A neves amerikai Magyarország-szakértő szerint Orbán és a többi populista képmutató szélhámos

  • G. M.
  • 2019. február 12.

Külpol

Anne Applebaum írt a populistákról a Washington Postba.

A képmutatás a magyarázat arra, hogy ezek a populisták miért ássák alá a sajtószabadságot, miért vonják befolyásuk alá az ügyészséget és a rendőrséget – írja a Washinton Postban megjelent publicisztikájában a neves történész, Kelet-Európa-, Magyarország-szakértő Anne Applebaum.

Applebaum arról ír, hogy az elmúlt hónapokban publicisták, elemzők és tudósok, „tintát pazarolva” próbálták megmagyarázni, kik is azok a populisták, milyen közös jellemzőik vannak. A történész szerint azonban eddig mindenki lyukra futott: szerinte nem a rasszizmus, nem az identitáspolitika, és még csak nem is a nacionalizmus az, ami összeköti Donald Trumpot és az európai populistákat.

false

 

Fotó: YouTube

Applebaum azt írja, hogy egyetlen jellemvonás van, ami összekapcsolja Trumpot, Andrej Babišt, Marine Le Pent és Orbánt Viktort, ez pedig nem más, mint a képmutatás. Szerinte ezek a politikusok nem a nép szószólói, hanem szélhámosok, és bár arról beszélnek, nem a Nyugat ellenségei ők, hanem olyan művészek, akik profitálni akarnak abból.

Applebaum több példával is alátámasztja az állítását: Trump például a bedminsteri golfklubjában éveken keresztül több illegális bevándorlót foglalkoztatott, alacsony bérért dolgoztatva őket. A szerző a cseh, szintén bevándorlásellenes Babišt is említi, akinek gyáraiban alulfizetett mongol, vietnami és ukrán munkások dolgoztak.

Orbán kapcsán arról ír Applebaum, hogy bár a magyar miniszterelnök magát a migráció és az Európai Unió ellenségének festi le, kormánya valójában letelepedési kötvényprogramot futtatott, amely több mint 19 ezer embernek tette lehetővé, hogy letelepedjen Magyarországon. A történész megemlíti, hogy Orbánhoz közeli emberek pedig személyesen is jól jártak az EU-s támogatásoknak köszönhetően.

Applebaum szerint a képmutatás a magyarázat arra, hogy ezek a populisták miért ássák alá a sajtószabadságot, miért vonják befolyásuk alá az ügyészséget és a rendőrséget. A szerző azt írja, hogy a képmutatás a válasz arra is, hogy miért hazudnak a populisták. „A magánérdekük nagyon különbözik attól, mint amit a nyilvánosság felé mutatnak, és nem akarják, hogy ezt más is megtudja” – teszi hozzá a történész.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.