A francia Becsületrend története

A szuperhonpolgár

Külpol

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

Az Alkotmányozó Nemzetgyűlés 1790. június 19-én (kiegészítve az 1789. augusztus 4-én hozott rendelkezéseket) a honpolgárok egyenlőségének nevében pár óra alatt egy rendelettel a feudalizmus összes rangját, rendjét, rendjelét eltörölte. A küldöttek forradalmi lelkesedésükben úgy gondolták, hogy a honpolgárt semmi sem különböztetheti meg társától, és minden külső jelet, amely a rendi társadalomra emlékeztet, el kell vetni. Bár a forradalom alatt többen is érezték szükségét az egyének érdemalapú megkülönböztetésének, ezen a téren egyetlen konkrét kezdeményezés sem történt az 1802. május 19-i (vagyis, forradalmi időszámítás szerint, a X. évi Virágzás havának 29-i) törvényig.

Az Első Konzul az Államtanácsban elmondott beszédében nem is annyira az emberi hiúsággal indokolta az általa javasolt Becsületrend és ezzel egyfajta meritokrácia, ha ugyan nem „állami elit” létrehozásának szükségességét, a terv sokkal inkább az volt, hogy a hatalom szolgálatába állítsa az egyéni ambíciókat. Mintha Bonaparte republikánus formában akarta volna egyesíteni a forradalmi eszméket a régi rend emlékével, mégpedig azzal a céllal, hogy immár ne az eleve kiválasztottaké legyen az érdem, hanem azoké, akiket kiválasztanak. Ő elsősorban a hatalomgyakorlás nélkülözhetetlen technikáját látta a kitüntetések osztogatásában. Ahogy a királyságot visszaállító XVIII. Lajos is; az 1816. július 10-i királyi rendeletet Bonaparte is aláírhatta volna: „Kizárólag a mi előjogunk felbecsülni az államnak tett szolgálatokat, és megjutalmazni azokat, akiket erre érdemesnek tartunk.”

Furcsa módon a III. Köztársaság sem látja másképpen a dolgot: „Az érdemek elismerésének joga – az idézet egy 1883-ban közzétett belügyminiszteri rendeletből való – az állam alapvető attribútuma.” Nem csoda, hogy a Becsületrenddel és egyéb kitüntetésekkel kapcsolatos törvény már a III. Köztársaság első évtizedében, 1873. július 25-én megszületett. A fiatal köztársaság is felismerte, milyen nagy a jelentősége a „civil rendfokozatok” osztogatásának, amellyel a citoyen új típusát, a „szuperhonpolgárt” állíthatja példaképül a nemzet elé. Mintha a köztársaság, párhuzamosan a francia társadalom szekularizálódásával, „laikus szentekkel” próbálta volna helyettesíteni az egyház szentjeit. Bár a III. Köztársaság fennállása alatt vagy negyven keresztet, érdemrendet, kitüntetést alapítottak erre a célra, a Becsületrend rangját, presztízsét, hírnevét egyik sem tudta elhomályosítani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.