Kulturális hírek

  • 2003. június 5.

Külpol

64 éves korában meghalt Mickie Most: a 60-as, 70-es évek popzenéjének egyik legsikeresebb brit producere (sz. Michael Hayes) fedezte fel 1962-ben az Animalst, vette fel legnagyobb slágerüket (House of the Rising Sun), s ő állt a Nashville Teens (Tobacco Road) és Donovan (Sunshine Superman) mögött is.
1969-ben alapított lemezcége, a RAK alkalmazta a Chinn-Chapman párost, Suzie Quatro és a Mud slágerszerzőit, s neki köszönhette sikereit a Sweet, a Smokey, a Hot Chocolate, a 80-as években pedig Kim Wilde is.

n NEFERTITI TESTE A berlini €gyptisches Museumban ideiglenesen összeillesztették a kb. i. e. 1340-ben készült Nefertiti-mellszobrot és a Kis Varsó (Gálik András és Havas Bálint) által megformált női testet - ez utóbbi látható majd június közepétől a Velencei Biennále magyar pavilonjában (a projektről bővebben május 22-i számunkban). A műtárgyat a múzeum igazgatója, Dieter Wildung emelte ki tárlójából.

n POSZT Június 5-14. között rendezik meg Pécsen a III. Országos Színházi Találkozót. A POSZT műsorán szereplő előadásokat Németh Ákos drámaíró válogatta ki több mint százhúsz produkció megtekintése után. Két-két előadással került be a körbe a budapesti Katona, Radnóti és Kamara, s a határon túli színházak közül is kettő kapott meghívást, a nagyváradi és a szabadkai - az itteni darabot (Agota Kristof: Nem fáj!) rendező Ilan Eldad az egyetlen, aki két előadást is jegyez a fesztiválon (a másik: Martin Sherman Rose című monodrámája, Vári Évával, a Budapesti Kamarából). Alternatív, nem kőszínházi társulat produkciója ezúttal nincs a programban (részletek a Snoblesse-ben).

Néhány nappal a POSZT után, június 19-28. között rendezik meg Kisvárdán a Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválját, immár tizenötödször.

n SZENTPÉTERVÁR: 300 Alapítása háromszázadik évfordulóját ünnepli Szentpétervár. A politikai eseményeken túl a legnagyobb figyelmet az úgynevezett Borostyán terem megnyitása kapta, melyet eredetileg a várost alapító Nagy Péter cár kapott ajándékba I. Frigyes Vilmos porosz királytól 1716-ban. A Carszkoje Szelo-i palotában lévő terem dekorációját a második világháború idején a németek szétszedték és elszállították, azóta nyoma veszett. 1979-ben elhatározott rekonstrukciójának támogatásáról az orosz kormány 1999-ben kötött 3,5 millió dollár értékű megállapodást az orosz földgázüzletben érdekelt Ruhrgas német céggel. Felavatták Nagy Péter emlékművét is - ez szintén rekonstrukció: eredetijét Rigában állították fel 1910-ben, az első világháború idején lebontották, a szobrot Rigából Pétervárra szállító brit hajót pedig egy német tengeralattjáró elsüllyesztette. Húsz évvel később észt búvárok részben felszínre hozták, ezután hatvan évig raktárban állt, mígnem az 1990-es évek végén egy üzletember, Jevgenyij Gomberg saját pénzén helyrehozatta. Riga városa Pétervárnak ajándékozta a szobrot, de az eredeti végül helyben maradt, és csak a másolatát adták oda.

Rómában kiállítás nyílt Szentpétervár és Olaszország 1750-1850 címmel: az Ermitázs és a pétervári történeti múzeum gyűjteményének több mint száz festményén és rajzán keresztül mutatják be az olasz építészet Szentpétervárra gyakorolt hatását. A pétervári nyári palotát és más épületeket tervező Domenico Trezzini volt az első, aki ott dolgozott, őt követte Francesco Rastrelli, Antonio Rinaldi és Giacomo Quarenghi, de ide sorolható Pjotr Mihajlovics Eropkin is, aki Itáliában Francesco Borromini tanítványa volt.

n KRÉM 2003 A MEO - Kortárs Művészeti Gyűjteményben idén is megrendezik az elmúlt évek magyar kortárs művészeti alkotásaiból válogatott kiállítást. A július 20-ig nyitva tartó tárlaton hetven művész munkái láthatók.

n KÁNON A DIGITÁLIS KORBAN E címmel rendezett kétnapos konferenciát a múlt héten a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szociológia és Kommunikáció Tanszékén működő Média Oktató és Kutató Központ (MOKK), hogy a kultúrát fogyasztó közönségnek, illetve a különböző szintű oktatási intézményekben tanulóknak mércét adó kánonokat megfogalmazó, tehát a neveket, műveket stb. tartalmazó "kulturális csomagokat" összeállító szakmák képviselői (esztéták, irodalmárok, oktatók, szerkesztők, kiadók stb.) közvetlenül találkozzanak egymás szempontjaival, a kanonizáció tényleges menetével és dilemmáival. Az előadások és viták a kánon definíciójának megfogalmazása mellett arra keresték a választ, hogy egyáltalán szükség van-e rá, milyen csatornák terjesztik és tartják fenn az egyes kanonizált tartalmakat, hogyan működnek e csatornák, s mit és hogyan kell vagy lehet, netán nem szabad szabályozni a kánonok körül. Mindezekről egy kötetet is összeállítanak (a konferencia egyes anyagai a mokk.bme.hu honlapon olvashatók).

n GELDOF ETI"PIÁBAN Ismét Etiópiában járt Bob Geldof: az 1985-ös Live Aid segélykoncert kezdeményezője a G8 csúcstalálkozó előtti napokban Meles Zenawi miniszterelnökkel közös sajtótájékoztatóján szólított fel az élelmiszerhiány és AIDS sújtotta ország megsegítésére. Geldof látogatása előtt etióp zenészek adtak jótékony koncertet Addisz-Abebában, a bevétel meghaladta az egymillió dollárt (a ´85-ös bevétel 60 millió volt).

n GYÁSZ 77 éves korában elhunyt Luciano Berio: a világháború utáni időszak kiemelkedő komponistája az 50-es években az elektronikus zene egyik úttörője és a Schoenberg-féle szerializmus továbbfejlesztője volt. Az olasz karmester-zeneszerző a 60-as években írta a modern klasszikusok között számon tartott Laborinthus II és Sinfonia című műveit. A 70-es, 80-as években több operát készített Italo Calvinóval (La Vera Storia; Un Re In Ascolto), legutóbbi operáját (Cronaca Del Luogo) Salzburgban mutatták be 1999-ben.

n AZ OPERA FANTOMJA Andrew Lloyd Webber is megtekintette a Madách Színházban darabja, Az Operaház fantomja premierjét: a Szirtes Tamás rendezte, Seregi László által koreografált, több szereposztásban, három éven át futó darab első 90 előadására, október végéig elfogytak a jegyek. Decemberre szeptembertől kezdődik az árusítás.

n FILMTÁMOGATÁS 1,45 milliárd Ft-ról döntött a Mozgókép Közalapítvány Játékfilmes Szakkollégiuma: a 107 filmtervből 43 részesült gyártási, 7 pedig előkészítési támogatásban, a kedvezményezettek között 14 első film van. A legnagyobb összegnek, 100 millió Ft-nak Dárday István-Szalay Györgyi (Minden másképp van), Jancsó Miklós (Mohácsi vész), Kamondi Zoltán (Az érsek látogatása), Mundruczó Kornél (Delta) és Török Ferenc (Szezon) örülhet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.