Elkészült a Notre-Dame új födémszerkezete

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. március 10.

Külpol

A 2019-ben leégett párizsi székesegyházat december 8-án szeretnék újból megnyitni a hívők és a látogatók előtt.

Elkészült a párizsi Notre-Dame-székesegyház hajójának födémszerkezete, amely a huszártoronnyal együtt lett a 2019. évi tűzvész martaléka – jelentette be a helyreállítással megbízott vállalat egy fényképpel, amelyen az ácsok és fafaragók láthatók az újjáépített gerendázaton.

A fotó, amelyet azóta internetezők ezrei lájkoltak, körbejárta a közösségi portálokat, amióta a vállalat péntek este közzétette Rebatir Notre-Dame de Paris (A Notre-Dame újjáépítése) című Facebook- és Instagram-oldalán.

A fotón a masszív tölgyfagerendák között a mesterek láthatók védősisakban, a szerkezet tetején ott a hagyományos bokréta.

A szentély gerendázata, amely szintén beomlott a tűzvészben, januárban készült el. Befejezéséhez közeledik a huszártorony is, amely azonos a XIX. században Eugene Viollet-le-Duc által tervezettel: jelenleg az ólomborítást helyezik el, és fokozatosan bontják a tornyot körülvevő állványzatot.

A párizsi nyári olimpiai játékok idején (július 26. és augusztus 11. között) már szabadon látható lesz a huszártorony, a székesegyház pedig várhatóan december 8-án nyílik meg a nagyközönség előtt.

Rachida Dati kulturális miniszter pénteken művészeti bizottságot nevezett ki, amely kiválasztja majd azt a művészt és üvegesmestert, aki hat modern ablaküveget készít a székesegyház egyes kápolnáiba. Az Emmanuel Macron francia elnök kívánságára készülő modern üvegablakokat hat kápolnában helyezik el, várhatóan 2026-nál nem előbb.

A 2019. áprilisi tűzvészben megrongálódott székesegyház ötéves munka után nyílik meg. Az épület környékét fokozatosan újítják fel 2025 és 2028 között.

 

A címlapkép forrása is a Notre-Dame újjáépítése nevű Facebook-oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.