A magyar elnökség és az uniós romastratégia - Térkép kell hozzá

  • B. Simon Krisztián
  • 2011. március 31.

Külpol

Április elején áll elő az Európai Bizottság a tagállamok romaintegrációs tevékenységét koordináló keretstratégiájával. A magyar elnökség feladata csak ezután következik: mi bábáskodunk a végleges szöveg felett. A stratégia úgy juttatna fejlesztési pénzt a romáknak, hogy nem kötné etnikai (ön)azonosításhoz a pályázást. A nyugati tagállamok pedig a konkrét feladatok dandárját keleti társaikra tolnák: ha kell pénz, megkapjátok, csak ide ne jöjjenek.
Április elején áll elő az Európai Bizottság a tagállamok romaintegrációs tevékenységét koordináló keretstratégiájával. A magyar elnökség feladata csak ezután következik: mi bábáskodunk a végleges szöveg felett. A stratégia úgy juttatna fejlesztési pénzt a romáknak, hogy nem kötné etnikai (ön)azonosításhoz a pályázást. A nyugati tagállamok pedig a konkrét feladatok dandárját keleti társaikra tolnák: ha kell pénz, megkapjátok, csak ide ne jöjjenek.

Nagy többséggel, 576 igen, 32 nem és 60 tartózkodó szavazattal fogadta el az Európai Parlament március elején Járóka Lívia fideszes EP-képviselő jelentését az unió romastratégiájáról. A stratégia kidolgozása és elfogadása a magyar EU-elnökség egyik prioritása: júniusig közös állásfoglalást kíván tető alá hozni a 27 tagú Európai Tanácsban. A stratégia az Európa 2020 program része lenne, amelynek célja, hogy a 20 és 64 éves kor közötti népesség foglalkoztatási szintjét a jelenlegi 69 százalékról 75-re emelje. Ezért hangoztatják a stratégia készítői, hogy megközelítésük inkább szociális és gazdasági, mint etnikai.

Mielőtt a kérdés a tanács elé kerül, még az Európai Bizottság is elkészíti a tagállami romaintegrációs stratégiák európai keretrendszeréről szóló javaslatát. "Fontos a megfogalmazás, hiszen a bizottság a felelősséget az állampolgárok jólétéért és jogaiért a tagállamoknál hagyná. Tehát Orbán Viktor nem fogalmazott teljesen pontosan, amikor kijelentette, hogy a magyar elnökség végére az uniónak lesz romairányelve" - vélekedett Bernard Rorke, a Nyílt Társadalom Alapítványok romaprogramjának igazgatója, aki azt is kiemelte, hogy Magyarországnak nagy érdemei vannak a stratégia megszületésében.

A bizottság készülő dokumentumának konkrét tartalmáról e pillanatban még csak spekulálni tudunk. A testület korábban hajlandónak mutatkozott bizonyos források átcsoportosítására a romaintegráció céljára - az EP-jelentés azt kérte, hogy legyen átjárhatóság az uniós pénzügyi alapok között, hogy komplex (oktatási, szociális, infrastrukturális) fejlesztési projektek jöhessenek létre. De forrásokban a szakértők szerint jelenleg sincs hiány, a baj inkább e pénzek hatékony felhasználásával van. Balog Zoltán társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár is többször hangoztatta, hogy a romaintegrációra szánt pénzeknek csak töredéke jutott célba. (Ez máshol sem megy könnyen: például az előző szlovák kormány a romákra szánt pénzekből 600 ezer eurót két focicsapatnak juttatott.)

A cselekvés motorjai

"Az EP-határozattal egyetértve abban reménykedem, hogy a bizottság együttműködik a tagállamokkal, és megreformálja az operatív programokat, hogy az európai finanszírozás összhangban legyen a marginalizált közösségek igényeivel. Jó lenne, ha a folyamatok kevésbé lennének bürokratikusak, a kivitelezésük felgyorsulna, és a roma közösségek végre részesülnének a nekik szánt támogatásokban" - mondja Rorke, aki szerint a tartós sikerhez a bizottságnak kellene vállalnia a felelősséget a koordinációért, a felügyeletért és a végrehajtásért. Viviane Reding, a bizottság alelnöke hangsúlyozta: építeni kívánnak a parlamenti jelentésben megfogalmazott javaslatokra. Forrásaink szerint ugyanezt ígérte Andor László, a testület foglalkoztatási és szociálpolitikai felelőse is. A magyar elnökség a maga tervezetét a tagállami kormányokat képviselő tanács számára a bizottság anyaga alapján fogja kidolgozni. "Itt válik igazán fontossá a magyar elnökség szerepe, hiszen a tanács mindig politikai döntéseket hoz" - vélekedett egy megkérdezett szakértő.

