A közös pénz háta (Antonio Martino, a Berlusconi-kormány külügyminisztere)

  • Petõcz György
  • 1996. október 10.

Külpol

Antonio Martino közgazdász, ma a jobbközép ellenzék egyik legtekintélyesebb vezetője. Kezdettől fogva egyik legélesebb ellenzője "Maastrichtnak", pontosabban a pénzügyi unió megvalósítására 1992-ben Maastrichtban elhatározott útnak. Euroszkeptikus tehát? Az alábbi interjúból is kiderül, hogy egyáltalán nem. Sőt az is, hogy e kifejezésnek is mind kevesebb az értelme.
Antonio Martino közgazdász, ma a jobbközép ellenzék egyik legtekintélyesebb vezetője. Kezdettől fogva egyik legélesebb ellenzője "Maastrichtnak", pontosabban a pénzügyi unió megvalósítására 1992-ben Maastrichtban elhatározott útnak. Euroszkeptikus tehát? Az alábbi interjúból is kiderül, hogy egyáltalán nem. Sőt az is, hogy e kifejezésnek is mind kevesebb az értelme.

Magyar Narancs: Helyeselné-e a közös pénzt, amennyiben egyszerre itt teremne, minden átmenet nélkül?

Antonio Martino: A pénz olyan, mint a nyelv. Minél többen használják, annál jobb. Az európai közös pénz mindannyiunk számára nagyon sok előnnyel járna.

MN: Miért van akkor olyan sok ellenzője?

AM: Mert nagyon nehéz biztosítani a stabilitását. Az angol, német vagy francia közvélemény nagy része nem a nemzeti szuverenitás elvesztése miatt ódzkodik a közös pénztől, hanem azért, mert fél a bizonytalanságtól.

MN: Van-e mód a kockázatok csökkentésére?

AM: Két módszer kínálkozna. Az egyik a közös pénz szigorú kezelése és a bevezetés utáni időkre szóló úgynevezett stabilitási paktum, ahogy azt a németek is javasolják. Másrészt kívánatos lenne, hogy az európai pénz bevezetése ne erőszakon alapuljon. Vagyis lehetővé tenném a tagállamoknak a választást, hogy vagy azonnal átállnak az új pénzre, vagy inkább párhuzamosan vezetik azt be saját valutájuk mellé. Ha az "euro" stabilnak bizonyulna, előbb-utóbb úgyis kiszorítaná a nemzeti valutákat.

MN: Sokan kényszerítő erőt tulajdonítanak a közös pénznek, egyfajta gazdaságpolitikai eszközt látnak benne általánosabb célok megvalósítására. Úgy gondolják például, hogy az "euro" rendszere fegyelmezőleg hat azokra az államokra, amelyek a belső politikai nyomások miatt hajlamosak a költségvetési fegyelmezetlenségre.

AM: Sokan valóban így gondolkodnak, de szerintem ez helytelen. Az utóbbi 25 év során megtanulhattuk, hogy a gazdaságpolitika diszkrecionális eszközeként használt pénz csak károkat okoz. Azt hittük, hogy az inflációval növelhető a foglalkoztatás, de rá kellett jönnünk ennek ellenkezőjére. Mint ahogy arra is, hogy az inflációval nem lehet serkenteni a növekedést. Az én kritikám Maastrichttal szemben abból fakad, hogy hiba volt az európai pénz gondolatát a költségvetések amúgy igencsak kívánatos rendbetételéhez kötni. Így ugyanis nagy a veszélye annak, hogy nem lesz közös pénz. Ezenkívül az a látszat keletkezik, hogy a költségvetések rendbetételére, az áldozatokra csak - vagy elsősorban - "Európa" érdekében van szükség. Márpedig miért akarna bárki is éhen halni Maastrichtért?

MN: A közösség országai mintha saját csapdájukba kerültek volna. Sok kritika éri a Maastrichtban elhatározott utat, de a közös pénz indulásánál mégis majdnem mindenki jelen akar lenni. Még az angolok is ingadoznak, hogy megengedhetik-e maguknak a kimaradás kockázatát.

AM: Én, aki mindig kritizáltam a pénzügyi unió stratégiáját, és mint külügyminiszter igyekeztem is meggyőzni partnereimet az újragondolás szükséges voltáról, ma úgy vélem, hogy nincs más alternatívánk. Ha néhányan valóban megcsinálják a közös pénzt, az a kimaradóknak komoly hátrányokat okozna. Vagyis nincs más megoldás, mint mindent megtenni a maastrichti kritériumok teljesítéséért.

MN: Lesz-e végül is pénzügyi unió?

AM: Ma négy forgatókönyvnek van esélye. Az első és szerintem a legvalószínűbb az, hogy minden tagállamot beengednek az euro rendszerébe. Azokat is, amelyek nem teljesítik a szigorú feltételeket. Ez sajnos komoly veszélyeket rejt magában, hiszen megkérdőjelezi a fegyelem szükségességét. A második, nagyon kis eséllyel bíró lehetőség az egész terv elnapolása. Ez is nagyon rossz választás lenne, hiszen azt mutatná, hogy a közös pénz nem is olyan fontos. A harmadik lehetőség, hogy a terv megvalósulása időben megindul, de csak kevés országgal. Ez kettévágná az uniót, és nagyon nagy bizonytalanságok elé állítaná az eurón kívül maradókat. És végül az a lehetőség, amiben Kohl bízik: hogy az országok nagyobb része valóban teljesíti a paramétereket. Nekem vannak eziránt kétségeim. Félek, hogy a fegyelem és az áldozatok elkerülése végett az államok az adatok kozmetikázásában keresik majd a megoldást. Mint ahogy azt Franciaország esetében máris látjuk.

MN: Az európai közös pénz nem állít-e valóban áthatolhatatlan falakat az újonnan jelentkező országok elé?

AM: Attól függ, milyen lesz ez a közös pénz. Ha szigorú feltételek szabályozzák, ahogyan én is szeretném, akkor valóban csak azok vehetnek részt benne, akik teljesítik ezeket a feltételeket. A bővítés igazi akadályait azonban nem a közös pénz, hanem a közös politikák, azokon belül is a közös agrárpolitika jelenti. Mivel az utóbbi lényege a nyugati parasztoknak nyújtott ártámogatás, vagyis a protekcionizmus, az új országok belépése és versenye nyilvánvalóan hihetetlenül megnövelné a rendszer költségeit. Ha választani kell, én persze a bővítésre szavaznék. Ez sokkal fontosabb, mint egy védhetetlen mezőgazdasági politika fenntartása.

Petőcz György

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.