Gyászol a világ – Terrortámadás egy orlandói melegbárban

  • narancs.hu
  • 2016. június 13.

Külpol

50 halott és 53 sebesült – Omar Mateen az Egyesült Államok közelmúltbeli történetének egyik legvéresebb lőfegyveres mészárlását követte el.

Amerikai idő szerint vasárnap hajnalban a 29 éves, New York-i születésű, afgán-amerikai Omar Mateen tüzet nyitott az orlandói Pulse melegbárban: a fegyveres ámokfutó, aki – a CNN információi szerint – röviddel a merénylet elkövetése előtt felhívta a rendőrséget, és hűséget esküdött az Iszlám Állam vezetőjének, ötven embert ölt meg és további ötvenhármat megsebesített. Az Iszlám Állam magára vállalta a mészárlást, a CNN szerint azonban egyelőre nem tudni, hogy a merénylő közvetlen kapcsolatban állt-e a terrorszervezettel.

false

 

Fotó: MTI

Az elkövető a múlt hét során információkat gyűjtött, a Facebookon próbált kapcsolatba lépni egy másik orlandói melegbár tulajdonosával – írja az East Orlando Postra hivatkozva a BBC. „A merénylő információkat gyűjtött, hogy melyik klubot támadja meg” – a lap egy volt orlandói rendőrt kérdezett meg az ügyben.

Omar Mateennél, akit a helyszínre érkező kommandósok agyonlőttek, egy félautomata géppisztolyt és egy kézi fegyert találtak. A merénylő biztonsági őrként dolgozott, a G4S nevű biztonsági cégnél állt alkalmazásban. Munkáltatói szerint  kétszer is alapos ellenőrzésen esett át, és mindkét esetben megfelelt a követelményeknek. Mateent kétszer is kihallgatta az FBI, ám egyik alkalommal sem nyert megállapítást, hogy köze lenne bármilyen terrorista tevékenységhez.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.