A tálib hatalomátvétel óta 153 médiaorgánum szűnt meg Afganisztánban

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. szeptember 14.

Külpol

A pénzügyi válság és a különféle korlátozások miatt.

Afganisztánban húsz tartományban 153 médiaorgánum fejezte be tevékenységét azóta, hogy a tálibok augusztus közepén átvették a hatalmat az országban - írta honlapján a TOLONews afganisztáni hírcsatorna, a szabad sajtót támogató szervezetek hétfői közlésére hivatkozva.

A szervezetek illetékesei szerint a megszűnt médiaorgánumok között rádióadók, tévécsatornák és sajtótermékek vannak. Megszűnésük legfőbb okai gazdasági és politikai jellegűek voltak. További médiumok megszűnése várható, ha nem sikerül megoldani a pénzügyi válságot, és nem enyhítenek a rájuk vonatkozó korlátozásokon.

Maszrúr Lutfi, az Afganisztáni Nemzeti Újságíró Unió képviselője felszólította a nemzetközi szervezeteket: tegyenek lépéseket azért, hogy ne folytatódhasson ez a lesújtó trend.

Ellenkező esetben hamarosan vége lehet a sajtószabadságnak és más emberi és polgári szabadságjogoknak

- mondta Lutfi. Hasonlóan nyilatkozott Hudzsatulla Mudzsadadi, az Afganisztáni Újságíró Szövetség helyettes vezetője.

A Milma online rádió a megszűnt médiaorgánumok egyike. A rádióadót 2011-ben hozták létre, és politikai, kulturális, gazdasági, valamint sporteseményekkel foglalkozott. Főszerkesztője, Jakob Hán Manzúr gazdasági problémákkal és nem megfelelő munkakörnyezettel indokolta a bezárást. Manzúr elmondta a TOLONewsnak, hogy a Milmának 35 munkatársa volt, és 13 tartományban hallgatták.

Az afganisztáni szabad médiát támogató szervezetek szerint jelentősek a gazdasági problémák az országban, a korlátozások pedig nagy kihívás elé állítják a médiaorgánumokat. A tálibok ezzel szemben azt mondják, hogy igyekeznek biztonságos környezetet teremteni a média számára, és az újságírók folytathatják a munkájukat.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.