Kortárs ólomüveg ablakokat tenne a Notre-Dame-ba a párizsi érsek

  • narancs.hu
  • 2023. december 26.

Kultúra

Eddig 120 ezren írták alá az ötlet elleni petíciót.

Párizs érseke hat darab kortárs ólomüveg ablakot szeretne a Notre-Dame templomhajójának egyik oldalkápolnájába, Laurent Ulrich erről egy december elején írt levelében tájékoztatta Macron elnököt. Elképzelései szerint pályázatot írnának ki a művészeknek, majd választanának a beérkezett tervek közül. Macron nem zárkózott el az ötlettől, hanem azt ígérte, hogy december 8-án – a tervezett újranyitás előtt pontosan egy évvel – úgyis meglátogatja az épületet, és a helyszínen megvizsgálja a kérdést. Így is tett, és a látogatása után közölte, hogy támogatja az ötletet – írja összeállításában a telex.hu.

A cserére kijelölt ablakokat Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc tervezte, az az építész, aki a 19. század közepén a tornyot is hozzáépítette az épülethez.

A szóban forgó hat ablak nem sérült meg a tűzben, a terv szerint egy az újonnan létrehozott Notre-Dame Múzeumban állítanák ki őket.

Két nappal később, december 10-én az elképzelés ellenzői – akik szerint vandalizmus lenne a csere – online petíciót indítottak, "Őrizzük meg Viollet-le-Duc ólomüvegablakát a párizsi Notre-Dame-ban!" címmel. A felhívást azóta több mint 120 ezer olyan ember írta alá, akik szerint a változtatás tönkretenné a történelmi épület harmóniáját.

Didier Rykner, a petíciót létrehozó La Tribune de l'Art magazin alapítója szerint

sokkal jobb kortárs gesztus lenne, ha a székesegyház északi tornyához rendelnének új ablakokat, ahol a tűzoltók a leghevesebben küzdöttek az épület megmentéséért.

A székesegyháznak azon a részen ugyanis ólomüveg ablakok nélküli öblei vannak, amelyeket csak tejüveg tetőablakok zárnak le. Ezeknek az ablakoknak kortárs ólomüveggel való beépítése nem rontaná az eredeti harmóniát, sőt jót is tenne a székesegyháznak" – írta Rykner, aki a téma elismert szakértője.

"Az északi toronyban küzdöttek életüket kockáztatva a tűzoltók a lángokkal, így az itt elhelyezett új ablakoknak szimbolikus szerepe is lenne, egyfajta tisztelgés a tűzoltók előtt. Anélkül tenni új ólomüvegablakokat a Notre-Dame-ba, hogy Viollet-le-Duc eredeti művét vandál módon megrongálnák, ám a majdani látogatóknak újabb látnivalót nyújtani: ez a megoldás mindenkinek megfelelne" – írta Rykner.

Notre-Dame-K_EPA20190424142_top_story_lead.jpg

 
A leégett Notre-Dame Párizsban.

Nem ez az első változtatási ötlet a 2019-es tűzben megsérült épülettel kapcsolatban. Néhány órával a tűzvész után Macron arra célzott, hogy a székesegyház újjáépítésében támogatná a ”kortárs gesztusokat", és felvetette egy új torony építésének ötletét is. A heves tiltakozása hatására az elnök elállt ettől az ötlettől, a novemberben felállított új, 96 méteres torony külsőre pontosan megegyezik a lángok által elpusztított toronnyal. A székesegyház 2024. december 8-án nyitja majd meg újra kapuit.

Idehaza a "heves tiltakozások" kevéssé hatékonyak, az egyik legjelentősebb műemléket, a zsámbéki romtemplomot például, lehet, teljesen újraépítik:

A nyitóképen Emmanuel Macron francia elnök (b) és Edouard Philippe miniszterelnök (j) a lángoló párizsi Notre Dame székesegyházat nézi.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.