Manapság Európában kevesen mernek belekötni egy romaintegrációs stratégiába, főleg az után, hogy tavaly Nicolas Sarkozy francia elnök épp a romák miatt került összetűzésbe a bizottsággal. Miután Viviane Reding igazságügyi biztosként szokatlanul erős hangvételben ítélte el a francia államot, Nyugat-Európa is érintett lett egy mindaddig kelet-európainak számító problémában. De van egy prózaibb oka is a nyugati támogatásnak: nem szeretnék, ha a jövőben nagyobb számban vándorolnának hozzájuk romák, de azt sem, hogy túl sokat kelljen a probléma megoldásával foglalkozniuk. A romaintegráció minden nyűgét Kelet-Európára hagynák: a keretstratégia ki is fogja mondani, hogy a cselekvés motorjai a tagállamok lesznek. A munka nagy része tehát a nagy roma populációval rendelkező kelet-európai országokra hárul, és ha ők nem is ragaszkodnának foggal-körömmel a stratégia létrejöttéhez, Nyugat-Európa erőltetni fogja az elfogadását. Már csak azért is, hogy papírjuk legyen róla: a megoldás nem az ő felelősségük.

Balog Zoltán és Andor László pár hónapja a Heti Válaszban büszkélkedett el azzal, hogy hazánkban egyházi közösségek és nemzetközi hírű civil szervezetek dolgoznak évtizedek óta a romákért. Csakhogy ezek segítségére ez idáig nem tartottak igényt, amit számos magyar és nemzetközi civil szervezet közös közleményben kifogásolt. Március közepi válaszában Balog arra kérte a közlemény megfogalmazóit, hogy írják le a javaslataikat, amelyeket majd továbbítanak a bizottság felé. Ivan Ivanovtól, az Európai Roma Információs Iroda (ERIO) igazgatójától megtudtuk, hogy idáig a bizottság sem volt érdeklődőbb, nem tartott formális tárgyalást roma szervezetekkel: a feladatot egy belső munkacsoportra bízta.

"A romastratégia mögött egy szupertitkos társaság áll, semmilyen civil szervezettel nem állnak szóba, nem is tájékoztatják őket. Az, akit véletelenül bevonnak, igen szerencsésnek mondhatja magát" - tudtuk meg egy neve elhallgatását kérő szakembertől. Bennfentes vélemények szerint a titkolózás egyik oka, hogy a magyar elnökség felkészültsége hiányos, csak szalad az ügyek után. Egyetlen szerencséjük, hogy Járóka Lívia már régóta dolgozott egy javaslaton, amelynek fő gondolata váltást jelenthet a korábbi romaintegrációs politikához képest. Ez lenne a területi célzás - eszerint a romaügyeket a szegénység és elmaradottság felszámolását célzó stratégiába illesztenék bele. Az ő márciusban bemutatott szövege hosszas tárgyalások eredményeként született meg: hat frakció kísérte figyelemmel (a téma szocialista felelőse Göncz Kinga volt), konzultáltak civilekkel, az EP-ben nyilvános ülést tartottak róla, és a végső szövegbe vagy 70 módosító indítványt foglaltak bele.

