A neves amerikai Magyarország-szakértő szerint Orbán és a többi populista képmutató szélhámos

  • G. M.
  • 2019. február 12.

Külpol

Anne Applebaum írt a populistákról a Washington Postba.

A képmutatás a magyarázat arra, hogy ezek a populisták miért ássák alá a sajtószabadságot, miért vonják befolyásuk alá az ügyészséget és a rendőrséget – írja a Washinton Postban megjelent publicisztikájában a neves történész, Kelet-Európa-, Magyarország-szakértő Anne Applebaum.

Applebaum arról ír, hogy az elmúlt hónapokban publicisták, elemzők és tudósok, „tintát pazarolva” próbálták megmagyarázni, kik is azok a populisták, milyen közös jellemzőik vannak. A történész szerint azonban eddig mindenki lyukra futott: szerinte nem a rasszizmus, nem az identitáspolitika, és még csak nem is a nacionalizmus az, ami összeköti Donald Trumpot és az európai populistákat.

false

 

Fotó: YouTube

Applebaum azt írja, hogy egyetlen jellemvonás van, ami összekapcsolja Trumpot, Andrej Babišt, Marine Le Pent és Orbánt Viktort, ez pedig nem más, mint a képmutatás. Szerinte ezek a politikusok nem a nép szószólói, hanem szélhámosok, és bár arról beszélnek, nem a Nyugat ellenségei ők, hanem olyan művészek, akik profitálni akarnak abból.

Applebaum több példával is alátámasztja az állítását: Trump például a bedminsteri golfklubjában éveken keresztül több illegális bevándorlót foglalkoztatott, alacsony bérért dolgoztatva őket. A szerző a cseh, szintén bevándorlásellenes Babišt is említi, akinek gyáraiban alulfizetett mongol, vietnami és ukrán munkások dolgoztak.

Orbán kapcsán arról ír Applebaum, hogy bár a magyar miniszterelnök magát a migráció és az Európai Unió ellenségének festi le, kormánya valójában letelepedési kötvényprogramot futtatott, amely több mint 19 ezer embernek tette lehetővé, hogy letelepedjen Magyarországon. A történész megemlíti, hogy Orbánhoz közeli emberek pedig személyesen is jól jártak az EU-s támogatásoknak köszönhetően.

Applebaum szerint a képmutatás a magyarázat arra, hogy ezek a populisták miért ássák alá a sajtószabadságot, miért vonják befolyásuk alá az ügyészséget és a rendőrséget. A szerző azt írja, hogy a képmutatás a válasz arra is, hogy miért hazudnak a populisták. „A magánérdekük nagyon különbözik attól, mint amit a nyilvánosság felé mutatnak, és nem akarják, hogy ezt más is megtudja” – teszi hozzá a történész.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.