Franciaország: Menekülés előre

  • 1997. május 1.

Külpol

Április 21-én este a francia elnök rádió- és tévébeszédben jelentette be: tíz hónappal előrehozza a jövő év márciusában esedékes parlamenti választásokat, hogy Franciaország "az erő pozíciójából" vághasson neki a (nyugat-)európai gazdasági és pénzügyi uniót megelőző sorsdöntő 18 hónapnak.
Április 21-én este a francia elnök rádió- és tévébeszédben jelentette be: tíz hónappal előrehozza a jövő év márciusában esedékes parlamenti választásokat, hogy Franciaország "az erő pozíciójából" vághasson neki a (nyugat-)európai gazdasági és pénzügyi uniót megelőző sorsdöntő 18 hónapnak.

Jacques Chirac azzal érvelt, hogy az államháztartás átfogó reformjára van szükség, mert ezáltal a kormányzat szabad kezet kapna a közkiadások lefaragásához és az adók mérsékléséhez. Az utóbbiak magas szintje ugyanis fojtogatja és versenyképtelenné teszi a francia gazdaságot.

Az euro-tényező

A neogaulle-ista RPR párt jelöltjeként Chirac 1995 májusában lett az ország elnöke. Kampányának akkor egyik vezérmotívuma volt a munkanélküliek számának csökkentése, új munkahelyek teremtése. A szociális juttatások és kiváltságok lefaragásán alapuló stratégiája, amelyet Alain Juppé miniszterelnök igyekezett megvalósítani, azonban meghiúsult a munkavállalók ellenállásán, az országot megbénító sztrájkokon. Azóta még magasabbra szökött az állástalanok aránya (12,8 százalék), s kormányzati körökben bevallottan attól tartanak: ha az ősszel jóváhagyandó, a nadrágszíj további megszorítását jelentő 1998-as költségvetés hatásainak ismeretében szólítják 1998 márciusában az urnákhoz a szavazókat, az könnyen a mostani RPR/UDF-koalíció bukását eredményezheti.

A döntés időzítésében két tényező játszott szerepet. Egyfelől a választást az Európai Unió kormányközi értekezletének június 15-én esedékes befejezése előtt kell megtartani, hogy az unió további jövőjét meghatározó döntésekben egy megerősített francia kormány tehesse le a voksát. Másfelől két héttel Chirac beszéde előtt jelentette be a német kancellár, hogy sorrendben ötödször is ő lesz pártja, a CDU kancellárjelöltje az 1998 októberében esedékes parlamenti választáson. A két államférfi röviddel ezután Bonnban találkozott egymással, megerősítve eltökéltségét a közös európai valuta 1999. januári bevezetése mellett. Egyúttal visszautasítottak minden, az euro-kritériumok - elsősorban a költségvetési hiány és a hazai össztermék (GDP) 3 százalékos arányának - esetleges felhígításával kapcsolatos spekulációt.

A feltételeknek az EU 15 tagállama közül ma még egyedül a parányi, ám dúsgazdag Luxemburg tesz eleget. Még a szintén nem ágrólszakadt Németországnak is kemény fiskális erőfeszítéseket kell tennie, hogy a megszabott érték alá szorítsa a költségvetés hiányát. Franciaországban pedig még a németnél is nagyobb a különbség az előírt és a tényleges deficit között. Jóllehet találkozójukon Kohl és Chirac újólag cáfolta a kétlépcsős valutaunió gondolatát, a francia elnökön Kohl eltökéltsége láttán bizonyára erőt vett a nemzeti büszkeség: Párizsnak mindenképpen az első körben kell bevezetnie az eurót, nem hagyhatja, hogy a Bonn által bizalmatlanul szemlélt Rómával, Lisszabonnal, Madriddal együtt esetleg csak a második hullámban kerüljön rá sor.

Mi legyen a nadrágszíjjal?