Nem fontos, hogy ki roma

"A stratégia sokkal hatékonyabb és igazságosabb, ha nem származás szerint, hanem társadalmi-gazdasági jellemzők alapján határozza meg a célcsoportját" - nyilatkozta a magyar EU-elnökség honlapjának Járóka Lívia. A stratégia ezért nem akar azzal foglalkozni, ki roma és ki nem, csupán azt nézi, hogy mely területeken sűrűsödik a roma lakosság. Abból indul ki, hogy a legelmaradottabb kistérségekben viszonylag magas a romák száma, és fordítva: a romák nagy része elmaradott térségekben él. Járóka egy európai krízistérkép megrajzolását javasolta: az Eurostat és a nemzeti statisztikai hivatalok alapadataira építve kell a lehető legrészletesebben kijelölni a területi egységeket, hogy megállapíthassák a speciális igényeiket. Járóka szerint a meglévő adatok elegendőek lennének ehhez, míg Balog újabb adatgyűjtést tartott szükségesnek. A térkép április 8-án, a budapesti Roma Befogadási Platformon is fontos kérdés lesz.

A Narancsnak nyilatkozó szakértők szerint a térkép erős eszköz lenne az uniós intézmények kezében ahhoz, hogy a tagállamokon számon tudják kérni a romák integrációja érdekében tett konkrét lépéseket. A kérdésre, hogy a romastratégia miért támogatja a nem romákat is, azt a választ kaptuk, hogy a csoport megnevezése és kiemelése nem feltétlenül javítja a helyzetüket, hiszen a környezetük megváltozása nélkül az ő sorsuk sem fordul jobbra. Ugyanakkor ebben a mélyszegénység elleni stratégiában célszerű nevesíteni a romákat, hiszen így a bizottság a szociális alap és a területi fejlesztési alapok pénzének tervezése és elosztása során a kistérségek számára pályázati feltételként szabhatja meg a romák megsegítését és az antidiszkriminációs célokat, miként azt is, hogy minden térségnek a maga eszközeivel kell feltérképeznie, mennyien vannak a romái, kirekesztettek-e, és mit lehet tenni az érdekükben.

Az EP-jelentés szerint az unió mindeddig nem lépte át a puha jog kereteit, ez pedig önmagában nem volt képes előmozdítani a romák társadalmi integrációját. "Egy stratégia a puha jogtól jogi értelemben nem különbözik, ám mindenképp hatékonyabb eszköz, mivel konkrét cselekvési tervet tartalmaz, azaz konkrét szakpolitikai döntések alapjául szolgálhat" - vélekedik erről Tóth Balázs, a Magyar Helsinki Bizottság emberi jogi programjának vezetője.

Az ERIO szerint is jó kezdet lehet a stratégia. "Az unió hatóságai végre elkötelezték magukat. Most arra kell rávenni a tagállamokat, hogy vegyék komolyan ezeket a kérdéseket, rendszeres beszámolókat kell tőlük kérni a haladásról, majd kritizálni, vagy ha kell, szankcionálni" - mondja Ivanov. A javaslat azt ajánlja, hogy az Európai Bizottság ne szüntesse meg azt a romaügyi munkacsoportot, amelyet tavaly szeptemberben a romák társadalmi integrációjának vizsgálatára összehívott, hanem nyilvánítsa állandó testületté, amely felügyeli és koordinálja a tagállamok erőfeszítéseit. Járóka a BruxInfóval megosztotta azon ötletét is, hogy a bizottság létrehozhatna egy teljesítménytartalékot, amelyből megjutalmaznák a romaintegrációban élen járó tagállamokat.

A stratégia sikeréhez fontos lenne az is, hogy a magyar kormány jó példát mutasson a többi tagállamnak. Azt a szakértők sem vitatják, hogy Magyarországon vannak olyan közpolitikai gyakorlatok, amelyek előremutatóbbak és bátrabb hangnemet használnak, mint más országokéi. Ám ezek megvalósulása és eredményei már kérdőjelesek. Ráadásul a kormány jelenlegi politikája sem mutat a legjobb irányba. "Nem vonom kétségbe a magyar EU-elnökség elkötelezettségét, egyes hazai nyilatkozatok ugyanakkor - például az iskolai szegregáció 'hasznosságáról' - sajnálatosan szembemennek az európai iránnyal. Miközben a kormány Brüsszelben az európai uniós romastratégia lelkes támogatójának állítja be magát, addig a kormányzati intézkedések idehaza éppenséggel a társadalmi különbségek növeléséhez, a legsérülékenyebb társadalmi csoportok, így a romák további leszakadásához vezetnek" - vélekedett a Narancsnak Göncz Kinga.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.