Elrabolt ukrán gyerekek után kutattak, de Elon Musk megvonta a támogatásukat

  • narancs.hu
  • 2025. március 14.

Külpol

A Yale humanitárius programja is áldozatul esett a világ leggazdagabb embere pusztító munkájának.

Az újonnan felállított kormányzati hatékonysági szervezet, a „DOGE” megvonta annak a különleges programnak a finanszírozását, amelyet Yale Egyetem indított azért, hogy segítsen megtalálni azokat az ukrán gyerekeket, akiket oroszok raboltak el a szüleiktől – írja a The i Paper.

A szervezetet a világ egyik leggazdagabb embere, Elon Musk irányítja. A Tesla és a SpaceX tulajdonosa, aki maga több milliárdos megbízásokat kapott a Biden-adminisztrációtól, most Donald Trump legfőbb támogatója. Az általa vezetett, félkormányzati költséghatékonysági szervezet azzal keltett feltűnést, hogy a „woke-ellenesség” jelszavával a rákellenes programoktól kezdve az egyenlőségi törekvésekig minden kormányzati és humanitárius program finanszírozását leállította. Musk a legutóbbi kereszténykonzervatív CPAC-találkozón felajzott hangulatban, láncfűrésszel hadonászva ünnepelte a civil támogatások megnyirbálását.

A Yale Egyetemen működő csapat nyílt forrású technológiák segítségével követte nyomon az Oroszországba hurcolt gyermekek hollétét, és segítette a hazaszállításukat. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az ukrajnai háború kirobbanása óta legalább 20 ezer gyereket raboltak el az oroszok, akiket erőszakkal „oroszosítanak” és új szülőkhöz adnak. Erről maga Vlagyimir Putyin orosz elnök is nyíltan beszél, több propagandavideójában személyesen üdvözöl olyan szülőket, akik elrabolt ukrán gyerekeket adoptáltak. A hágai Nemzetközi Bíróság többek között ezért emelt vádat az orosz elnök ellen, aki tagadja, hogy bűncselekményt követnének el az országában: a Kreml szerint csak „elhagyott” gyerekeket adnak új szülőkhöz.

Az oroszosítási program vezetője a Putyin bizalmát élvező Maria Lvova-Belova gyermekjogi biztos. A procedúrához tartozik, hogy a gyerekeket átjuttatják a fronton, új papírokat kapnak, majd szülőkhöz szervezik őket. Gyakran azzal az ürüggyel viszik el a kiskorúakat, hogy olyan diagnózist állítanak ki róluk, amit csak Oroszországban lehet kezelni.

A Yale Humanitarian Research Lab együttműködött az ukránokkal, a Zelenszkij által alapított Bring Kids Back UA jelentése szerint eddig mindössze 1240 gyereket sikerült hazahozni. A lap szerint a Yale munkája kulcsfontoságú volt sok gyerek megtalálásában.

A külföldi támogatások megvágását a Trump-kormányzathoz tartozó Peter Marocco irányítja, aki személyesen is felkeresett civil szervezeteket, hogy felmérje az ott végzett munkát. A támogatások újbóli folyósítását brit képviselők is kérik az amerikai kormánytól, de a britek arra is hajlandóak lennének, hogy átvegyék a programot.

A The i Paper cikke több megrázó esetről is beszámol. Herszonban, ahol oroszbarát hatóságok működtek, az iskola osztálykirándulást szervezett. Egy, a cikkben megszólaló anya elengedte a 15 éves lányát, akit két hét múlva sem látott viszont. Azt az információt kapta, hogy a lányát „evakuálták”, de ha látni akarja, utánaköltözhet Oroszországba. A 444.hu napokban közölt dokumentumfilmje ennél csak durvább történetekkel szolgál.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.