Erasmus: EU-biztos cáfolja Gulyás Gergely kijelentését

  • narancs.hu
  • 2023. július 31.

Külpol

Több mint 8000 magyar egyetemista külföldi tanulmányai forognak továbbra is kockán.

Az EU költségvetési biztosa nem hisz abban, hogy meg lehet menteni az vagyonkezelő alapítványi formában működő magyar egyetemek Erasmus-pénzeit. Johannes Hahn a Bloombergnek múlt héten azt mondta:

a szokásos eljárás az lett volna, hogy május végére, június elejére megszületik a megállapodás és minden lezárul, mert az értékelési és visszaigazolási időszak június vége, július eleje.

Csakhogy ez nem történt meg – írja a hvg.hu. Az EU-biztos nyilatkozata határozottan cáfolja Gulyás Gergelyt, aki a múlt heti kormányinfón arról beszélt: 60 százalék esélyt lát arra, hogy még idén sikerül rendezni az Erasmus-program finanszírozását az Európai Bizottsággal. A Miniszterelnökséget vezető miniszter azt állította, ehhez nem is kell rendkívüli parlamenti ülést összehívni augusztusban, mivel Brüsszelben megerősítették a kormánynak, hogy a kérdést ráér októberig rendezni.

Korábban a hvg.hu is októberi határidőről írt, egy bizottsági sajtótájékoztatón azonban a testület szóvivője úgy fogalmazott: számításaik szerint legkésőbb szeptember elsejére, az egyetemi szemeszter kezdetére alá kellene írni a szerződéseket a Tempus Közalapítvány és a magyarországi egyetemek között. Gulyás szerint ebben tévedett.

Bár a miniszter hangsúlyozta, hogy a 60 százalékos becslés csak a személyes véleménye, ez semmiképpen nem biztató annak a több ezer egyetemistának, akik megegyezés hiányában kimaradhatnak az uniós csereprogramokból.

Budai Marcell, a HÖOK szóvivője a Bloombergnek azt mondta, hogy az Erasmus+ programban évente résztvevő 13 ezer magyar diák kétharmada a most állami vagyonkezelő által kezelt egyetemeken tanul. Ez azt jelenti, hogy több mint 8000 magyar egyetemista nem tanulhat külföldön, ha a kérdés nem oldódik meg.

A magyarországi Erasmus+-pénzek kiosztását felügyelő Tempus Közalapítvány (TKA) július közepén ugyan megtartotta kuratóriumi ülését, amelyen döntöttek az idén beadott Erasmus+-pályázatokról, a közérdekű vagyonkezelő alapítványok által fenntartott egyetemek pályázatait azonban csak feltételesen tudták támogatni. Velük csak akkor tudnak támogatási szerződést kötni a 2024 őszi félévében induló hallgatói csereprogramokról, ha arra az Európai Bizottság 2023. november 23-ig engedélyt ad. Ehhez van szükség a megegyezésre október végéig.

A Tanács, vagyis az uniós tagállamok miniszterei – az Európai Bizottság javaslatára – tavaly december 15-én úgy döntöttek úgy, hogy az uniós pénzek védelmében a közérdekű vagyonkezelő alapítványi formában működő intézményekkel nem lehet kötelezettségvállalásokat aláírni az uniós finanszírozású programokban. Ez nemcsak a diákcseréket lebonyolító Erasmusra, hanem a világ legnagyobb kutatási programjára, a Horizont Európára is vonatkozik.

Mint a hvg.hu emlékeztet, a vita az összeférhetetlenség megszüntetéséről szól a közalapítványi formában működtetett egyetemek kuratóriumaiban. Itt ugyanis hiába mondtak le az érintett miniszterek a kuratóriumok éléről, a lap információi szerint továbbra sincs megállapodás a két fél között arról, hogy a kuratóriumok tagjait milyen szempontok alapján válasszák ki. Budapest az Állami Számvevőszékre bízná az alkalmassági feltételrendszer kidolgozását, Brüsszel inkább egy külön testületre.

Hogy mit veszíthetünk, ha meghiúsulnak az Erasmus-programok, arról itt írtunk részletesen:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.