Atomvita: Dúsított Irán

  • Dobrovits Mihály
  • 2004. szeptember 23.

Külpol

Irak után a Közép-Keleten újabb világkonfliktus körvonalai rajzolódnak. Irán nem tud, de nem is akar elszámolni a búsahri atomerõmûben folytatott tevékenységérõl, miközben a világ nem tud és nem is akar hinni neki. Az iráni nukleáris potenciált fenyegetésnek érzõ Izrael késznek mutatkozik a "megelõzõ csapásra", Irán pedig késznek mutatkozik erre a lehetõ leghatározottabban reagálni.

Katonai erejét tekintve Iránnak aligha lehet félnivalója. Háromszázezres szárazföldi hadseregét 14 500 fõnyi hadiflotta és harmincötezres légierõ támogatná, nem szólva a szintén háromszázezernyi önkéntes iszlám gárdistáról. Természetesen az iszlám köztársaság békeidõben nem tart fegyverben ekkora állandó haderõt, e számok 1987-re, az iraki-iráni háború csúcspontjára voltak jellemzõk. Jól mutatják viszont, hogy kemény dióba haraphat, aki Iránra feni a fogát.

Irán más

Az Egyesült Államok vezette koalíciók csapásai alatt pillanatokon belül összeomlottak a helyi diktatúrák. Afganisztán és Irak már évtizedek óta a nemzetközi közösség páriájának számított, szinte mindenki óvakodott kapcsolatot tartani velük. Gazdaságuk összeomlott, civil társadalmuk nem létezett, s a hatalmat úgy-ahogy kézben tartó totalitárius rendszerek csak az ország egy részét tudhatták a magukénak.

Irán azonban nem ilyen ország. Gazdasága, ha nem is virágzik, kielégítõen mûködik ahhoz, hogy az összeomlás és a nyomor ne fenyegesse a lakóit. A GDP növekedése az elmúlt két évben 6-7 százalék volt, s a szakértõk ezt tartós tendenciának ítélik. A hanyatlás nem is illene össze azzal a ténnyel, hogy Irán a világ második legnagyobb olaj- és földgázkészletének a birtokosa. Az utóbbi idõk felfedezéseivel jelenleg a világ olajkészleteinek 9, földgázkészleteinek 15-17 százaléka felett rendelkezik. A gazdaság teljesítménye összességében meghaladja a százmilliárd dollárt. A szénhidrogénekbõl származik exportbevétele 80-85 százaléka, az állami költségvetés fele és a GDP negyede. A szénhidrogénexportból Irán 2004-ben 27,5 milliárd dollárra számíthat, ez 3,5 milliárd dollárral haladhatja meg a tavalyi hasonló bevételeit. Irán technológiai exportõrré is elõlépett, fõként a nyelvileg rokon s koldusszegény Tádzsikisztán irányába. (Teherán 400 millió dolláros közremûködésével fejezik be a Tádzsikisztánban 1989 óta épülõ szangtudái vízi erõmûvet.) Igaz, más tekintetben az ország aligha dicsekedhet hasonlóan délceg eredményekkel, a nem szénhidrogénekbõl származó exportbevételei nem érik el az évi ötmilliárd dollárt.

Teherán Amerika minden nyomásgyakorlási kísérlete ellenére sem vált a nemzetközi közösség kitaszítottjává. Normális diplomáciai és kereskedelmi kapcsolatokat tart fenn az Egyesült Államokon és Izraelen kívül világ legtöbb országával. Ami az iráni iszlám rezsim jellegét illeti, a nemzetközi politológiai szakirodalom szerint a tekintélyelvû, de nem totalitárius minõsítést kaphatná. Létezik civil társadalom, léteznek politikai mozgalmak és alkotmányos intézmények, még ha szoros keretek közt kell is élniük. A rezsim szilárdan a kezében tartja az ország és a társadalom egészét. S ha a lakosság többsége bõvítené is szabadságjogait, nincs komoly erõ, amely ezt valamely külsõ hatalom beavatkozásával képzelné el. Éppen ellenkezõleg, már az iraki-iráni háború is megmutatta: az irániak, ha kell, politikai elkötelezettségüktõl függetlenül is készek harcolni hazájukért.

