Hadat üzent a nepotizmusnak az Orban-kormány Romániában

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. november 6.

Külpol

Az új miniszterelnök már több befolyásos politikus gyerekét felmentette a minisztériumokból.

Hadat üzent a nepotizmusnak, és meg akarja tisztítani az államapparátust a "pártfogoltaktól" Ludovic Orban, a hétfőn hivatalba lépett új román kormány miniszterelnöke.

Orban szerdán, az első hivatalos kormányülés elején leszögezte: ezentúl kizárólag hozzáértő, feddhetetlen és a polgárok szolgálata iránt elkötelezett tisztségviselőket akar látni a kormányhivatalokban, amelyeket szerinte megtöltöttek "ingyenélő" rokonaikkal az eddig kormányon lévő szociáldemokraták (PSD).

A minisztériumokban létszámstop lép hatályba, és ellenőrzik azokat a kinevezéseket, amelyeket a távozó PSD-kormány a román diplomáciai posztokon eszközölt a napokban.

Orban közölte, hogy már több befolyásos politikus gyermekét mentette fel, és kifejezte reményét, hogy "izomlázat kap" azoktól az aláírásoktól, amelyek a komasági alapon kinevezett államtitkárok, államtanácsosok, minisztériumi főtitkárok felmentéséről szólnak.

A jobbközép Nemzeti Liberális Párt (PNL) által alakított új kormány első intézkedéseként sürgősségi rendeletet hozott a minisztériumok számának csökkentéséről. Míg a Dancila-kabinet 25 tagú volt, az új kormánynak 18 tagja van.

A kormányülésen Klaus Iohannis államfő is részt vett. A második mandátumára pályázó, a választási kampány célegyenesében lévő jobboldali elnök ismét a leváltott "kártékony" baloldali kormányt bírálta, azzal vádolva a Szociáldemokrata Pártot, hogy kiürítette az államkasszát, elüldözte a befektetőket, és úgy költötte el (a közalkalmazotti bérek és nyugdíjak emelésére) a "románok pénzét", hogy semmi maradandót nem hagyott maga után.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.