Erdélybe is betört a koronavírus

  • narancs.hu
  • 2020. február 28.

Külpol

Egy 45 éves Máramaros megyei férfit a kolozsvári, egy 38 éves Temes megyei nőt a temesvári járványkórházban kezelnek.

Két újabb koronavírusos betegről számoltak be péntek délután a romániai egészségügyi hatóságok – írja az MTI. Az egyikük egy 45 éves férfi Máramaros megyéből. Őt a kolozsvári járványkorházban kezelik. Egy 38 éves Temes megyei nőt pedig a temesvári járványkórházban kezelik.

Mindketten Olaszországban jártak

Amint Nelu Tataru, az egészségügyi minisztérium államtitkára egy bukaresti sajtótájékoztatón elmondta: a Máramaros megyei férfi február 25-én, kedden tért vissza Olaszországnak egy olyan vidékéről, amelyet az olasz hatóságok nem tartanak fertőzöttnek. Otthon rosszul érezte magát, ezért Máramaros megyében kórházba utalták, onnan légzési elégtelenség miatt szállították át Kolozsvárra. A Temes megyei nő február 17-én járt az olaszországi Bergamóban, ahonnan hazatérve 25-én belázasodott. Csütörtökön ment orvoshoz, és azóta otthon várta a vírusteszt eredményét.

Balassagyarmaton is voltak gyanús esetek

„Jelenleg egy család tagjait, 4 főt Komárom-Esztergom megyéből tartanak szakszerű megfigyelés alatt a kórházban. Közülük egyelőre egyikük sem mutat típusos tüneteket, de két fő esetében rosszullét és a nemrég történt olaszországi tartózkodásuk miatt a teljes családot megfigyelés alatt tartják. Jelenleg a vizsgálati (vér, orr és szájnyálkahártya) eredményekre várnak az orvosok” – olvasható a Nógrád megyei város Facebook-oldalán kitett közleményben. (Erről részletesebben itt)

Az önkormányzat szerint a képviselőknek Kenessey Kórház igazgatója, Szabó Géza tartott tájékoztatót. Ebből kiderült, hogy a városi kórház Nógrád és Komárom-Esztergom megyék tekintetében teljes hatáskörű feladatellátást végez. Ennek keretében folyik több vizsgálat is a fertőző osztályon, de tegnap még nem volt pozitív lelet.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.