Milyen Irán?

A belpolitikai folyamatokat szokás úgy bemutatni, mint a "keményvonalas mullák" és a "reformisták" küzdelmét. E fõ vonalaiban igaz képlet közelrõl nézve korántsem ilyen egyszerû. A reformpárt élén is vallástudósok állnak, s a konfliktusok a körül jegecesednek ki, hogy ki mennyire tágítaná az iszlám forradalom által kijelölt határokat. Erõszakkal azonban jószerivel senki sem akarja bolygatni õket; az iszlám köztársaság kereteinek szétfeszítése az ország széteséséhez vezetne. Ugyanakkor távolról sem mindegy, hogy ki milyen szerepet szán a klérusnak, illetve az élén álló imám által gyakorolt velayet-e faqíhnak, a vallásjogi vezetésnek. (A síita iszlám tanítása szerint Ali, illetve követõi, az imámok Allah által felhatalmazott látható fejei és iránymutatói a hívõk közösségének. A tizenkettedik imám, a mahdí visszatértéig az imámok szerepét a klérus vezetõi gyakorolják, ez a velayet-e faqíh.) Az iszlám forradalomig ez a szerep elsõsorban erkölcsi volt, Khomeini azonban a valódi politikai hatalom forrásává tette.

Irán lakóinak legalább háromnegyede büszkén vallja magát az õsi iráni kultúra örökösének. Az összlakosság 51-58 százalékát alkotó perzsák jobbára az ország középsõ, sivatagos területeinek oázisaiban koncentrálódnak, míg a termékeny területek és a természeti kincsek inkább a nemzetiségek lakta peremterületeken találhatók. Az 1979-es iszlám forradalom egyik döntõ momentuma volt, hogy a sah nacionalista diktatúrája után a síita iszlám és az iráni hagyomány kettõsségén alapuló, a lakosság túlnyomó többsége által közösen vállalható identitást adott az országnak.

A Mohammad Khatamí elnök vezette reformerõk és a konzervatívok közti feszültség ugyanakkor kétségtelenül élesedik - valószínûleg épp a kezdõdõ gazdasági fellendülés hatására. Jól példázta ezt a török-osztrák Tepe-Akfen-Vie (TAV) konzorcium által épített 475 millió dolláros presztízsberuházás, a Teherántól 45 kilométerre elterülõ Imám Khomeini Nemzetközi Repülõtér megnyitása körüli huzavona is. A repülõtér elsõ terminálját idén májusban adták volna át a forgalomnak, ám a katonák erõvel megakadályozták a szerintük "Irán biztonságán és nemzeti büszkeségén foltot ejtõ" "idegen" beruházás üzembe helyezését. A repülõteret végül az állami légitársaság irányításával sikerült megnyitni. A kormányzat "illegálisnak" minõsítette a gárdisták akcióját, kártérítést helyezett kilátásba, és kitart amellett, hogy a repülõtér második terminálját is ugyanez a konzorcium építse meg. A hadsereg meg ahhoz ragaszkodik, hogy az érvényes törvények értelmében ez a szerzõdés - biztonsági okokból - nem jöhet létre. Bár egyes magyarázatok szerint a konzervatívok a szerintük túl barátságos török-izraeli viszony okán léptek fel ilyen elánnal, hihetõbb, hogy a konzervatív erõk - februári törvényhozási gyõzelmük után - már a 2005-ös elnökválasztásra treníroztak akciójukkal. A küzdelem tétje az, hogy mi történjék a magas olajjövedelmeknek köszönhetõen prosperáló iráni gazdasággal: megnyíljék-e a külföldi befektetõk elõtt, vagy tovább uralkodjék az országban az iszlám törvényekkel és a nemzeti büszkeséggel magyarázott tisztes szegénység. Irán a politikai küzdelmek vámján akár el is veszítheti azt, amit a gazdasági fellendülés révén keresett. Pedig a népességrobbanás miatt az elkövetkezõ idõben évente legalább nyolcszázezer munkahelyet kellene teremteni csak ahhoz, hogy a jelenlegi magas munkanélküliségi ráta ne emelkedjék tovább.

