Breivik börtönben marad

Külpol

A bíróság elutasította a neonáci norvég tömeggyilkos feltételes szabadon bocsátási kérelmét.

A szélsőjobboldali, neonáci Anders Behring Breivik 2011 júliusában a békeidők legsúlyosabb támadását követte el Norvégiában. Oslóban gépkocsiba rejtett pokolgéppel nyolc embert ölt meg, majd a baloldali Munkáspárt ifjúsági táborában hatvankilenc embert – többségükben fiatalokat – lőtt agyon.

A negyvenkét éves Breivik 21 éves börtönbüntetését tölti, amely korlátlanul meghosszabbítható, ha továbbra is veszélyt jelent a társadalomra. Azonban a tömeggyilkos tíz év után feltételes szabadon bocsátási kérelmet nyújtott be.

„Fennáll a kockázata annak, hogy Breivik ismételten olyan magatartást tanúsít, amely a július 22-i terrortámadások elkövetéséhez vezetett”

– áll a szabadon bocsátási kérelmet elutasító Telemark járási bíróság indoklásában.

Breivik egyébként náci karlendítéssel lépett a bíróság elé januári meghallgatásán, zakójára és táskájára a fehérek felsőbbrendűségét hirdető jelmondatot tűzött, de feltartott egy táblát is ugyanezzel a szöveggel, és egy norvég neonáci mozgalom vezetőjeként mutatkozott be:

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezedigitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."