Eltemették Navalnijt

  • narancs.hu
  • 2024. március 1.

Külpol

Több ezren gyűltek össze a temető körül. 

Nem sokkal péntek délután kettő óra előtt elkezdődött Alekszej Navalnij orosz ellenzéki vezető temetése. A BBC beszámolója szerint a Moszkvában található temetőben a gyászolók utolsó tiszteletüket teszik a koporsójánál. 

 
Hozzátartozók Alekszej Navalnij gyászmiséjén - középen a szülei - a moszkvai Istenanya Ikonja ortodox templomban
Forrás: MTI/AP

Több ezren összegyűltek a temető körül. Két órával a búcsúztatás előtt Navalnij csapata nehézségekbe ütközött a megszervezésben, a családtagok a holttestet sem kapták meg időben. Mivel hivatalosan az orosz lapok nem számolnak be a temetésről, az elhunyt ellenzéki vezető csapata hozott létre műsort erre a célra: a Korrupcióellenes Alapítvány élőben közvetíti az eseményeket (és a temetés után is még hosszan streamelte az összegyűlt tömeget).

 
Alekszej Navalnij orosz ellenzéki politikus koporsóját viszik a moszkvai Istenanya Ikonja ortodox templomban tartott gyászmisét követően
Fotó: MTI/EPA/Szergej Ilnyickij

Reggel óta erős rendőri jelenlét kíséri a búcsúztatást. Miután Navalnij koporsóját a gyásszertartás után kivitték a templomból, és visszatették a halottaskocsiba, az ideérkező tömeg azt skandálta, hogy „köszönjük Alekszej!”, egyesek pedig rózsákat és szegfűket is dobáltak az útra. Mások azt kiabálták: „Hóhérok!”. 

Mindeközben Szijjártó Péter külügyminiszter "A béke 0. feltétele: a párbeszéd"–felütéssel posztolt egy rövid videót, amelyben régi barátjával, a neki Barátságért-érdemérmet adó Szergej Lavrovval nevetgél, azon a napon, amikor mindenhol Alekszej Navalnij temetésével foglalkozik a média.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.