Brutális rendőri erőszakról számolnak be a kiengedett fehérorosz tüntetők

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 14.

Külpol

"A fogház tulajdonképpen kínzókamrává vált" – mondták.

A fehérorosz belügyi hatóságok szabadon engedik az összes tüntetőt, akit az elmúlt napok tömeges tüntetésein vettek őrizetbe – jelentette péntekre virradó éjjel Minszkből a TASZSZ orosz hírügynökség.

A tut.by internetes hírportál közlése szerint a főváros Okresztina utcai fogházához az éjjel megérkezett Aljakszandr Barszukov belügyminiszter-helyettes, aki újságírók előtt kijelentette, hogy péntek hajnali 6 óráig minden őrizetest szabadon engednek a fogházból.

"Hajnali hatra mindenkit szabadon engedünk" – mondta a TASZSZ szerint Barszukov, nem sokkal azután, hogy felettese, Jurij Karajev belügyminiszter utasítást adott a szabadon bocsátásokra. Az elengedett tüntetők egy része a Reuters hírügynökség szerint arról beszélt, hogy zsúfolt cellákban töltötték fogságukat és bántalmazások érték őket.

Ugyanezt mondta a BBC-nek több szabadon engedett fogoly. Egy férfi meg is mutatta a BBC-nek a rendőri erőszak nyomait a testén, majd elmondta, hogy folyamatosan verték az embereket, arra kényszerítették őket, hogy egész éjjel az udvaron álljanak.

Az Amnesty International jogvédői szerint a letartóztatott emberek arról számoltak be, hogy meztelenre vetkőztették őket, megverték és nemi erőszakkal fenyegették őket. A jogvédőknek a kiszabadult foglyok azt mesélték, hogy a rendőrök földre kényszerítették őket, a mocsokban kellett feküdniük, miközben folyamatosan ütötték és rúgták őket. "A fogház tulajdonképpen kínzókamrává vált" – mondták.

Egy BBC-s újságíró megosztott egy hangfelvételt is, ahol hallani lehet az Okresztina utcai fogházból kiszűrődő sikolyokat.

Szabadon engedett fehérorosz tüntetők

Szabadon engedett fehérorosz tüntetők

Fotó: MTI/EPA

 

A belügyminiszter elítélte a hatóság emberei ellen az elmúlt napokban elkövetett állítólagos támadásokat, ugyanakkor bocsánatot kért a hatósági fellépések során ártatlanul megsérült emberektől.

Fehéroroszországban csütörtökön már ötödszörre vonultak utcára az emberek a vasárnapi elnökválasztás óta, amelyen az előzetes eredmények szerint a hivatalban lévő Aljakszandr Lukasenka a szavazatok 80,08 százalékával győzött. Az ellenzék kétségbe vonta a választás tisztaságát és országszerte tüntetéseket, sztrájkokat szervezett. A hatóságok brutálisan léptek fel a tüntetőkkel szemben, és országszerte mintegy 6700 embert vettek őrizetbe, két tüntető pedig életét vesztette.

(MTI, BBC)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.