Az Egyesült Államok garantálja Japán biztonságát

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. április 17.

Külpol

Ha kell, atomfegyverekkel.

Az Egyesült Államok megújította biztonsági garanciáját Japánnak, ez szükség esetén atomfegyverek bevetésére is vonatkozik – derül ki a Joe Biden amerikai elnök és Szuga Josihide japán miniszterelnök pénteki washingtoni találkozóját követően közzétett közös nyilatkozatból.

A dokumentum szerint Washington biztonsági garanciája kiterjed a Kína által magáénak tulajdonított, ám japán fennhatóság alatt álló lakatlan Szenkaku- (kínaiul Tiaojü-) szigetekre is a Kelet-kínai-tengeren.

Washington szükség esetén habozás nélkül teljesíti vállalt kötelezettségét Japán védelmére "minden képességével", ideértve a nukleáris képességeit is – áll a nyilatkozatban. Az amerikai kormány elítél "minden egyoldalú cselekedetet, amely Japán ellenőrzését hivatott aláásni a Szenkaku-szigetek felett".

A vitatott hovatartozású szigetek körül az utóbbi időben többször is kínai hajók jelentek meg, további súrlódást okozva a két ország viszonyában. Az Egyesült Államok atomarzenáljával Japán védhatalmának számít. A szigetország területén több ezer amerikai katona állomásozik.

 A közös nyilatkozatban Japán és az Egyesült Államok az indiai- és csendes-óceáni térség hajózásának biztonságát emelte ki a nemzetközi joggal összhangban, különös tekintettel a Kelet-kínai- és a Dél-kínai-tengerre, ahol a pekingi vezetés területi követeléseket próbál érvényesíteni. A két szövetséges ország emellett hangsúlyozta a béke és biztonság fontosságát a Tajvani-szorosban. Kína saját területének tartja Tajvant.

 A japán kormányfő az első külföldi vezető, akit hivatalos látogatáson fogadott az amerikai elnök, amióta hivatalba lépett. Szakértők szerint ez a lépés is azt mutatja, hogy Washington központi szerepet szán Japánnak abban a törekvésében, hogy csökkentse Kína egyre növekvő befolyását.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.