Az EU-s választók fele az unió szétbomlását, harmada pedig háborút is lát a jövőben

  • narancs.hu
  • 2019. május 16.

Külpol

Főleg azok, akik a választáson várhatóan szélsőséges pártra fognak szavazni.

Kifejezetten borúlátóak az Európai Unió választói a Külkapcsolatok Európai Tanácsának (ECFR) felmérése szerint. Széthullás, háború - ezek az elképzelhetőnek tartott jövőképek kulcsszavai - ír az Index az adatok összefoglalásáról.

A felmérés szerint az EU polgárok több mint fele szerint 10-2 éven belül az unió felbomlik, 30 %-uk pedig azt is elképzelhetőnek tartja, hogy háború tör ki a tagállamok között. Pedig a szövetség épp utóbbi elkerülésére jött létre anno - teszik hozzá.

A felmérést 14 orszég adatai alapján végezték, míg Franciaországban, Németországban, Belgiumban, Olaszországban, Hollandiában, Ausztriában, Szlovákiában, Romániában, Görögországban, Csehországban és Lengyelországban a válaszadók fele szerint széthullik az EU, addig csak a védek, a dánok és a spanyolok többsége gondolta ennek ellenkezőjét.

Az adatok alapján a háborút is vizionalizásló vélemények azok körében voltak erősebbek, akik az EP választáson várhatóan szélsőséges pártra fognak szavazni.

"A felmérésben részt vevő államokból az Európai Parlament tagjainak 80 százaléka kerül majd ki, ennek alapján lehet mondani, hogy a Parlament még inkább megosztott lesz, ami megbéníthatja az EU működését" - írják.

A keleti és nyugati orszégok közti egyre mélyülő szakadékot is megemlítik, példaként Orbán Viktort felhozva mint nacionalista korményfőt, aki beszédeiben a bevándorlókat veszi célba és antiszeminta kampányt indított volt mentora, Soros György ellen. Hozzáteszik, hogy emellett Romániával, Lengyelországgal és Magyarországgal szemben komoly jogállamisági kifogások is felmerültek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.