A május végén esedékes szavazás kimenetele szempontjából sorsdöntő lesz, vajon a franciák hajlandók-e még szorosabbra húzni a nadrágszíjat. A Juppé-kormány kétéves tevékenységét ugyanis már eddig is szigorú takarékosság jellemezte: az 1994-ben följegyzett 349 milliárdról tavaly 295 milliárd frankra sikerült leszorítani az államháztartás hiányát. Az elmúlt egy év leforgása alatt pedig mintegy 25 százalékkal, 67,3 milliárdról 51,5 milliárd frankra csökkent a társadalombiztosítás deficitje. Az elnök és a kormány további lépéseket tart szükségesnek Franciaország modernizálása érdekében: egyensúlyba kell hozni a költségvetést, a közalkalmazotti szféra újabb karcsúsításnak néz elébe, magánkézbe kívánják adni az állami ipar jelentős részét. Csakhogy a mindenható állam szerepének visszaszorítása megrendíti a "grande nation"-on belüli konszenzust: akit a dolog közvetlenül érint, egyenesen hadüzenetként értelmezi Chirac és Juppé szándékát. Erről tanúskodnak a szinte nap mint nap kirobbanó sztrájkok.

A kormánypártokkal szemben az ellenzéki szocialisták nem tekintik szentírásnak a maastrichti kritériumokat. Bár a PS frakciója meglehetősen súlytalan a nemzetgyűlésben (63 mandátuma van a pártnak), Lionel Jospin pártelnök éppen attól reméli a kocka megfordulását, hogy pártja alternatívát kínál a jelenlegi koalícióval szemben, amely a költségvetés további szigorítása révén "újabb lépést akar tenni a kőkemény kapitalizmus felé". Jospin, aki a két évvel ezelőtti elnökválasztáson meglepően jól szerepelt (megnyerte az első fordulót, s csak a másodikban maradt alul Chirackal szemben), egy tévéinterjúban leszögezte: "Ha a munkanélküliség jelenlegi szintje mellett fölmerül, hogy újabb restrikciós kúrának vessük-e alá hazánkat, csak hogy eleget tegyünk a 3 százalékos feltételnek, akkor én nemmel válaszolok. Nemet mondok a maastrichti kritérium abszolutizálására!"

Relatív plafon, abszolút többség

Jospin szavai egybeesnek a Szocialista Párt azon álláspontjával, hogy Olaszországnak (az EU alapító tagjának), valamint Portugáliának és Spanyolországnak kezdettől fogva benne kell lennie a közös pénzrendszerben. Tekintettel a nevezett államok zilált költségvetésére, ez a követelés közgazdászok szerint egyenértékű azzal, hogy valamiképpen módosítani kellene a 3 százalékos plafont.

A Chirac tévébeszédének napján végzett közvélemény-kutatás szerint az RPR/UDF-koalícióra jelentős szavazatveszteség vár május végén. A jelenlegi 478 helyett várhatóan csak 318 képviselőt küldhetnek a nemzetgyűlésbe, ám így is megőrzik abszolút többségüket. A szocialisták, környezetvédők s más baloldali pártok összesen 208 mandátumra számíthatnak, a kommunisták feltehetően 27 helyhez jutnak, míg a szélsőjobboldali Nemzeti Front (várhatóan két képviselővel) először fog bejutni a francia parlamentbe.

Dorogman László


A választási rendszer

1988 óta ismét a többségi választójog van érvényben, azaz egy adott választókerület mandátumát az a jelölt szerzi meg, aki az első fordulóban megkapja a leadott voksok abszolút többségét - ha a szavazók száma eléri a választásra jogosultak 25 százalékát. Az egy héttel később esedékes második fordulóban már az egyszerű többség is elég a győzelemhez. Itt már csak azok a jelöltek indulhatnak, akik az első körben legalább 12,5 százalékot szereztek. Az ország 577 választókerületre oszlik, mindegyik egy-egy képviselőt küld a nemzetgyűlésbe.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.