Modernizációs stratégiák

Az ellentétek mögött tehát konkrét gazdaságpolitikai felfogásbéli eltérések éppúgy találhatók, mint a modernizációs stratégiák különbözõsége. Az elemzõk hajlamosak figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy az iráni iszlám forradalom - az állagmegõrzõ pakisztáni diktatúrával és a modernizációellenes afganisztáni tálib rezsimmel ellentétben - már hatalomra kerülésekor határozott modernizációs programot hirdetett. A forradalmat elõkészítõ gondolkodók, Dazsál Áli Ahmed, Dr. Ali Saríatí és társaik Párizsban szopták a baloldali radikalizmus és az egzisztencializmus eszmei emlõit; meggyõzõdésük szerint az iszlám forradalom hatására magához tért Irán (s általában az iszlám eszmerendszer) alkalmas lehet arra, hogy a "két sárkány" (Amerika és a Szovjetunió) meg az északi kapitalizmus által gúzsba kötött Dél, azaz a harmadik világ felszabadító erejévé legyen. Ez az ideológiai konstrukció nem sokban különbözik Teng Hsziao-ping híres 1974-es beszédétõl, amelyben a kínai vezetõ meg-hirdette a maga "három világrendszer" elméletét.

Bár a világ elnyomott nemzetei éppúgy nem siettek Irán védõszárnyai alá, ahogy (kevés kivételtõl eltekintve) Mao Ce-tung vörös zászlaja is hidegen hagyta õket, Iránban az iszlám forradalom valóban modernizációt hozott. Nem mintha az iraki-iráni háborúba süllyedt rezsimnek sok választása lett volna. A túlélés egyetlen záloga az erõltetett képzés volt, ezen belül a hirtelen fontossá lett nõi munkaerõé is. A háború utáni másfél évtized reformküzdelmei (a klérus kamarillaharcán kívül) viszont éppen azzal függtek össze, hogy az ország a társadalmi problémáit a konzervatívok javasolta úton oldja-e meg, azaz a szabadpiac korlátozásával, az állami munkahelyteremtéssel és a nõk kivonásával az oktatási és munkaerõpiacról, vagy a szabadpiaci nyitással, vállalva annak minden hátulütõjét.

Csapok, papok

Ez a kétféle tónus jól kiütközik az iráni vezetésnek a legutóbbi válsággal kapcsolatos reakcióin is. A mérsékeltebb kommentárok üdvözlik az Európai Unió jószolgálati közbenjárását, és arról igyekeznek biztosítani a világot, hogy a búsahri nukleáris program békés célokat szolgál. Ez nagy valószínûséggel igaz is, mivel ha Iránnak bármiféle, a világ elõl eltitkolni való fegyverzete van, akkor azt a Teherántól harminc kilométerre délnyugatra fekvõ parcsini titkos kísérleti bázison dugdossák. Miközben Teherán alkalmasint ígéretet tesz Búsahr megnyitására, a Parcsin ellenõrzésére vonatkozó kérdéseket a leghatározottabban elutasítja. Legalább ennyire jellemzõ, hogy a helyi sajtóban rendre hallani olyan hangokat is, amelyek az olvasót bonyolult történeti példázatok segítségével világosítják fel arról, hogy a közvetíteni igyekvõ brit-francia-német trojka tagjai voltaképpen az Amerika csatlósaivá vált egykori gyarmatosítók, illetve hogy a Nyugat úgy viselkedik, mint a Szászánida királyok Iránban: elzárja a néptõl a tudás csapjait. Az iráni sajtó Abdul Kalam indiai elnök szavait is idézte, aki szerint a Nyugat minden politikai és jogi eszközt meg fog ragadni, hogy az egykori harmadik világ feltörekvõ tagjait visszaszorítsa félperiferikus helyzetükbe.

E szavak egy része olcsó propagandafogás, más részük kemény piaci igazság. Ugyanakkor azt is tudomásul kell venni, hogy a versenyhátrányok leküzdésének nem az elzárkózás és a nukleáris arzenál fejlesztése a megfelelõ módja.

Dobrovits Mihály

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.