nem akadályozott meg. 

Egy EU-barát szellemben tett javaslatot a magyar kollégájának, hogy a távollétében hozhassanak döntést – mondta az esetről a német kancellár. Úgy érezte, megfelelő a pillanat egy ilyen lépéshez és nem hívná ezt trükknek: meg lehet tenni, ha egymásnak akarnak segíteni és nem értenek teljesen egyet – írja a telex.hu.

Orbán Viktor kicsit fontolgatta ezt, a német kancellár mondta neki, hogy nyugodtan szánjon erre időt, ne spontánul reagáljon, és azt mondta, elfogadja. 

Miután kiment, 26-an meghozták a döntést, de ezt „egyhangúlag hoztuk, az uniós szabályoknak megfelelően”.

Van ilyenre hasonló példa más demokratikus folyamatokban, igyekezett megindokolni a módszert. „Mi Európai Uniónak hívjuk magunkat, mi mind azok vagyunk és ennek a szellemében kell működnünk. Nem kell, hogy mindig mindenki mindenben egyet értsen."

A német kancellár azt viszont leszögezte: nem kötnek össze olyan ügyeket, mint a magyar támogatások és a bővítés, eddig sem tették és ezután sem fogják. A kifizetéseknek jogállamisági feltételei vannak, és aszerint döntenek, hogy ezek teljesültek-e.

Miért nem használták ugyanezt a módszert a többéves költségvetés emelésénél, amelyet Orbán Viktor vétózott?

Az ilyesmit Scholz szerint nem lehet mindig azzal megoldani, hogy az illető menjen ki. Arra számítanak, hogy meg tudnak egyezni, és a jó hír, hogy van egy tervezet, amire 26-an igent mondtak.

Emmanuel Macron francia elnök keményebb szavakkal minősítette magyar kollégáját az uniós költségvetés módosítását blokkoló lépés miatt: „tisztességtelennek” nevezte Orbánt, mivel a miniszterelnök a teljes módosításra nemet mondott, és ezzel nem csak Ukrajna támogatását, hanem más fontos közös európai uniós cél finanszírozását is megakadályozta.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.